Deși URSS a dispus de una din cele mai avansate industrii în ceea ce privește apărarea, rușii nu au fost niciodată mari constructori de portavioane.
Moscova și-a propus p flotă de portavioane, dar nu a avut niciodată capacitatea să o dezvolte. Planul era ambițios, dar s-a lovit de numeroase probleme. Dar ambiția de portavioane încă există la ruși, în ciuda faptului că portavionul Amiral Kuznețov, singurul portavion rus, ruginește la propriu la cheu. Pe hârtie există cel puțin două proiecte pentru dezvoltarea unui nou portavion.
Dar industria rusă pare incompatibilă cu dezvoltarea unor asemenea nave. În cei 74 de ani de existență a URSS s-a încercat de mai multe ori construirea unor astfel de nave, dar niciun proiect nu a atins stagiul de navă operațională.
Ulterior prioritățile s-au mutat către Forțele Terestre și Aeriene iar fondurile au fost investite masiv în arsenalul nuclear.
Singurele portavioane pe care rușii le-au finalizat au fost moștenite toate de Rusia după destrămarea URSS. Unele au fost casate altele vândute, cum e cazul navei vândute către India. Cert e că Amiral Kuznețov a rămas singura navă de acest tip din dotarea Rusiei.
Rușii visau la 15 portavioane. Dar au reușit să finalizeze un singur proiect major
Portavionul rus Amiral Kuznețov
O analiză a revistei National Interest încearcă să răspundă acestei întrebări. Sursa citată amintește că în perioada interbelică după victoria comuniștilor în Războiul Civil rus, conducerea sovietică a aprobat mai multe planuri pentru a construi un portavion, inclusiv prin transformarea în astfel de navă a crucișătorului Izmail, proiect rămas neterminat de Marina Imperială Rusă în 1917.
Din păcate pentru sovietici nu s-a reușit acest lucru iar nava a fost în cele din urmă casată. Ulterior Uniunea Sovietică nu a avut capacitatea financiară să construiască o armată terestră puternică și o flotă de portavioane în același timp. Cu alte cuvinte banii au fost investiți în Forțele Terestre și Aeriene iar sursa citată spune că această dilemă a persistat până la căderea Zidului Berlinului și încă mai persistă și azi. Totuși, în privința Forțelor Navale rușii au investit masiv în submarine nucleare în ultimii ani.
Dar după cel de-al Doilea Război Mondial s-au făcut din nou eforturi din partea Marinei Sovietice pentru a prioritiza construcția de portavioane. Marina de luptă rusă dorea nu mai puțin de 15 astfel de nave. Flota ar fi trebuit să fie formată din 9 portavioane mari și 6 mici și să intre în dotarea Flotelor Pacificului și Nordului.
Stalin însă nu dorea portavioane preferând să se axeze pe nave de luptă de suprafață mai mici și crucișătoare. Industria sovietică nu a fost nici ea încântată, amintește sursa citată, precizând că nu exista capacitatea de a construi o astfel de flotă.
Abia în 1962 URSS a început construcția a două portavioane în șantierele navale din Nikolaev, Ucraina. E vorba de două portavioane Moskva și Leningrad, dar construcția lor a fost un compromis. Navele erau mai degrabă apropiate de clasa crucișătoarelor fiind probabil dezvoltate pentru a vâna submarine americane și britanice.
A urmat clasa Kiev de nave iar la mijlocul anilor 1980 rușii au făcut un pas mare în construcția de portavioane. Au demarat trei proiecte majore pentru portavioane similare cu clasa Nimitz a SUA.
Portavionul rus Amiral Kuznețov
Unul din aceste proiecte era celebrul program Ulyanovsk, un portavion nuclear. Dar căderea Uniunii Sovietice i-a determinat pe ruși să suspende dezvoltarea acestuia. Proiectul a fost sistat, iar coca portavionului, parțial construită, a fost dezasamblată însă proiectul a stat mai mereu la baza ulterioarelor proiecte.
Cert e că din cele trei mari proiecte doar unul a fost finalizat, amintește sursa citată. E vorba de portavionul Amiral Kuznețov, singura navă rusă de acest fel aflată în dotarea Moscovei.
Al treilea proiect nu a avut soarta lui Ulyanovsk, dar rușii nu l-au putut finaliza. A fost achiziționat de China, care a finalizat nava. Azi nava e cunoscută sub denumirea de portavionul Liaoning .
Dar de ce rușii nu pot construi o adevărată flotă de portavioane? Visul de a avea portavioane s-a încheiat mereu cu dezastre
Proiectul portavionului rus UMK Varan, sursă foto: Zvezda TV, canalul Ministerului Apărării din Federația Rusă
De la 15 portavioane pe care le-ar fi dorit Marina Sovietică, rușii nu au reușit să finalizeze decât programe de nave de tip portavion mai mici și un singur proiect major - Amiral Kuznețov.
Toate celelalte s-au finalizat cu dezastre financiare. Principalul motiv este lipsa de fonduri și decizia de a investi spre alte structuri de forță. Dar nici industria rusă nu a avut capacitatea de a se ridica la un asemenea nivel.
Azi tot acest handicap sovietic în a construi portavioane a fost moștenit de ruși a căror industrie nu e familiarizată cu astfel de construcții.
Trebuie precizat că există cel puțin două proiecte mari în desfășurare pentru noi portavioane nucleare. E vorba de UMK Varan și Lamanit. Ambele sunt în faza de concept și de cercetare și dezvoltare. Dar în contextul handicapului industriei ruse precum și a sancțiunilor impuse de Occident e foarte greu de crezut că proiectele vor vedea „lumina zilei” prea curând.
Ceea ce nu au reușit rușii o fac însă chinezii. China are trei portavioane iar pe lângă Liaoning achiziționat de la ruș, două sunt construite în ultimii ani de industria chineză, ultimul fiind finalizat recent și va intra în serviciu anul viitor. Un al patrulea portavion e în curs de dezvoltare.
Modul în care China construiește portavioane e cu adevărat impresionant.
SUA rămân însă lideri în astfel de nave, americanii operând nu mai puțin de 11 portavioane.