DN 10, în topul celor mai spectaculoase șosele din România. Oferă o călătorie pitorească prin trei județe
Drumul Național 10, care leagă Buzăul de Brașov, a fost plasat într-un top al celor mai spectaculoase 20 de drumuri din țară întocmit de autovit.ro, cea mai mare platformă online destinată vânzării și cumpărării de mașini noi și second-hand, cu peste trei milioane de vizitatori lunar.
Viaductul Stânca Teherău are lungimea totală de 110,90 metri FOTO Iulian Bunilă
Peisajele din Curbura Carpaților, care impresionează prin frumusețea lor aparte și Lacul Siriu, care se ivește dintre versanți și completează panorama, și-au câștigat un loc în topul traseelor ce trebuie văzute neapărat.
DN 10 este un drum național din România, care leagă orașele Buzău și Brașov, traversând Carpații de Curbură prin Pasul Buzău. Urmează valea râului Buzău, trecând prin orașele Pătârlagele, Nehoiu și Întorsura Buzăului intrând apoi prin Depresiunea Brașovului. Punctul său terminus este lângă localitatea Hărman, unde se unește cu DN 11.
Din Buzău, drumul spre Covasna și Brașov pornește în cartierul Simila, ca prelungire a străzii Transilvaniei. De aici, șoseaua oferă o călătorie fascinantă prin diversele regiuni din România. Acesta străbate peisaje pitorești și oferă oportunități de explorare a numeroase atracții din zonă.
După ce părăsește Vernești, drumul se întâlnește cu drumul județean ce duce spre Tisău, pe valea frumosului râu Nișcov. Mai departe, în Sătuc, se intersectează cu drumul județean ce duce spre rezervația naturală "Vulcanii noroioși" din Berca.
Drumul trece apoi prin Măgura și pătrunde într-o zonă împădurită, unde traseul devine sinuos. Aici, se întâlnește cu un drum ce duce spre mănăstirea Ciolanu, amplasată pe dealul cu același nume. În apropiere, se află un monument ce comemorează traversarea Carpaților prin pasul Buzău de către armatele lui Mihai Viteazul în 1599.
În Cislău, DN 10 traversează râul Bâsca Chiojdului pe un pod și se intersectează cu un drum județean ce duce spre Vălenii de Munte. Tot aici se află una dintre puținele herghelii de pusrânge englez din țara noastră. După Cislău, începe o porțiune care urcă prin orașele Pătârlagele și Nehoiu.
În comuna Siriu , după trecerea prin localitatea Lunca Jariștei, drumul trece în apropierea barajului și lacului de acumulare de la Siriu. Următoarea etapă include o zonă cu viaducte, precum Grămăticu și Stânca Teherău, până la localitatea Gura Siriului, unde drumul trece în județul Covasna.
După traversarea comunei Sita Buzăului, drumul ajunge în orașul Întorsura Buzăului, unde se îndepărtează de cursul râului Buzău. În același oraș începe și un drum ce duce spre Covasna.
„Trebuie să ai mare grijă atunci când ajungi în zona Pasului Buzău, deoarece este o porțiune de drum destul de dificil de parcurs, dar și în zona lacului de acumulare Siriu, care cuprinde numeroase serpentine, unde trebuie să conduci cu precauție. Printre obiectivele turistice pe care le poți vizita se numără Barajul Siriu, Cascada Pruncea și Rezervația Valea Zimbrilor”, scrie autovit.ro.
Popas la Barajul și lacul de acumulare Siriu
Barajul şi lacul de la Siriu, aflate pe traseul drumului care leagă Buzăul de Brașov, reprezintă una dintre cele mai frumoase destinaţii turistice din ţară. A fost necesară strămutarea unei întregi comunităţi, pentru a permite crearea lacului de acumulare.
Cu o înălţime de 122 de metri şi o lungime a coronamentului de 570 metri, Barajul Siriu este al doilea baraj de anrocamente ca mărime din ţară, după Barajul de la Gura Apei, construit în munte, pe Râul Mare, la aproximativ 40 de km de Haţeg, al cincilea din Europa şi al 12-lea din lume.
Construcţia barajului a durat aproape două decenii, între 1975 şi 1994 şi a fost realizat după o metodă inovatoare pentru acele vremuri, fără ciment, numai din pământ, piatră, steril şi miez din argilă. Barajul a fost realizat prin unirea celor doi munţi din apropiere, masivul Podul Calului şi masivul Siriu.
De o frumuseţe rară este și lacul Siriu, aflat la zece kilometri amonte de localitatea Nehoiu. Este o acumulare de apă destinată producerii de energie electrică în hidrocentrala Nehoiaşu. Lacul adânc de peste o sută de metri mai are ca scop alimentarea cu apă potabilă şi industrială a localităţilor din zonă şi irigarea terenurilor agricole.
Construirea barajului a implicat schimbarea rutei drumului naţional DN 10 pe linia de contur a lacului Siriu, cu această ocazie construindu-se mai multe viaducte. Cel mai specaculos este Stânca Teherău .
Viaductul de coastă de la Teherău are lungimea totală de 110,90 metri, din care lungimea suprastructurii de 100,52 metri, ambele măsurate la lisa parapetului. Viaductul a fost proiectat de IPTANA şi a fost executat în anul 1982.
Sursa: adevarul.ro