Dragoș Anastasiu despre românii care au plecat: Patronii s-au purtat după principiul „e banii mei, e plin la ușă de oameni care vin”. Primii vinovați sunt însă politicienii
Dragoș Anastasiu despre românii care au plecat: Patronii s-au purtat după principiul „e banii mei, e plin la ușă de oameni care vin”. Primii vinovați sunt însă politicienii.
Antreprenorul Dragoș Anastasiu, care are afaceri de cel puțin 150 de milioane de euro pe an în transporturi și turism, al cărui nume este vehiculat ca posibil premier după parlamentarele din 2020, consideră că nu salariile mici din România au condus la plecarea multor români în străinătate și la criza de forță de muncă cu care se confruntă firmele de la noi, ci comportamentul politicienilor și al patronilor, timp de 30 de ani, care ar fi slăbit încrederea populației în perspectiva vieții în țară.
„Știți ce spun cei care au restaurante în București, ca mine? Cel mai slab chelner care începe azi nu are sub 4.000 de lei la sfârșitul lunii. Cel mai slab! Se spune că oamenii pleacă în străinătate pentru că nenorociții ăștia din HoReCa nu plătesc salarii, vor să se îmbogățească pe spinarea amărâților de absolvenți...
Nu salariile reprezintă motivul pentru care oamenii pleacă. Este lipsa de încredere în viitor. Și aici sunt doi vinovați, în mare parte: o dată, sunt politicienii care au făcut ca încrederea tinerilor în viitorul României să se ducă spre zero și, în al doilea rând, antreprenorii, care, 30 de ani, s-au purtat după principiul <<e banii mei, fac ce vreau, tu stai la coadă, e plin la ușă de oameni care vin>>. Așa ne-am comportat noi, antreprenorii, așa am știut să ne comportăm. Și atunci oamenii ăștia nu și-au iubit meseriile, orașul, țara. Toți avem iubirea de țară cu noi cumva, dar nu și-au iubit-o în perspectivă. De asta pleacă”, a afirmat Dragoș Anastasiu, luni, la evenimentul Ziua Antreprenorului, organizat de Ministerul pentru Mediul de Afaceri.
Omul de afaceri a făcut apel la reinvestirea permanentă a profiturilor în firme, pentru dezvoltare pe termen lung.
„Ați avut de a face cu această generație de flămânzi, de oameni care și-au lăsat companiile sărace ca să devină ei bogați, iar acum vine statul pe bună dreptate și le spune <<Băi, dar capitalizați-le, fraților>>”. M-au întrebat unii de ce am avut succes. Pentru că nu am scos dividende. Și tot ce am avut e acolo, sunt o persoană fizică săracă, cu o companie OK, fiindcă am avut gândirea asta și m-au ajutat și cei 14 ani de Germania, că nu vreau să fac ceva pentru mâine, pentru poimâine, ci pe termen lung”, a susținut Anastasiu, care controlează servicii de transport și turism sub brandurile Eurolines (intrat sub sigla FlxBus) și TUI, pentru România.
La rândul lui, antreprenorul Dragoș Hâncu, a dezvăluit nivelul salariilor din compania IT pe care a fondat-o, Amber Studio, un cunoscut producător român de jocuri video.
„Salariul mediu pentru programatori este undeva la 3.000 de euro net. Salariul mediu pentru testeri, care este nivelul de jos, este undeva la 2.500 de lei. Pe companie, să zicem că salariul mediu este de 1500-2000 de euro”, a spus fondatorul Amber Studio.
Hâncu estimează că firma sa va termina anul 2019 cu venituri de 12 milioane de dolari. „Lucrăm 80% cu SUA, restul cu Europa”, a mai spus șeful Amber Studio.
Anastasiu, către patronii germani din România: Pregătiţi-vă, cota unică va fi anulată şi 400.000 de bugetari vor fi daţi afară
Un Guvern cu prim-ministru tehnocrat va ajunge la putere în 2020 în România, care iniţial va lua măsura disponibilizării a 400.000 de bugetari, iar ulterior se va lua decizia renunţării la cota unică de impozitare şi adoptarea impozitării progresive, le-a transmis marţi seară preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Germane, Dragoş Anastasiu, oamenilor de afaceri germani din România.
