De la București la Brașov, pe autostradă. Când ar putea fi gata drumul de mare viteză
A circula pe autostradă, pe ruta București-Brașov, respectiv Brașov-București, rămâne un vis frumos. Românii mai au nevoie de răbdare până la momentul în care vor putea deplasa pe șosea rapid și sigur, neîntrerupt, cu 130 km/h, între munte și Capitală, scrie Ziare.com.
Bucureștiul și Brașovul vor fi legate prin două mari secțiuni de autostradă. București-Ploiești, cu o lungime de 56 km, operabilă din anul 2012, respectiv Ploiești-Brașov, cu o lungime de aproximativ 105 km, se află în faza de pregătire din 2021, ce implică procese specifice, precum realizarea studiului de fezabilitate și proiectul tehnic.
Ploiești-Brașov va fi, de fapt, tronsonul 2 din Autostrada Transilvania (A3, București-Borș). Tronsonul este împărțit în două secțiuni: Ploiești - Comarnic, cu o lungime de 49 km și Comarnic-Brașov, cu o lungime de 58 km.
Se anunță un proiect foarte complex. Autostrada va conecta centrele turistice importante de pe Valea Prahovei - Comarnic, Sinaia, Azuga, Predeal, Brașov.
Nodurile rutiere vor fi amplasate astfel: Bărcănești, DN 72 – intersecție cu autostrada, Bănești, Breaza, Comarnic, Sinaia, Poiana Țapului, Bușteni – Azuga, Predeal, Râșnov – intersecție cu DN 73, Cristian – intersecție cu DN 73G, A3 km 173+300 – intersecție cu DN1. De asemenea, vor fi realizate 13 tuneluri, dintre care cel mai lung va fi de 2,4 km. Lungimea totală a tunelurilor va fi de 12,4 km. Vor trebui construite și 61 de poduri, cu lungimea totală de 29 km.
În imaginație și pe hârtie arată bine, dar mai e mult de așteptat.
Ce spun instituțiile publice
Potrivit surselor Ziare.com din cadrul CNAIR, finalizarea autostrăzii conform calendarului, în 2031, „ar fi fezabilă”. Însă, „acest lucru depinde de foarte mulți factori, inclusiv de ritmul de implementare pe care o să-l impună CNIR”.
Deci, proiectul a intrat pe mâna CNIR, o nouă instituție, creată special pentru investiții. În următorii ani, va primi din ce în ce mai multe proiecte de la CNAIR, exclusiv pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, în timp ce CNAIR va rămâne răspunzătoare doar de administrarea infrastructurii.
Momentan, la nivelul instituțiilor publice, e mai degrabă liniște, pe marginea acestui subiect.
Avertismentul lui Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor
Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor, din partea USR, avertizează asupra întârzierilor deja consemnate.
„Am semnat în primăvara lui 2021 contractul pentru proiectarea completă a acestei autostrăzi. Trebuia să fie gata prima etapă, studiul de fezabilitate, în septembrie 2023. Domnul Grindeanu spunea că e prea lung termenul.
Iată că suntem aproape în septembrie 2024, depășire de un an față de termenul contractual și studiul e abia în fază incipientă, abia se lucrează la niște investigații de teren, timid. E clar, e băgat la sertar acest proiect de cei de la guvernare, nu îi interesează deloc”, a precizat Drulă, pentru Ziare.com.
- Cătălin Drulă a preluat mandatul de ministru al Transporturilor în cadrul Guvernului PNL+USR+UDMR, după Lucian Bode (PNL) și a fost succedat de către Sorin Grindeanu (PSD), noul partener la guvernare al „național-liberalilor”.
Fost șef al CNAIR, pesimist
La finalul lui 2023, fostul director al CNAIR, Mariana Ioniță, susținea că lucrările pentru Ploiești-Brașov nu vor putea începe înainte de anul 2026-2027. Astfel, întregul sector de drum ar putea deveni operabil abia din 2040.
„Lucrarea în sine durează 5 - 6 ani, dacă ne luăm după ce se întâmplă Autostrada Sibiu - Pitești. Dacă adăugăm proverbialele întârzieri, ne îndreptăm spre 2040”, declara Mariana Ioniță, pentru B1 TV.