„De multe ori se exagerează cu cantitatea mare de colivă care se face de către oameni”
Silviu Biriș i-a cucerit pe spectatori cu rolurile de pe scena teatrului românesc de-a lungul anilor. Îndrăgitul actor a surprins pe toată lumea atunci când a anunțat că vrea să urmeze Facultatea de Teologie. Între timp, a și absolvit-o iar acum a devenit slujitor al Bisericii.
Într-un interviu pentru Click! , Silviu Biriș a vorbit despre pomenile la români, rostul parastasului și al colivei.
„În legătură cu pachetele care se fac la parastas sau la pomeniri, nu există un număr sau o dogmă care să-ți spună exact câte sau ce anume trebuie să conțină un pachet. Trebuie să ținem cont că, în zilele de post, pachetul nu trebuie să aibă produse care conțin carne sau lapte sau derivate din lapte și ouă. Iar în privința conținutului pachetelor sau a numărului lor exagerarea nu e bună. Sunt și cazuri excepționale, când oameni înstăriți oferă o masă caldă unui așezământ de bătrâni sau de copii instituționalizați”, a declarat Silviu Biriș pentru sursa menționată mai sus.
Slujitorul Bisericii este de părere că românii exagerează când vine vorba de praznicele pentru morți.
„Ca o observație personală, cred că de multe ori se exagerează cu cantitatea mare de colivă, care se face de către oameni. O mare parte rămâne neîmpărțită și, ori se strică, ori ne face … obezi. Pomenile fac legătura noastră cu lumea nevăzută către care sufletul celui decedat se îndreaptă. Pomenirea celor adormiți, la soroacele stabilite de biserică, ajută mult, ca și rugăciunea, la judecata lor particulară. Acum, dacă tăticu’ iubea băutura și a murit și alcoolic nu trebuie să punem în pachetele pe care le împărțim pentru sufletul lui băutură și țigări, căci nu ajută, nici sufletului lui, nici celor care le consumă”, a mai spus acesta.
Silviu Biriș a ținut să precizeze și detalii despre momentul în care au început românii să facă pomeni.
„Cultul morților în biserica ortodoxă română are o vechime de peste 2000 de ani. Sfântul Vasile cel Mare este cel care a inițiat primele organizații filantropice, care purtau numele de Vasiliada, după numele lui.
Păstrând tradiția creștină, biserica ortodoxă română a continuat până în zilele noastre această rânduială.
Pachetele cu mâncare, care se ofereau, drept pomană, având scopul de a ajuta pe cei flămânzi sau nevoiași.
Practic pomenile au rostul de a cultiva actul filantropic. Rostul parastasului și al colivei este cu totul altul.
Ca o concluzie, milostenia trebuie făcută de fiecare dată, nu numai cu ocazia unei pomeniri a unei persoane decedate.
O vorbă frumoasă spune că cine dă bani unui sărac împrumută de fapt pe Hristos. Dumnezeu nu rămâne niciodată dator'.
Cum deja știu cei care fac asta de mai multă vreme, Silviu Biriș a ținut să reamintească ortodocșilor că nu se împart produse ”de dulce” când se fac pomeni în perioadele posturilor de peste an.
„În legătură cu pachetele care se fac la parastas sau la pomeniri, nu există un număr sau o dogmă care să-ți spună exact câte sau ce anume trebuie să conțină un pachet.
Trebuie să ținem cont că, în zilele de post, pachetul nu trebuie să aibă produse care conțin carne sau lapte sau derivate din lapte și ouă.
Iar în privința conținutului pachetelor sau a numărului lor exagerarea nu e bună.
Sunt și cazuri excepționale, când oameni înstăriți oferă o masă caldă unui așezământ de bătrâni sau de copii instituționalizați'.
Foto: basilica.ro