Acesta a argumentat aceste posibile măsuri prin faptul că în următorii cel puţin trei ani nu vor exista bani pentru plata pensiilor şi salariilor bugetarilor conform actualelor Legi a Pensiilor şi a Salarizării Unitare, iar politicienii nu se vor atinge de pensii şi de salariile bugetarilor, astfel că singura măsură pentru Guvern de a obţine bani la buget ar rămâne renunţarea la cota unică de impozitare.
Deşi s-a adresat oamenilor de afaceri germani din România în calitatea sa de preşedinte al Camerei de Comerţ Româno-Germane, Dragoş Anastasiu a subliniat că vorbeşte în nume personal, deşi aceste informaţii nu includ "nimic ascuns".
"Cota unică: e o părere personală, eu sunt susţinătorul cotei unice, dar cota unică n-are nicio şansă să supravieţuiască. Repet, nu pot să spun de unde vin discuţiile, dar după părerea mea personală cota unică nu are nicio şansă să supravieţuiască. C-o fi bine, c-o fi rău, nu sunt banii în România! În anii 2020, 2021, 2022 şi aşa mai departe, nu sunt bani pentru a plăti salariile şi pensiile conform actualei Legi a Pensiilor şi a Salarizării Unitare. Nu sunt bani! Eu personal cred că niciun partid nu se va atinge de această zonă, o vor lăsa aşa, şi atunci întrebarea este 'cum facem (Guvernul, n.r.) rost de bani? Adică avem o cheltuială fixă (pensiile şi salariile bugetarilor n.r.), şi de asta nu ne atingem'", a susţinut Dragoş Anastasiu.
Preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Germane a apreciat că primele măsuri de austeritate ale următorului Guvern vor viza pensiile speciale şi salarizarea unitară, după care va urma disponibilizarea a 400.000 de bugetari.
"O să încerce să se atingă, unii de ei, în următorul an, dacă se poate, printr-un Guvern care nu o să aibă la vârf coloratură politică, să se atingă de Legea Pensiilor, cu pensiile speciale şi cu salarizarea unitară, dar în special prin diminuarea numărului de bugetari de la 1.200.000 la 800.000, printr-o schimbare la nivel de administraţie. Nu o să mai fie 42 de judeţe, ci 8 regiuni, n-o să mai fie 3.000 de unităţi administrativ-teritoriale, ci 1.000, şi de acolo dăm afară 400.000 de oameni, de care mediul privat are nevoie, ca să zic aşa. Depinde cine iese de acolo, că de unii s-ar putea să n-avem nevoie, că va fi mai rău decât aşa", a afirmat Dragoş Anastasiu.
Acesta a avertizat că va fi greu pentru antreprenorii germani din România să argumenteze faţă de Guvern împotriva introducerii impozitării progresive, deoarece acest sistem de taxare este aplicat în Germania.
"Şi atunci următoarea măsură şi singura care va putea fi cu sustenabilitate pentru noi (pentru România, n.r.) va fi cotă progresivă ca în Germania. Nouă (Camerei de Comerţ Româno-Germane, n.r.) ne va fi foarte greu să argumentăm că în Germania e bună şi în România nu. Taxarea inversă generalizată ar fi soluţia, dar nici la aia nu ne calificăm. Deci ne vom califica la cota progresivă. Eu nu vreau să fiu Oracolul din Bălceşti, să aruncaţi în mine cu roşii, dar nu văd altă soluţie decât asta. Să dea Dumnezeu să nu fie, însă e bine să vă pregătiţi. Şi sigur că e foarte populist să spui că ăia care câştigă mult să plătească mult, ăia care câştigă puţin să plătească puţin, şi mai ales că în multe state din Europa şi în Germania aşa e. Acum, Camera de Comerţ Româno-Germană să argumenteze împotriva! Vom argumenta, dar nu ştiu câtă credibilitate vom reuşi să avem", a declarat Dragoş Anastasiu.
Acesta a dezvăluit că toţi politicienii cu care a discutat au în vedere renunţarea la cota unică, însă în prezent niciunul din aceşti oameni politici nu are curaj să renunţe la actualul sistem de impozitare.
