Drumul spre Poiana Brașov a împlinit 50 de ani de la inaugurare

Drumul spre Poiana Brașov a împlinit 50 de ani de la inaugurare

Drumul Brașov - Poiana Brașov în lungime de 12,4 km a împlinit vineri 50 de ani de la inaugurare, prilej cu care a fost lansată la Biblioteca Județeană "George Barițiu" cartea "Drumul Livada Poștei - Warte - Poiana Brașov - 50 de ani de existență 1964-2014", scrisă de arhitectul Gruia Hilohi.

"Exact în urmă cu 50 de ani, la ora 12,30 a fost inaugurat drumul Brașov — Poiana Brașov de conducătorul de atunci al României, Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deși drumul nu era asfaltat, era de macadam, conducătorul statului a spus ca drumul să fie asfaltat în cel mai scurt timp. Este adevărat că asfaltarea drumului s-a încheiat în totalitate în anul 1966. Pentru vremea respectivă a fost o realizare extraordinară a autorităților locale pentru că toate cheltuielile au fost suportate de primărie. Pe lângă dezvoltarea industrială puternică a Brașovului de atunci, darea în folosință a drumului spre stațiunea Poiana Brașov a creat o dezvoltare explozivă a turismului în stațiune", a afirmat șeful de proiect al drumului, ing. Alexandru Filipescu, în vârstă de 83 de ani.

Viceprimarul Brașovului, Adina Durbacă, a subliniat, la rândul ei, importanța extraordinară a drumului pentru dezvoltarea municipiului, precizând că primăria alocă sume importante pentru întreținerea lui.

"Acest drum este o modalitate de promovare a orașului și a stațiunii Poiana Brașov și, de aceea, țin să-i felicit pe toți cei care și-au adus contribuția la realizarea drumului, în frunte cu dumneavoastră, domnule Alexandru Filipescu, care ați fost șeful proiectului", a spus viceprimarul Brașovului.

"Realizarea unui drum de legătură între Brașov și Poiana Brașov a fost o preocupare a edililor orașului încă din secolul al XIX-lea. În anul 1879 s-a întocmit planurile unui drum de care, de la Pietrele lui Solomon la Poiana de Jos, iar în primii ani ai secolului al XX-lea s-au efectuat lucrări de îmbunătățire a drumului realizat, reluate apoi la scară amplă în anul 1935. Drumul numit în prezent "Drumul vechi", care începe la capătul cartierului Șchei a însemnat foarte mult în apariția și dezvoltarea turismului în Poiana Brașov și în Masivul Postăvarul. Drumul este folosit și acum de foarte mulți turiști care doresc să parcurgă traseul până în Poiana Brașov, pe jos. După perioada de pionerat în turism așteptările erau mari, iar lucrurile păreau să conducă spre o modernizare rapidă, dar Al Doilea Război Mondial a suspendat brusc orice inițiativă", a spus autorul cărții Gruia Hilohi.

Organizarea Jocurilor Mondiale Universitare de Iarnă în Poiana Brașov între 29 ianuarie — 4 februarie 1951 a făcut ca în stațiune să apară un hotel, primul teleferic spre Postăvarul, stadionul, pârtii de schi cu trambuline, o pistă de bob, un lac artificial pentru agrement. Trei dintre realizările anului 1951 vor cunoaște un destin tragic. Hotelul a ars în întregime în anul 1952 și numai în 1958 s-a inaugurat noua construcție cunoscută sub numele de Hotelul Sport. Și Telefericul a fost marcat de un accident tragic cu zeci de victime în anul 1966, iar pârtia de bob a fost abandonată datorită numeroaselor accidente. Cu toate acestea stațiunea a rămas o destinație favorită, astfel că "Drumul vechi" nu mai făcea față la începutul anilor '60, atât din punct de vedere pietonal, cât și auto.

După 1960 dezvoltarea tot mai rapidă a industrializării Brașovului și a tinerei stațiuni Poiana Brașov a necesitat construirea unui drum modern, astfel că în anul 1960 primăria a dat ordin să se întocmească materialele necesare proiectării drumului. Anul următor s-a trecut la elaborarea unor studii, iar în 1962 s-a început proiectarea efectivă care a durat până în trimestrul III al anului 1963, când s-a început construirea efectivă a drumului.

Timp de 10 zile s-a făcut alegerea traseului, fiind consultați mai mulți turiști brașoveni care se deplasau în stațiune, astfel încât să fie surprinse cât mai multe panorame turistice, lucru realizat pentru că, în deplasarea spre stațiune se pot vedea o parte din Țara Bârsei, Masivele Bucegi, Postăvarul, Piatra Craiului, Tâmpa și o mare parte a Brașovului din cele două zone de Belvedere. 20% din construcția drumului s-a realizat prin munca patriotică a elevilor, studenților, militarilor și a muncitorilor. Drumul are 57 de curbe și opt serpentine și poate fi parcurs în 10-15 minute. S-au făcut 100.000 de metri cubi de derocări, șapte podețe boltite cu diametrul de trei metri, șapte podețe dalate cu deschidere de un metru și un podeț cu deschidere de 10 metri.

Lucrările au fost executate de Întreprinderea de Construcții Transporturi Brașov, drumul având o lățime de nouă metri la Livada Poștei și de șapte metri în rest. Asfaltarea drumului s-a început în anul 1965 și s-a finalizat un an mai târziu. Transportul public pe drum, asigurat de Întreprinderea de Transporturi Brașov, a înregistrat anual creșteri constante ajungându-se de la câteva sute zilnic în vremea circulației pe "Drumul vechi", la peste 25.000 de persoane, în anii '70, în zilele frumoase de odihnă. Turismul a cunoscut o dezvoltare explozivă și foarte mulți turiști români și străini veneau în Poiana Brașov prin Oficiul Național de Turism "Carpați".

Până în anul 1969 drumul a fost al orașului Brașov, după care a trecut la Ministerul Turismului, în prezent fiind drumul național DN1E. Deceniile 1970 și 1980 au dus o extindere considerabilă a stațiunii fiind construite numeroase hoteluri, pensiuni, restaurante, în prezent capacitatea de cazare a stațiunii fiind de aproape 4.000 de locuri. Dincolo de utilizările sale în scop turistic, sportiv și economic, drumul spre Poiana Brașov a devenit un loc special pentru pasionații de automobilism, aici desfășurându-se pe parcursul anului mai multe competiții.

"Putem spune cu mândrie că drumul Brașov — Poiana Brașov este un succes local, ne mândrim cu ce am realizat, fiind unul dintre obiectivele care au contribuit și contribuie la dezvoltarea orașului", a mai arătat ing. Alexandru Filipescu.

AGERPRES


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”