Drulă a semnat ilegal convocarea
Ministerul Transporturilor, sub semnătura ministrului Cătălin Drulă, a convocat ilegal Adunarea Generală a Acționarilor a Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime pentru a-i revoca din funcție pe administratorii înainte de expirarea contractelor de mandat valabile până în aprilie 2022.
De ce este ilegal? Ministrul nu are atribuții în Guvernanță Corporativă, care reglementează activitatea Portului Constanța.
Mai mult, dacă ministrul Cătălin Drulă dacă voia să convoace Adunarea Generală a Acționarilor, trebuia să solicite acest lucru Consiliului de Administrație care, la rândul lui, să convoace Adunarea Generală a Acționarilor și să-i transmită subiectele incluse pe ordinea de zi.
„Ministrul nu are nici un fel de prerogativă pe Ordonanța 109, care se aplică cu celeritate. E un abuz tot ceea ce a făcut el”, spun specialiștii în administrarea companiilor de stat.
Culmea, la ședință nu a fost convocat președintele Consiliului de Administrație și nici un alt membru cu mandat.
Fondul Proprietatea a votat cu o zi mai devreme
Newsweek.ro România a intrat în posesia mai multor documente care arată abuzul făcut de ministrul Cătălin Drulă.
Pe 15 aprilie 2021, la ora 09.29, a fost trimis convocatorul de la ministrul Drulă, care la rândul lui i-a cerut Gabrielei Murgeanu să participe la ședință, dar aceasta nu avea un mandat în acest sens de la Elena Petrașcu, președintele AGA.
Culmea, pentru ședința convocată pe 15 aprilie 2021, Fondul Proprietatea a votat prin corespondență pe 14 aprilie, la ora 15.56.
Conform acestui document, Fondul Proprietatea s-a abținut la primele cinci puncte din convocator. Adică s-a abținut de la revocarea administratorilor, la numirea unor noi membri provizorii în CA, stabilirea indemnizației fixe, aprobarea formei și conținutul contractului de mandat și la mandatarea reprezentanților acționarului majoritar să semneze contractul de mandat cu membrii provizorii.
În schimb, a votat „pentru” împuternicirea Directorului General să înregistreze hotărârea AGA.
„Procedura nu a fost respectată absolut deloc. Acționarul minoritar a votat un convocator despre care președintele Consiliului de Administrație a fost informat a doua zi. Este halucinant ce se întâmplă”, a spus o sursă din cadrul companiei.
Rapoartele nu sunt înregistrate la companie
În urmă deciziei ministrului Cătălin Drulă au fost schimbați administratorii Ghiorghe Bătrînca, Mircea Burlacu, Elena Petrașcu și Daniela Șerban.
Ce li s-a reproșat acestora? Două rapoarte de ale Corpului de Control al Ministrului Transporturilor din 2019 și 2020. Acțiunile de control din 2019 au fost făcute în urma unei sesizări făcute de asociația Port Business Community, care a contestat în instanță o Hotărâre AGA și a cărei acțiune a fost declarată inadmisibilă de instanță.
Mai mult, rezultatele controlului din 2019 nu au fost depuse și înregistrate și la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime.
Pentru ca tabloul să fie complet, susțin surse din cadrul companiei, controlul din anul 2020 nu a fost efectuat. „Nimeni nu știe de acest control, cum s-a efectuat și cine. Documentul nu apare în registrul companiei de stat”, spun sursele.
„Invocarea neîndeplinirii indicatorilor de performanță nu poate fi aplicată doar împotriva unor membri ai CA, ea trebuia aplicată tuturor membrilor inclusiv reprezentantului Fondului Proprietatea. Cu toate acestea, au fost schimbați doar patru din cei șapte membri”, susțin sursele Newsweek.ro România .
Afaceri controversate la Otopeni
Ministrul Cătălin Drulă i-a numit provizoriu în CA, pe o perioadă de patru luni, pe Cristian Paris, Bogdan Enache, Mihai Florin Mihail și Adrian Crizbasianu. Fiecare va primi o renumerație de 10.636 lei brut. Imediat după numire, USRPLUS Constanța a salutat decizia ilegală a ministrului Cătălin Drulă.
Cristian Paris este managerul companiei Menzies Aviation România, membră a grupului Menzies Aviation PLC. În 2019, directorul Companiei Naționale Aeroporturi București a vrut să rezilieze contractele de handling cu toate cele cinci companii care operează pe Aeroportul Otopeni, inclusiv cu Menzies Aviation.
Însă, în mai 2020, Compania Națională Aeroporturi București, sub conducerea directorului Florin Dimitrescu, a renunțat la activitatea de push-back, activitate ce presupune tractarea avioanelor ajunse pe aeroporturile Băneasa și Otopeni. Această activitate, care aducea Companiei Naționale Aeroporturi București nu mai puțin de 20 de milioane de lei anual, adică în jur de patru milioane de euro, a fost cedată companiei Menzies Aviation.