Dezbatere la MAI privind trotinetele electrice/ Grigore (Direcţia Rutieră): Analizăm scăderea nivelului sancţiunilor, la clasa a II-a
Direcţia Rutieră analizează "foarte serios" scăderea amenzilor pentru utilizatorii de biciclete şi trotinete electrice, a anunţat, miercuri, adjunctul acestei instituţii din cadrul IGPR, George Grigore.
Proiectul de ordonanţă a Guvernului privind circulaţia pe drumurile publice, care introduce prevederi referitoare la utilizarea trotinetelor electrice, a fost dezbătut, miercuri, la sediul MAI, în prezenţa reprezentanţilor Direcţiei Rutiere, precum şi a membrilor mai multor asociaţii de biciclişti şi utilizatori de trotinete electrice sau monociclu.
Reprezentanţii utilizatorilor de biciclete sau trotinete electrice au atras atenţia asupra amenzilor prea mari pe care un participant la trafic le poate primi pentru lipsa soneriei de la bicicletă, de exemplu.
"Amenda ar trebui să fie în clasa I, discuţiile sunt clare, poliţiştii acum nu acordă amenzi, acordă avertismente, de ce? Pentru că e normal să înţeleagă, cum să-ţi dea amendă 1.000 de lei pentru că nu ai sonerie la bicicletă? O bicicletă poate fi 500 de lei, e dublul preţului unei biciclete. Aţi spus că aţi adoptat exemplul Franţei, în Franţa este 11 euro, adică 50 de lei amenda pentru o mică infracţiune pentru bicicletă sau trotinetă şi 35 de euro pentru trecutul pe roşu, de exemplu", a afirmat Mihai Deneş, de la Federaţia Bicicliştilor din România şi Asociaţia GO4Fun.
Adjunctul şefului Direcţiei Rutiere a IGPR, George Grigore, a precizat că, "în ceea ce priveşte sancţiunile, analizăm foarte serios să scădem nivelul acestora, probabil la clasa a doua".
"Utilizatorii de trotinete electrice există în număr mare deja de ani de zile, probabil au ajuns la concluzia că trebuie să-i şi reglementeze, ceea ce este foarte bine. Nu încurcă dacă circulă pe pistele de biciclete, dacă au o viteză similară. Pe lângă faptul că a fost introdusă trotineta în definiţia pistei pentru biciclete, a fost exclus mopedul de pe pista pentru biciclete, pentru că nu este în regulă să circule la viteze atât de mari", a declarat preşedintele Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ din România (OPTAR), Marian Ivan.
El a afirmat că drumul public ar trebui să fie împărţit echitabil între toate modurile de transport.
"Există oraşe în România unde bicicliştii circulă pe trotuar, ceea ce este în neregulă. În momentul în care punem în pericol o categorie de participanţi la trafic mai vulnerabilă - pietonii, este în neregulă. Noi nu trebuie să luăm din drepturile altcuiva, trebuie ca spaţiul, drumul public, să fie împărţit echitabil între toate modurile de transport. Asta presupune ca pentru pietoni să existe trotuare libere, pentru alte moduri de deplasare lentă - biciclete, trotinete, să existe un spaţiu dedicat, transportul public să aibă o bandă dedicată şi traficul general să aibă la fel, un spaţiu echitabil. La momentul actual se întâmplă că traficul motorizat ocupă atât locul pe unde s-ar putea face benzi dedicate transportului public sau piste pentru biciclete, dar şi trotuarele şi spaţiile verzi, ceea ce este în neregulă", a mai spus Marian Ivan.
El a mai reclamat faptul că "se menţine situaţia aberantă să fim singura ţară din lume care interzice copiilor sub 14 ani să circule cu bicicleta pe drumurile publice" şi a spus că, în locul interdicţiilor, ar trebui făcută educaţie în şcoli în ceea ce priveşte comportamentul pe bicicletă, în trafic.
Cei prezenţi la dezbateri au reclamat prevederile potrivit cărora trotinetele electrice vor putea circula, în lipsa benzilor pentru biciclete, numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h. Utilizatorii de trotinete electrice sau biciclete au spus că, în acest fel, cele mai multe bulevarde din capitală vor fi inaccesibile mijloacelor alternative de transport.
"Este absurdă acea limitare a drumurilor cu limită la 50 km/h, asta înseamnă că (...) interziceţi, cel puţin în Bucureşti, majoritatea bulevardelor, care au limită de 60 km/h, deci practic în cel mai poluat oraş o să interzicem mersul cu bicicleta. Asta ar putea fi făcut, eventual, după ce oferiţi alternative, după ce primăriile o să construiască piste, conform planurilor de mobilitate aprobate", a spus Mihai Deneş.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a supus dezbaterii publice un proiect de ordonanţă a Guvernului privind circulaţia pe drumurile publice care introduce prevederi referitoare la utilizarea trotinetelor electrice.
"Trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa acestei piste vor putea circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h. Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 14 ani. Transportul pasagerilor este interzis", stipulează proiectul de act normativ.
Trotineta electrică este definită drept vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roţi, articulat cu o bară în partea din faţă folosită ca dispozitiv de direcţie, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 6 km/h, dar nu depăşeşte 25 km/h şi care este echipat cu un motor electric.
"Echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare. Casca de protecţie este obligatorie pentru conducătorii de biciclete şi trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani", se mai arată în proiect. AGERPRES/(A,AS - autor: Daniel Alexandru Florea, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ady Ivaşcu)