DATE NEGRE/România, ţară mică, drumuri lungi

DATE NEGRE/România, ţară mică, drumuri lungi

Aproape 18 ore ar dura călătoria unui sătmărean până la mare, cu trenul. Cu maşina personală ar ieşi mai bine, dar nu cu mult. Cât priveşte avionul… exclus. Cum este, aşadar, mai bine să călătoreşti în România, o ţară fără autostrăzi, cu trenuri lente şi curse aeriene interne care nu acoperă traseele cele mai importante?

După ce Tarom a pierdut monopolul de transport aerian pe ruta București-Iași, o dată cu intrarea pe piață a companiei Blue Air, prețurile spre capitala Moldovei au scăzut considerabil. Blue Air a anunțat că, de la 25 octombrie, va organiza zboruri de la Otopeni spre Iași la numai 19,90 de euro biletul, tariful pentru întoarcere pornind de la 29,90 de euro. La scurt timp, Tarom a precizat că reduce la jumătate prețurile sale pentru aceeași rută, astfel încât un bilet dus-întors între București și Iași va putea fi cumpărat de la sfârșitul lunii octombrie cu numai 79 de euro.

Decizia celor două companii i-ar putea determina pe unii dintre călătorii care până acum mergeau de la București la Iași cu trenul sau mașina proprie să aleagă soluția aeriană, zborul durând doar 45 de minute. Asta deși cea mai ieftină variantă între cele două orașe rămâne microbuzul (doar 150 de lei dus-întors). Numai că un autocar parcurge distanța în circa 7 ore. Trenul are nevoie de tot atâta timp pentru a ajunge la Iași, la un preț variind, în funcție de clasa vagonului, între 189 și 292 de lei, dus-întors. Cea mai costisitoare soluție terestră, și probabil cea mai obositoare, este autoturismul propriu. Combustibilul până în capitala Moldovei și înapoi în București costă circa 350 de lei, iar distanța este parcursă tot în circa 7 ore, dacă se respectă viteza legală. Autoturismul devine varianta cea mai convenabilă doar dacă la drum pornesc împreună cel puțin două persoane, care împart costurile.

12 ore, o călătorie cu microbuzul sau trenul

Dar avionul nu este o soluție decât pentru Iași, și abia după 25 octombrie. Spre celelalte importante orașe ale țării, Tarom este singura companie care efectuează zboruri, iar prețul biletelor nu este tocmai la îndemâna românului obișnuit. De exemplu, o cursă București-Timișoara-București, rezervată pentru a doua jumătate a lunii august, ajunge la 815 lei de persoană. Avantajul principal vine din faptul că un zbor durează doar 1,30 ore, o diferență majoră în comparație cu celelalte variante. Dacă turistul care vrea să meargă din Capitală în Banat preferă soluții mai ieftine, poate opta pentru microbuz, care ajunge la maximum 170 de lei de persoană, dus-întors. Opțiunea pentru microbuz prezintă două dezavantaje: timpul mare al călătoriei (11-12 ore, după cum anunță chiar operatorii de transport, fără a lua în calcul eventualele întârzieri) și pericolul de accident, mult mai mare pe șosele decât în aer sau chiar cu trenul. Cel mai ieftin bilet de tren costă 231 de lei, dus-întors, mergând până la 348 de lei la clasa I, iar un drum pe calea ferată durează, de asemenea, între 9 și 13 ore.  Soluția terestră cea mai costisitoare este și spre Timișoara cea a autoturismului propriu – 550 de lei pentru combustibil, fiind necesare între 16 și 18 ore pentru un drum dus-întors.

Într-o situație aproape identică se prezintă și ruta București-Cluj-București.  Cursa aeriană între cele două orașe pornește de la circa 800 de lei, pentru două zboruri de câte o oră și zece minute. Desigur, se mai adaugă timpul pierdut pentru a ajunge la cele două aeroporturi, plus obligativitatea de a sosi la avion cu cel puțin o oră înainte de plecare. Chiar și așa, tot nu se ajunge la cele 7-9 ore cât durează un drum efectuat cu autoturismul propriu numai la dus, la un cost total al combustibilului, și pentru întoarcere, de circa 450 de lei. Iar cu trenul sau microbuzul călătoria durează și mai mult, între 8,30 până la 12 ore petrecute pe drum la o singură cursă. Practic, o călătorie dus-întors între cele două orașe ajunge până la 24 de ore. Iar efortul e și pe bani. Pentru un bilet de tren se achită între 189 și 292 de lei, iar pentru cel de microbuz 140-180 de lei dus-întors. 

Călătoria în țară, o aventură care consumă timp

Tarom și nici o altă companie aeriană nu asigură zboruri de la București sau din oricare alt mare oraș românesc spre Sibiu și Constanța. Prin urmare, eventualii turiști care vor să ajungă repede spre cele două destinații nu au această posibilitate. Ei trebuie să fie pregătiți pentru lungi călătorii cu trenul (singura garnitură care asigură o legătură directă între Sibiu și Constanța face până la 12 ore pe drum, estimarea oficială a CFR Călători, fără întârzierile obișnuite) sau cu microbuzul (până la 16 ore pe drumul dintre Constanța și Timișoara).

Dacă un om de afaceri din Iași, de exemplu, se gândește să deschidă o afacere în capitala Banatului, nu scapă, indiferent de opțiune, de o călătorie extrem de obositoare. Dacă alege varianta aeriană, