De fapt, PSD și aliații săi nu vor vot pentru Diaspora! Demontarea unei uriașe manipulări!
De fapt, PSD și aliații săi nu vor vot pentru Diaspora! Demontarea unei uriașe manipulări!
Unul dintre motivele pentru care ordonanța pentru anticipate a fost respinsă în Senat, dar și s-a cerut atacarea sa la CCR este cea referitoare la posibilitatea românilor care nu se află în localitatea de domiciliu să voteze la parlamentare oriunde în țară, unde se află în acel moment.
Contestarii prevederii susțin că astfel se încurajează turismul electoral și se permite ca alegătorii dintr-un județ să aleagă senatorii și deputații din alt județ. Însă acest motiv nu este decât o manipulare uriașă.
Adevăratul motiv pentru care PSD și aliații săi vor să anuleze ordonanța este prevederea ca voturile din Diaspora să se verse în totalul național! Procentul de participare la vot va crește mult peste ultimul scrutin parlamentar din 2016! Practic, Diaspora, în 3 zile de vot, ar putea aduna peste 50% din voturile pe care le-ar putea obține PSD în țară! Iar UDMR zbiară pentru că riscă să nu intre în Parlament!
Dovada manipulării: Prevederea care permitea românilor să voteze oriunde în țară a existat în legea electorală până în 2007
Reglementarea care permitea românilor să voteze oriunde în țară s-a regăsit în legislația electorală după 1990 încoace și a fost în vigoare până în 2008, când s-a introdus votul uninominal. În 2015, când s-a revenit la listele de partid, interdicția de a vota oriunde a fost păstrată în legislație.
Posibilitatea votului la orice secție, în lipsa unui sistem informatic care să monitorizeze procesul electoral, a stârnit deseori suspiciuni, acuzații de fraudă și de turism electoral. Acest sistem a fost implementat odată cu alegerile din 2016 și folosit la scrutinele care au urmat. Este vorba de sistemul informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal - SIMPV - care se va folosi și la parlamentarele din acest an, anticipate sau nu.
Scurt istoric al votului oriunde
Decretul lege 92/1990 pentru alegerea parlamentului și președintelui prevedea:
- Articolul 26: În caz de schimbare a domiciliului după afişarea listelor electorale sau dacă alegatorul lipseşte în ziua alegerilor din localitatea unde urmează sa voteze potrivit listelor de alegatori, organele care au întocmit listele vor elibera alegătorului o adeverinta privind exercitarea dreptului de vot, făcînd menţiune despre aceasta în listele electorale.
În ziua alegerilor, la noul domiciliu sau acolo unde se afla temporar, alegatorul va fi înscris într-o lista electorală separată de către biroul electoral al secţiei de votare, pe baza adeverintei prevăzute în alin. 1.
Legea 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în vigoare până în 2004, prevedea:
- Articolul 53 „Alegătorii care în ziua votării se află într-o altă localitate decât aceea în care sunt înscrisi în listele electorale permanente pot să îşi exercite dreptul de vot la orice secţie de votare, urmând a fi înscrisi în lista electorală specială, prin grija presedintelui biroului electoral al secţiei de votare”.
Legea 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului prevedea:
- Articolul 77 „Alegătorii care în ziua votării se află într-o altă localitate decât aceea în care sunt înscrisi în listele electorale permanente pot să îşi exercite dreptul de vot la orice secţie de votare, urmând a fi înscrisi în lista electorală specială, prin grija presedintelui biroului electoral al secţiei de votare”.
Odată cu Legea 35/2008 prin care se introduce votul uninoninal alegătorii pot vota doar la secția la care sunt arondați.
- Articolul 8 Alegătorii votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi au domiciliul, potrivit delimitării făcute conform art. 18.
Prevederea este preluată la revenirea la sistemul de vot de liste, prin Legea 208/2015.
- Articolul 84 Alegătorii votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi au domiciliul ori reşedinţa, conform prezentei legi. În cazul în care, în ziua votării, alegătorii se află în altă unitate administrativ-teritorială din cadrul aceleiaşi circumscripţii electorale, aceştia pot vota la orice secţie de votare din cadrul circumscripţiei electorale unde îşi au domiciliul sau reşedinţa.
Ce a modificat Guvernul Orban
În ordonanta pentru anticipate, Guvernul Orban a modificat și articolul 84 din legea 208/2015, revenind la prevederea care se aplica în cazul votului pe liste de candidați, mai exact posibilitatea de a vota la orice secție dacă alegătorul nu se află în localitatea de domiciliu.
Astfel a fost introdus un alineat care prevede:
- În cazul în care se află în altă unitate administrativ-teritorială în sau diviziune administrativ teritorială decât cea în care își are domiciliul, alegătorul poate vota la orice secție de votare