DNA a fost desființată! Dosarele lui Dragnea se închid? Au învins HOȚII?

DNA a fost desființată! Dosarele lui Dragnea se închid? Au învins HOȚII?

DNA a fost desființată! Dosarele lui Dragnea se închid? Au învins HOȚII? Legea 304 privind organizarea judiciară, promulgată de președintele Klaus Iohannis pe data de 20 iulie, conține o prevedere care i-ar putea trimite acasă pe toți cei 140 de procurori DNA, nu doar pe cei delegați și pe care nu îndeplinesc condițiile de 10 ani vechime, au declarat mai mulți magistrați consultați de G4Media.ro . Astfel, legea privind organizarea judiciară arată că, pentru a fi numiți la DNA, procurorii trebuie declarați admiși în urma unui concurs. Or, până acum, procurorii erau admiși în urma unui interviu la nivelul DNA, susținut în fața unei comisii formate de procurori și un psiholog desemați de șeful instituției.

Marea problemă este că în ordonanța lui Tudorel Toader a fost introdus articolul VII, care prevede că procurorii pot rămâne în funcție ”numai dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi Legea nr. 304/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.” Altfel spus, procurorii care nu au dat concurs la secția de procurori din CSM n-ar mai putea rămâne în funcție din momentul intrării în vigoare a OUG-ului, dat fiind că toți procurorii care activează azi în DNA au ajuns acolo în baza interviului. Nici unul n-a dat concurs la secția de procurori din CSM.

OUG-ul lui Tudorel Toader a fost publicat marți după amiaza în Monitorul Oficial și iși produce deja efectele. Altfel spus, din momentul intrării în vigoare al OUG-ului, procurorii DNA care nu sunt angajați pe bază de concurs ar trebui, potrivit unor interpretări, să lase pixul jos, adică să înceteze efectuarea de acte de urmărire penală.

Această prevedere, combinată cu OUG-ul lui Tudorel Toader, riscă să bulverseze complet activitatea DNA, deoarece ar trebui organizate concursuri pentru toate cele 140 de posturi de posturi. Până la reconfirmarea procurorilor în funcție sau angajarea altora noi, din momentul intrării în vigoare a OUG-ului, activitatea DNA riscă să fie total paralizată. Orice procuror care își continuă activitatea își periclitează dosarele, au explicat pentru G4Media.ro specialiști în drept penal.Inculpații ar putea solicita oricând nulitatea actelor efectuate după intrarea în vigoare a OUG-ului în cazul în care procurorii din dosar nu au ocupat postul prin concurs, așa cum prevăd noile reglementări.

Potrivit altor interpretări, toate aceste prevederi invocate mai sus nu s-ar aplica procurorilor DNA. În legea 207 intrată în vigoare în iulie 2018, care modifică legea de organizare judiciară (304/2004), există o prevedere expresă care prevede următoarele, la articolul V: ”Procurorii care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt numiți în funcție în cadrul Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism și Direcției Naționale Anticorupție rămân în funcțiile pe care le îndeplinesc în cadrul acestor structuri.” Potrivit acestor interpretări, legea generală ulterioară nu abrogă legea specială anterioară decât dacă prevede expres.

Modul cum vor fi aplicate noile reguli va fi stabilit de secția din procurori a CSM. Decizia adoptată de secția de procurori va putea fi atacată apoi în plenul CSM, iar decizia plenului poate fi contestată la rândul ei în instanțele de contencios administrativ. Altfel spus, va mai dura ceva până la tranșarea problemei. Pe de altă parte, va trebui elaborat regulamentul de concurs, stabilite comisiile, componența lor, bibliografia, un proces care va dura și el cel puțin două luni. În tot acest timp, activitatea DNA va fi practic paralizată, au explicat pentru G4Media.ro magistrați cu experiență.

Ce prevede legea 304 privind organizarea judiciară, articolul 87

(2) Pentru a fi numiţi în cadrul Direcţiei Naţionale Anticoruptie, procurorii trebuie să nu fi fost sanctionaţi disciplinar, să aibă o bună pregătire profesională, o conduită morală ireproşabilă, cel putin 10 ani vechime în funcţia de procuror sau judecător şi să fi fost declaraţi admişi in urma unui concurs organizat de către comisia constituită în acest scop.

(3) Concursul prevăzut la alin. (2) constă în: a) un interviu transmis în direct, susținut în fața Secției de procurori a Consiliului Superior al Magistraturii;b) o probă având ca obiect evaluarea a minimum 5 rechizitorii alese aleatoriu, precum și a altor acte întocmite de candidați și considerate relevante de aceștia, din ultimii 5 ani de activitate.

(4) Interviul consta în verificarea pregătirii profesionale, a capacității de a lua decizii și de a-și asuma răspunderea, a rezistentei la stres, precum și altor calități specifice.

(5) La evaluarea candidaților, vor fi avute în vedere și activitatea desfășurată de procurori, cunoașterea unei limbi străine și cunoștințele de operare pe calculator.

(6) Evaluarea prevăzută la alin. (3) lit. b) se efectuează de o comisie desemnată de secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, formată din 2 procurori de la Direcția Națională Anticorupție propuși de procurorul-șef al direcției, 2 procurori de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție propuși de procurorul general și un formator propus de Institutul Național al Magistraturii. (Vezi legea integral aici)

Ce prevede OUG-ul lui Tudorel Toader la articolul VII

Art. VII – Procurorii care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, îşi desfăşoară activitatea în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi Direcţiei Naţionale Anticorupţie, precum şi în cadrul celorlalte parchete, rămân în funcţie în cadrul acestora, numai dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi Legea nr. 304/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Predoiu: Mai există DNA?!