"Deocamdată nimeni nu are curaj, cu excepţia unui singur politician, a lui Ponta, în rest nimeni nu are curaj să se atingă de (renunţarea la cota unică de impozitare, n.r.). Pe de altă parte, toată Banca Naţională, Florin Georgescu, Croitoru, toată lumea la BNR e cu cota progresivă, dar în rest dintre politicieni nimeni nu are curaj, cu excepţia lui Ponta, dar toată lumea o are în minte, vă spun din discuţiile cu ei, nu din altceva", a adăugat Dragoş Anastasiu.
Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK) organizează, marţi, întâlnirea lunară a membrilor organizaţiei, în cadrul căreia subiectele principale de discuţie vor fi modificările legislative din Dreptul Muncii şi consecinţele acestora, în special asupra fiscalităţii în afaceri, informează AHK.
Dragoș Anastasiu și-a vândut în vară afacerile din turism
Numele lui Dragoș Anastasiu este vehiculat ca variantă de premier atât în PNL cât și în USR. Partenera sa de viață este parlamentar PNL. Însă Anastasiu este foarte apropiat și de Dacian Cioloș, care, în 2016, i-ar fi oferit lui Anastasiu un portofoliu ministerial. Pe care acesta l-a refuzat. Surse politice nu exclud ca Anastasiu să fie varianta de compromis pentru funcția de premier, în 2020, după alegerile parlamentare, în eventualitatea unei guvernări PNL-USR/PLUS.
Unul dintre cei mai mari touroperatori din ţara noastră a decis vânzarea către un grup german a tuturor activităţilor de turism derulate în România, de la touroperare şi retail, la business travel şi incoming, a anunţat compania, conform Adevărul.
„Eurolines, deţinut de Dragoş Anastasiu, va ceda către DER Touristik Group, parte a Grupului german REWE, toate activităţile de turism - turoperare, retail, business travel şi incoming - care, în acest moment, se derulează pe trei companii distincte (Touring Europabus, Danubius Travel şi Nova Travel). Tranzacţia, care a fost semnată de cele două grupuri din România şi Germania şi aprobată şi de Consiliul Concurenţei, urmează să se materializeze în toamna acestui an”, a informat compania.
Activităţile de turoperare, retail, business travel şi incoming ale Eurolines vor fi transferate de pe companiile Touring Europabus, Danubius Travel şi Nova Travel pe firma Travel Brands SA, deţinută în acest moment tot de Eurolines.
După acest transfer, firma Travel Brands SA va fi preluată de Exim Holding AS cu sediul în Praga, parte a Grupului DER Touristik. Toţi angajaţii şi toate sediile vor fi păstrate şi absolut toţi clienţii actuali vor fi deserviţi în continuare de aceiaşi colaboratori cu aceleaşi date de contact şi în aceleaşi locaţii ca şi în prezent. Cum s-a întâmplat şi până acum, agenţiile companiei Travel Brands vor comercializa atât produsele Grupului DER Touristik (Dertour, ITS, Meiers Weltreisen, Jahn Reisen, ITS, Billa Reisen etc.), cât şi produsele altor 45 de turoperatori germani şi români, precum şi bilete de avion şi autocar, păstrându-şi şi în viitor caracterul de Travel Hypermarket.
Cu privire la preţul tranzacţiei, părţile au decis să păstreze confidenţialitatea.
Nu întâmplător, DER Touristik a ales Grupul Eurolines, care este liderul pieţei de turism din România cu 80 de agenţii sub brandurile TUI TravelCenter, TravelBrands şi Eurolines, având o cifră anuală de vânzări de circa 150 de milioane de euro. DER Touristik Group este una dintre cele mai mari companii de turism din Europa.
Cu sediul central în Germania, Grupul deţine 130 de companii cu peste 10.500 de angajaţi în 15 ţări, care cumulează o cifră de afaceri de 6,7 miliarde euro, generată de circa 9,9 milioane de turişti anual.
În ţara noastră, DER Touristik a fost prezent din anul 2004 prin compania Dertour România. "Ca parte integrantă a uneia dintre cele mai mari companii de turism din lume, firma Travel Brands, angajaţii, dar şi turiştii deserviţi vor beneficia de un număr mare de sinergii şi avantaje în viitor. Pentru a putea avea o paletă largă de produse competitive pentru turiştii români, este util să faci parte dintr-o reţea mare, care achiziţionează şi activează la nivel global.
