Potrivit acesteia, nu sunt turiştii "de vină" pentru scăderea rezervărilor în România, nici preţul şezlongurilor ori tarifele pe noaptea de cazare, ci bugetele de promovare ale Turciei, Greciei şi Bulgariei, de 30-40-50 milioane de euro, comparativ cu ”zero euro promovare cheltuiţi de România”.
”În jur de 120.000 turişti pe litoralul românesc, cifre în creştere clară, în această perioadă, în apropierea începutului de august - luna vacanţelor în România şi în Europa. Din estimările pe care le am de la turoperatori, toate destinaţiile din bazinul Mării Negre au fost afectate de scăderi ale cererii de vacanţe în acest sezon, ca efect al situaţiei din Ucraina - care a generat reticenţă şi rezerve în alegerea zonei de litoral la Marea Neagră. Un procent de 20% scădere, în medie, în România şi Bulgaria, mai ales. Dar şi în Turcia şi Grecia, chiar, unde media e, totuşi, puţin mai mica”, spune Corina Martin, preşedintele de onoare al Asociaţiei Patronale RESTO Constanţa.
Potrivit acesteia, în plus, creşterile de tarife de vacanţă generate de creşterea tuturor costurilor pentru utilităţi, alimente, combustibil, materii prime şi forta de muncă - au determinat în mod direct scăderea cererii de vacanţă în general, iar cel mai mult au avut de suferit destinaţiile care erau, oricum, mai scumpe (de exemplu, Mamaia, prin comparaţie cu alte staţiuni).
”Peste toate aceste efecte, s-au adăugat, nefericit şi iresponsabil, lipsa oricărei campanii de promovare a destinaţiilor româneşti (vinovaţi - Ministerul public şi aministraţiile locale de pe litoral), precum şi decizii de Consilii locale care au alungat turiştii către alte staţiuni şi destinaţii, în loc să îi atragă (taxe nejustificat de mari pentru parcare, de exemplu, cum a fost cazul la Constanţa). Să nu omitem însă un element esenţial. Anume că turismul Bulgariei, Turciei şi al Greciei nu trăieşte din turişti bulgari, turci sau greci, ci din turişti europeni, români, ruşi etc. Ţări cu bugete de promovare importante, bugete consumate pe acele ţări de unde îşi propun (şi reuşesc) să atragă turişti. Inclusiv pe români”, afirmă Corina Martin.
Ea spune că turiştii români aleg singuri şi liberi unde merg în vacanţă.
”Turiştii români călătoresc unde doresc ei şi aşa este normal - nu sunt şi nu pot fi obligaţi să rămână în România, mai ales că nimeni nu a cheltuit 1 leu pentru a-i atrage să rămână în vacanţă în România. Deci, nu turiştii sunt "de vină" pentru că au scăzut rezervarile în România. Şi nici şezlongul de 20 sau 30 sau 40 de lei de pe litoralul românesc nu e de vină pentru scăderea numărului de turişti din România. Tarifele pentru şezlong chiar acestea sunt şi le găsiţi pe 90% din plajele României. Desigur, puteţi alege un şezlong la 70 - 100 lei, pe o plajă exclusivistă, cu mai multe facilităţi şi sunteţi liber să alegeţi ce vă place - şi aşa trebuie să fie”, mai spune ea.
În opinia sa, nu sunt de vină nici tarifele pentru camere de hotel de 200- 300 sau 1000 lei/noapte.
”De vină sunt bugetele de promovare ale Turciei, Greciei şi Bulgariei - de 30-40-50 milioane de euro, comparativ cu....ZERO EURO promovare cheltuiţi de România (minister şi administraţii locale). În România, încă lipseşte CULTURA de industrie a ospitalităţii şi Educaţia de Destinaţie Receptoare - cu tot cu management, dezvoltare, promovare, dar şi cu educaţia populaţiei în această direcţie. O rugăminte, totusi - nu mai loviţi în afacerile româneşti care vând şi promovează produs românesc. În cazul nostru, în industria turismului - noi vindem şi promovăm chiar imaginea României”, mai spune Corina Martin.
Ea cere oamenilor să nu lovească în afacerile româneşti.
”Dincolo de operaţiunile de război din Ucraina, în interiorul României ducem lupte grele şi noi - să supravieţuim cu servicii decente şi corecte, în condiţii de taxe şi impozite triple faţă de operatorii bulgari sau greci sau turci, în condiţii de "comandamente de control" ca de război şi fără nicio promovare sau atenţie faţă de importanţa unui sector economic ce putea fi în Top 3 priorităţi pentru România - dar nu este! Ne străduim să oferim servicii decente, dar şi experienţe şi emotii celor care încă aleg România. Şi noi, şi turistii, clienţii şi oaspeţii noştri - am făcut o alegere. Să fim, încă, AICI”, precizează Corina Martin.