CSM va analiza maine situatia creata de aceasta ordonanta. Surse din Consiliu spun ca va fi de ales intre doua rele: fie intr-adevar se va merge pe ideea ca niciun procuror DNA nu indeplineste acum conditiile si deci toti trebuie sa plece, fie conditia concursului se va aplica doar pentru viitor, cu riscul ca actele de urmarire penala facute de procurorul fara concurs sa fie anulate in camera preliminara.

Fostul ministru al Justitiei, Catalin Predoiu, a postat pe Facebook un mesaj in care arata ca prin art.VIII din Ordonanta publicata astazi, ministrul Toader a inchis practic DNA.

"El ofera astfel, cu putina intarziere, un raspuns intrebarii lansate public de Liviu Dragnea: Mai exista DNA?!. Raspunsul este nu, de azi nu mai exista. Ordonanta trimite acasa zeci de procurori DNA, oprind astfel anchete, descurajand intreaga institutie, incurajand lumea coruptiei. Iar MCV este incepand de astazi un acronim pentru Marea Coruptie Vesela", scrie Predoiu.

DNA a trimis un punct de vedere CSM, în care avertizează că noile condiții de vechime impuse procurorilor anticorupție nu pot fi aplicate retroactiv deoarece ar încălca legea fundamentală

Într-un punct de vedere formulat astăzi către CSM, conducerea DNA susține că aplicarea retroactivă a noilor condiții de vechime prevăzute de OUG adoptată luni de Guvern intră în conflict cu prevederile constituționale și că, dacă acest lucru s-ar întâmpla, DNA ar pierde 34 de procurori. În documentul semnat de procurorul-șef, Anca Jurma, se arată că, dacă se va exclude din vechimea procurorilor și perioada în care aceștia au fost auditori de justiție în cadrul INM, atunci DNA va pierde alți 23 de procurori, scrie  G4Media.ro .

 Astfel, după publicarea OUG în Monitorul Oficial, DNA va pierde 57 din 150 de procurori, adică aproape 40% din totalul lor. Surse din cadrul direcției au declarat pentru G4Media.ro că impactul asupra activității instituției este, de fapt, mult mai mare, având în vedere că procurorii vizați de OUG sunt cei tineri, operativi – ceea ce înseamnă că vor pleca 57 din cei 100 de procurori care lucrează efectiv dosare, adică DNA va pierde aproape 60% din forța de muncă efectivă doar în cazul aplicării noilor condiții de vechime.

Guvernul a mărit de la 8 la 10 ani condiția de vechime pentru ca un procuror să poată activa în DNA. Tot, prin OUG s-a prevăzut la art VII că procurorii pot rămâne în DNA nu mai dacă îndeplinesc noile condiții prevăzute în legea de organizare judiciară.

Cele mai relevante fragmente din punctul de vedere trimis de DNA către CSM

”(…) În cazul aplicării acestui articol, 34 de procurori din cadrul direcției, din care 24 numiți și 10 delegați, vor fi afectați de dispozițiile art. VII mai sus menționat (…) În cazul excluderii perioadei cât procurorii au avut calitatea de auditor de justiție din vechimea necesară numirii în cadrul direcției în afara celor 34 de procurori care au vechimea sub 10 ani, încă 23 de procurori, din care un delegat, ar avea vechime sub 10 ani”

”Dispozițiile tranzitorii din art. 5 al Legii nr. 207/2018 mai sus citate sunt în acord cu dispozițiile art. 15 alin. 2 din Constituție potrivit căruia “Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile”. În plus, dispozițiile tranzitorii cuprinse în art. 5 din Legea nr. 207/2018, au caracter de normă specială, față de dispozițiile art. VII din proiectul OUG, având în vedere caracterul expres al primelor în raport cu caracterul general al celor din urmă.

Dacă art. VII al OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul justiției se interpretează în sensul că procurorii numiți la DNA pot fi revocați din funcție întrucât nu ar mai îndeplini condițiile potrivit legii noi (care impune alte condiții de vechime), ar fi o veritabilă retroactivare a legii, ceea ce înseamnă nerespectarea dispozițiilor art. 15 alin. 2 din Constituție, or legiuitorul este obligat ca în activitatea de legiferare să respecte principiul neretroactivității legii (cu singura excepție permisă cea a legii penale sau contravenționale mai favorabile) și ar fi încălcat totodată principiul stabilității procurorilor consfințit în art. 3 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată”, se mai arată în documentul semnat și înaintat către CSM de Anca Jurma, procurorul-șef al DNA.

”Trebuie precizat că numirea procurorilor în cadrul DNA nu este echivalentă cu o promovare, date fiind și dispozițiile art. 87 alin. 9 (“La data încetării activității în cadrul DNA, procurorul revine la parchetul de unde provine”) și art. 87 alin. 91 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, care prevede că de la data revenirii la parchetul de unde provin, procurorii care au activat în cadrul DNA își redobândesc gradul profesional de execuție și salarizarea corespunzătoare acestuia avute anterior sau pe cele dobândite ca urmare a promovării, în condițiile legii, în timpul desfășurării activității în cadrul direcției”.


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Amușinarea lui Orban pe la București arată că pe măsură ce se blochează colaborarea energetică cu Ucraina, cu atât devine mai importantă cea cu Români…