DNA: Poliţia rutieră a însoţit deplasările lui Gabriel Oprea la destinaţii cu vădit caracter privat (rechizitoriu)
Gabriel Oprea era însoţit de echipaje ale Poliţiei rutiere inclusiv în deplasări cu caracter privat, potrivit rechizitoriului prin care fostul vicepremier şi ministru de Interne a fost trimis în judecată de procurorii anticorupţie în dosarul privind moartea poliţistului Bogdan Gigină.
Conform aceleiaşi surse, probele administrate au mai arătat că, încălcând dispoziţiile legale care reglementează însoţirea demnitarilor, Gabriel Oprea a dispus ca şi el să beneficieze de însoţire cu echipaje de poliţie rutieră cu titlu permanent, formate dintr-un autoturism cu un agent şi un ofiţer şi o motocicletă.
"Din probele administrate în cauză a rezultat că ministrul Oprea Gabriel a fost însoţit în cvasitotalitatea deplasărilor, într-un regim rezervat de lege exclusiv preşedintelui României, preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi prim-ministrului. Aceste însoţiri includeau deplasările zilnice la sediul Ministerului Afacerilor Interne şi cele săptămânale la şedinţele de Guvern, împrejurări care nu pot fi calificate ca 'situaţii deosebite, care impun deplasarea în regim de urgenţă', în sensul avut în vedere de legiuitor. Totodată, Poliţia rutieră a însoţit deplasările inculpatului Oprea Gabriel la destinaţii cu vădit caracter privat (vizite particulare, sediile unor partide politice, restaurante, sedii ale unor televiziuni, revenirea zilnică la locuinţa personală), inclusiv în afara programului de lucru şi în zilele nelucrătoare", se arată în rechizitoriu.
Procurorii mai susţin că Oprea efectua mai multe deplasări cu coloană oficială decât preşedintele sau premierul, demnitari care puteau să beneficieze legal de escorta poliţiştilor rutieri.
"Din analiza acestor înscrisuri rezultă că inculpatul Oprea Gabriel realiza în medie aproximativ cinci deplasări zilnice pe parcursul cărora era însoţit de echipaje ale Poliţiei rutiere. Spre exemplu, în intervalul 2 ianuarie - 21 octombrie 2015 s-au realizat 1.602 misiuni de însoţire a deplasărilor efectuate de ministrul Afacerilor Interne pe raza municipiului Bucureşti. Numărul total al acestor misiuni este de aproximativ trei ori mai mare decât cele realizate în aceeaşi perioadă pentru însoţirea preşedintelui României şi de aproximativ două ori mai mare decât cel corespunzător prim-ministrului, demnitari îndreptăţiţi la însoţire permanentă conform prevederilor legale", se precizează în rechizitoriu.
În opinia procurorilor, modul în care a acţionat Oprea demonstrează "o lipsă de înţelegere a limitelor atribuţiilor şi prerogativelor sale de ministru, cât şi o lipsă vădită de interes faţă de situaţia continua de risc sporit la care au fost expuşi poliţiştii care au fost nevoiţi să asigure această însoţire".
Procurorii DNA au dispus pe 2 mai trimiterea în judecată a lui Gabriel Oprea, la data faptelor viceprim-ministru pentru Securitate Naţională şi ministru al Afacerilor Interne, pentru comiterea infracţiunii de ucidere din culpă, în dosarul privind accidentul rutier ce a dus la decesul poliţistului Bogdan Gigină.
Potrivit DNA, în acelaşi dosar procurorii au dispus trimiterea în judecată a societăţii General MPM Impex SRL şi a administratorului acesteia, Petre Mazilu, pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă.
"În seara de 20 octombrie 2015, agentul de poliţie Gigină Bogdan-Cosmin, în vârstă de 28 de ani, a fost implicat într-un accident de circulaţie pe o stradă din municipiul Bucureşti, în urma căruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrală, consecinţă a unui traumatism cranio-cerebral şi facial cu fractură craniană, leziuni care au cauzat decesul. La momentul producerii accidentului, victima Gigină Bogdan-Cosmin făcea parte dintr-un dispozitiv de însoţire a ministrului Oprea Gabriel, care preceda în trafic autoturismul în care se afla ministrul. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa către locuinţa sa", preciza DNA.
Conform aceleiaşi surse, accidentul rutier care a determinat decesul poliţistului Gigină s-a produs ca urmare a nerespectării de către inculpaţii Gabriel Oprea, Petre Mazilu şi General MPM Impex SRL a dispoziţiilor legale şi a măsurilor de prevedere pentru exercitarea unor activităţi - activitatea de însoţire a ministrului de către poliţişti rutieri în cazul lui Oprea, respectiv activitatea de realizare a unor lucrări în carosabil în cazul firmei şi administratorului acesteia.
Din probele administrate a rezultat că cei trei inculpaţi au prevăzut posibilitatea producerii unui accident rutier letal, însă au apreciat, fără temei, că un astfel de rezultat nu se va produce. Anchetatorii au luat în calcul faptul că, la momentul producerii accidentului, victima făcea parte dintr-un dispozitiv de însoţire a ministrului de Interne, circula cu o viteză de 84 km/h în condiţii de vizibilitate redusă determinate de întuneric şi ploaie, iar dinamica producerii accidentului şi lipsa unor manevre de frânare conduc la concluzia că poliţistul nu a văzut obstacolele de pe carosabil.
"Faţă de aceste elemente de fapt s-a verificat caracterul ilicit şi culpabil al următoarelor acţiuni care au dus la decesul victimei: prezenţa victimei ca motociclist într-o coloană oficială; viteza de deplasare şi neadaptarea acesteia la condiţiile meteorologice; modalitatea deficitară de semnalizate a obstacolelor existente pe carosabil. Cu privire la primele două cauze, respectiv prezenţa victimei ca motociclist într-o coloană oficială, viteza de deplasare şi neadaptarea acesteia la condiţiile meteorologice, a rezultat că aceste activităţi au fost determinate şi că îi sunt imputabile inculpatului Oprea Gabriel", precizau procurorii.
Potrivit DNA, Gabriel Oprea este cel care a impus, folosindu-se de ascendentul conferit de funcţia sa şi conferindu-şi în mod discreţionar drepturi neprevăzute de cadrul legal ce reglementează însoţirea demnitarilor, ca deplasarea să se facă cu viteză foarte ridicată, ceea ce a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei. AGERPRES