De ce nu reușim să aducem mai mulți turiști străini în România. Vicepreședintele ANAT: „Te faci mic și înveți”
România are doar 1% din turismul european, într-o piață unde se învârt anual zeci de milioane de turiști și miliarde de euro. Adrian Voican, vicepreședintele ANAT, susține trebuie să lăsăm aroganța de o parte și să învățăm să facem turism profesionist.
Adrian Voican, vicepreședinte ANAT. FOTO: Remus Florescu
Adrian Voican, vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din Romania (ANAT), este de părere că potențialul turistic al României seamănă cu un câmp petrolifer bogat, dar la care nu poți ajunge.
Voican este fondatorul unuia dintre cei mai importanți operatori de turism intern din țară, Bibi Touring, care activează de peste 30 de ani, iar din punctul lui de vedere turismul românesc are o mare problemă de strategie în relația cu străinii, dat fiind că nu reușește să privească lucrurile prin prisma potențialilor clienți.
„Trebuie să facem concertat ceea ce fac eu acum: mă duc la toate târgurile de turism internaționale ca să văd România de acolo, cu ochii operatorilor de turism de acolo. Nu-l aduci pur și simplu pe turistul Hans în România. Trebuie să creezi o rețea - la fel cum ai nevoie de autostrăzi ca să circule mașini - pentru a face turism de calitate și de volum. Așa e și acolo. Trebuie să te conectezi la marii tur-operatori care mișcă milioane, zeci de milioane de turiști în lume. Ori, acolo nu poți să te duci cu aroganța ta de român, că tu știi mai bine, și-i spui tu lui cum e. Acolo te faci mic și înveți pentru că e o școală de turism”, susține Voican.
El precizează că România are doar 1% din turismul european, deci extrem de puțin în comparație cu ceea ce putem oferi. Vicepreședintele ANAT este de părere că primul lucru pe care trebuie să-l facem este „să tăcem și să învățăm”.
Voican susține că sunt două categorii de turiști străini care vin în România. Primii sunt cei care ajung la București pentru afaceri și de acolo fac o escapadă să vadă Branul, Peleșul etc. Sunt apoi cei care vin într-un circuit pentru a vedea țara în ansamblu.
„Turiștii străini vin în România pentru cultură și natură. Ăsta e un secret de aur, ca să zic așa. Vin să vadă istoria, castelele, tot ce e frumos pe un circuit care începe la București, se duce prin Sinaia, prin Bran, Peleș, poate să ajungă la mănăstirile din nordul Moldovei, apoi să se întoarcă prin Transilvania, Sighișoara și pe unde a mai mers Prințul Charles. O parte dintre ei, pot să mai facă o escapadă până în Deltă”, detaliază omul de afaceri.
Vicepreședintele ANAT susține că foarte importante pentru turism sunt conectivitatea, posibilitatea de a ajunge ușor cu avionul și sistemul de vize. „Sunt turiști care au bani și care ar veni în România, dar nu pot din cauza sistemului rigid de vize. Înțeleg că e vorba despre securitate, dar cei care vor să treacă granița ilegal tot o trec. Tu îi oprești pe turiști, pe cei care ți-ar aduce bani. E nevoie de viză electronică, viză pe aeroport, viză depusă online și care dacă te refuză să nu dureze 6 luni, ci pe loc. Nu poți să faci un grup dacă jumătate sunt respinși la viză și nu prea știi de ce”, spune acesta.
Specialistul susține că la târgurile internaționale de turism se dă notă țărilor în funcție de mai multe criterii: cât de greu obții viză, cât de bună este infrastructura și cât de bune sunt serviciile.
„România nu stă chiar foarte rău. E undeva pe la locul 50 în lume din 195 de țări. Depinde în ce parte a clasamentului te uiți. Dacă te uiți că ai 150 de țări în spate care fac turism, care au probleme sociale, probleme de cultură, de infrastructură, care au probleme mai mari decât noi, nu sunt într-o comunitate europeană, zici: «Stai puțin, că nu e chiar așa de rău!»”, detaliază el.
„Mă duc cu Eforie să concurez cu Maldive?”