În acelaşi timp, fără investiţii majore în tehnologie şi prezenţă online, turoperarea şi vânzarea produselor turistice nu va mai fi posibilă în viitor“, explică Dragoş Anastasiu, fondatorul şi Preşedintele Grupului Eurolines. “ Pentru DER Touristik Group, achiziţia liderului de pe piaţa românească de turism reprezintă un pas important în extinderea internaţională. “Ne vom baza pe actuala echipa de management în viitor. Antreprenorul român de succes Dragoş Anastasiu ne predă un business foarte bine pus la punct, foarte bine condus şi care este recunoscut pentru serviciile sale de excelenţă“, afirmă Sören Hartmann, CEO al DER Touristik Grup şi omul care răspunde de un business de 6,7 miliarde de euro.
Pentru REWE Group (din care face parte şi reţeaua de magazine discount Penny) piaţa românească este extrem de importantă. “Sunt convins că în viitor se vor înregistra creşteri semnificative ale pieţei de turism din Europa de Est, în general, şi ale celei româneşti, în special. Cu această achiziţie creăm baza unei puternice viitoare creşteri în piaţa est-europeană, atât pe zona de turoperare, cât şi a agenţiilor de turism”, adauga Sören Hartmann.
Grupul Eurolines România a fost fondat de Dragoş Anastasiu în 1995 si astăzi este alcătuit din 20 societăţi. Are peste 650 de angajaţi şi deţine cea mai mare reţea de distribuţie a produselor turistice din ţară, 4 agenţii francizate în Germania, o flotă de 15 autocare şi aproximativ 800 de autoturisme. Din 2011, reţeaua de agenţii a Grupului a funcţionat în regim de franciză sub brandul TUI TravelCenter, iar din 2017 Grupul Eurolines a început dezvoltarea unui al doilea brand de agenţii de turism, TravelBrands.
În 2015, Grupul Eurolines a preluat complexul Green Village din Sfântu Gheorghe, Delta Dunării, marcând astfel debutul într-o nouă arie a turismului, cea a hotelăriei. Pentru mai multe informaţii, consultaţi www.eurolines-group.ro Grupul REWE este unul dintre liderii de piaţă ai industriei de retail şi de turism din Germania şi Europa. În 2018, compania a generat venituri externe totale de aproximativ 61 de miliarde de euro.
Înfiinţat în 1927, REWE Group are astăzi peste 360.000 de angajaţi şi 10.000 de magazine în 22 de ţări europene. DER Touristik Group, este unul dintre liderii industriei de turism din Germania. Are sediul în Köln, peste 130 de companii şi a generat un venit total de 6,7 milioane de euro în 2018. Are o echipa de 10.500 de persoane în 15 ţări europene.
În fiecare an, 9,9 milioane de turişti aleg vacanţele organizate de unul dintre turoperatorii şi specialiştii Grupului: Dertour şi ITS în Germania; Kuoni & Helvetic Tours; Exim Tours şi Kartago Tours în Europa de Est; Apollo în Scandinavia; precum şi Kuoni în Marea Britanie şi Franţa. Reţeaua numără aproximativ 2800 de agenţii de turism - incluzând liderul de piaţă din Germania DER Reisebüro - şi vânzări online. DER Touristik Group încorporează cinci branduri hoteliere, un furnizor de servicii de călătorie, o companie aeriană şi DMC cu 61 de birouri în 26 de locaţii.
Pentru Eurolines, tranzacţia a fost intermediată de BT Capital Partners, divizia de Investment Banking a Grupului Financiar Banca Transilvania şi membru exclusiv al Oaklins în România, sub coordonarea lui Paul Prodan (Preşedintele Consiliului de Administraţie) şi a fost asistată juridic de Casa de Avocatură Istocescu & Vintilă, sub coordonarea Mihaelei Vintilă, a Danielei Nemoianu şi Letiţiei Silaghi. Asistenţa fiscală a fost asigurată de Soter & Partners, sub coordonarea lui Dan Manolescu.