De știut/Partea mai puțin văzută a conflictului Rusia-Ucraina, dar care poate declanșa un adevărat cutremur la nivel global
Grâu și floarea soarelui, titan, aluminiu și nichel: Rusia și Ucraina joacă un rol cheie în furnizarea la nivel global de materii prime strategice pentru uz industrial sau alimentar, notează AFP într-o analiză.
De la începutul invaziei ruse în Ucraina, prețurile pentru multe dintre ele au crescut la un nivel fără precedent.
Prețurile la gaz și petrol la cote istorice
Rusia este unul dintre cei mai importanți producători mondiali de gaze și petrol, iar investitorii intră în panică în legătură cu posibilele întreruperi în aprovizionarea cu hidrocarburi.
Deocamdată, sancțiunile economice evită sectorul energetic, dar Statele Unite, mai puțin dependente decât Europa datorită producției naționale, vorbesc acum despre interzicerea importului de petrol rusesc. Rusia este al doilea cel mai mare exportator de țiței din lume.
Prețurile petrolului, fie Brent sau WTI, s-au apropiat luni de maximele istorice, depășind pentru scurt timp 130 de dolari pe baril pentru prima dată din 2008.
În aceeași zi, prețul gazului a atins un record istoric în Europa, la 345 de euro pe megawatt oră. Uniunea Europeană importă 40% din gazul său din Rusia.
Îngrijorări mari în privința sectorului alimentar
Rusia, care în 2018 a devenit cel mai mare exportator de grâu din lume, este „esențială” în hrănirea planetei, dar și capacitatea de export ale Ucrainei îngrijorează. Cele două țări sunt un „coș de cereale” pentru restul lumii.
În Europa, prețul grâului a crescut de la începutul conflictului pentru a ajunge luni la un preț fără precedent, la 450 de euro pe tonă.
Ucraina, al patrulea exportator mondial de porumb, era pe cale să devină al treilea exportator de grâu după Rusia și Statele Unite.
„Pentru a scoate cerealele din țară fără a trece prin porturi, „operatorul de tren (ucrainean) vrea să exporte grâu, porumb și floarea soarelui prin rețeaua feroviară în țările vecine (România, Ungaria, Slovacia și Polonia”, comentează o companie de brockeraj.
Alte țări precum Bulgaria iau măsuri pentru limitarea exporturilor, Ungaria a interzis vânzările externe de cereale.
Aprovizionarea cu cereale a unor țări precum Egipt, Algeria sau Africa subsahariană, care sunt din ce în ce mai dependente de grâul rusesc și ucrainean, „poate reprezenta o problemă dacă navele care transportă grâu din Marea Neagră sunt reținute”, avertizează Philippe Chotteau, economist șef al Institutului de l'Elevage din Paris.
Libanul depinde pentru hrană în proporție de 50% de grâul rusesc și ucrainean.
„Asta înseamnă că pentru unele țări va fi mai dramatic decât pentru noi, prețul crește. Acolo vor fi lipsuri", se teme și Christiane Lambert, președintele organizației care reprezintă fermierii din Europa, Copa-Cogeca.
Potrivit firmei de specialitate Agritel, „cel mai mare pericol este pe uleiul de floarea soarelui”.
Renumită pentru câmpurile de floarea-soarelui, Ucraina este principalul producător mondial de semințe oleaginoase și cel mai mare exportator mondial de ulei și „situația este foarte tensionată pe piața mondială a uleiului”, spune Sébastien Poncelet, expert Agritel.
Industria auto și cea aeronautică lovite din plin
Metalele industriale „cele mai expuse” de sancțiunile impuse Rusiei sunt aluminiul, nichelul și paladiul, estimează Capital Economics.
Grupul rus Rusal este al doilea producător industrial de aluminiu din lume. Acest metal a atins un nou maxim istoric luni la London Metal Exchange (LME), de 4.073,50 de dolari pe tonă.
Pentru nichel, există Nornickel Norilsk, condus de oligarhul Vladimir Potanin. În 2019, Rusia a fost al treilea cel mai mare producător de minereu de nichel după Indonezia și Filipine, dar este al doilea ca nichel rafinat, după China.
După invazia din Ucraina, Capital Economics estimează că 7% din piața globală de nichel rafinat „ar putea fi afectată” de eventuale sancțiuni.
Aurul, metalul, care a atins luni un maxim istoric de 55.000 de dolari pe tonă, este unul dintre cele mai căutate de pe planetă în fabricile de baterii electrice, care ar trebui să permită industriei de automobile să abandoneze petrolul.
Pentru paladiu, care atinge și un record absolut la 3.442,47 de dolari uncia, din care Rusia controlează 50% din piața mondială, industria auto se află și ea în prima linie. Este folosit pentru fabricarea convertoarelor catalitice.
Titanul, un metal apreciat de producătorii de avioane pentru ușurință și rezistență foarte mare, este și el o problemă indirectă în conflict. Compania rusă VSMPO-Avisma, fondată în 1941 în Urali, este principalul furnizor mondial în domeniu, potrivit directorului general al producătorului de motoare aeronautice Safran, Olivier Andriès, care spune că are stocuri pentru „câteva luni”.
VSMPO-Avisma este, de asemenea, principalul furnizor al Boeing, care a anunțat luni că și-a suspendat achizițiile de titan din Rusia.