Voican spune că este nevoie de o promovare serioasă în străinătate. „Avem pentru promovare 2,5-3 milioane de euro. Suma asta a dat-o Guatemala ca să fie țară parteneră la un târg de turism din zeci de târguri care au loc în lume. Dacă nu strângem 20-30 de milioane de euro de promovare n-avem ce să vorbim”, afirmă el.
Specialistul susține că promovarea trebuie făcută pe țară, nu pe destinații separate din România: „Eu mă duc cu Eforie să concurez cu destinația Cuba sau cu Maldivele, că astea ajung la târgurile de turism. Mi-e dragă Eforie, mi-e dragă și Sinaia, dar e alt nivel, altă categorie. Acolo discuți de destinație, vorbești de Marea Egee, de exemplu. Trebuie să ai o umbrelă România”.
El susține că promovarea trebuie gestionată printr-o Organizație de Management al Destinației la nivelul României.
„Avantajul ar fi că ai avea o participare privată care asigură continuitatea, spre deosebire de factorul politic, care se tot schimbă. Ani de zile ne-am luptat cu faptul că primele și cele mai importante târguri de turism sunt în lunile ianuarie-februarie, ori Ministerul Turismului nu avea în buget bani aprobați pentru participare. Ne-am făcut de râs, anul acesta, la târgul de la Berlin pentru că birocrația noastră nu a putut să organizeze o licitație. Alte 160 de țări din lume au putut, erau acolo”, detaliază vicepreședintele.
„Bulgaria trăiește cu români”
Voican spune că e o industrie uriașă de turism în lume, vorbim de miliarde de euro anual. „Ar trebui să stăm cu picioarele în apă rece în țările unde se întâmplă turismul cu adevărat și să eliminăm măcar greșelile grave. Eu am găsit la târgul din Milano, România la litera „M” nu la „R”, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului. Oamenii nu sunt de rea-credință, sunt la început, pe când ceilalți fac de zeci de ani chestia asta și văd tot turismul din toată lumea în același timp. Văd destinațiile care cresc, cele care mor pentru un an-doi, și profită, e clar că profită”, continuă Voican.
El spune că astfel s-a creat din Bulgaria o destinație: „Nemții au creat litoralul bulgăresc, dar nu pentru bulgari. Noi vrem să facem litoralul românesc pentru români. Bulgarii nu se atingeau de destinația Bulgaria. Erau hoteluri de 4 stele cu sute de camere pentru zeci de avioane din Germania. Au făcut asta 20 de ani, iar acum au plecat și construiesc Albania, pentru că acolo e ieftin. Construiești turismul unde nu e. Bulgaria acum trăiește cu români, dar a fost făcută pentru nemți și niciodată pentru bulgari”, mai spune fondatorul Bibi Touring.
„Spuneți-ne cum să facem?”
Voican dezvăluie că l-a sfătuit pe ministrul Turismului să-și contracteze trei firme: una de branding, una de marketing-publicitate și una de PR: „Nu a înțeles ce vreau eu să spun până a venit incidentul de la New-York (N.R.: în aprilie 2022, standul României la un evenimentul turistic a constat în câteva fotografii printate, agățate de niște perdele negre). Și toată presa l-a desființat. Unde ți-e PR-ul de criză?”.
El recomandă Ministerului să aducă operatori de turism, asociații și jucători din piața externă. „Să-i chemi în România, să-i plimbi, să le arăți, să-i întrebi: «Facem bine? Spuneți-ne cum să facem?». O să ziceți că-i umilitor. Da, e umilitor, dar când nu ai brand, România apare ca o insuliță pe luciul mării, nici n-o vezi. Doar prețul poate fi atractiv. Când începi să-ți construiești un brand, o personalitate, și știe turistul de ce vrea să vină, poate să fie și un pic mai scump, să fie profitabil”, detaliază Voican.
El susține că ideea nu e să fii ieftin: „Atunci n-ai din ce să renovezi, din ce să iei oameni buni... Ia să fie mâine 2.000 de euro salariile la bucătar-ospătar aici. Atunci ar însemna că camera de hotel ai vindea-o cu 400 de euro, 500 de euro. Te costă”.
Sursa: adevarul.ro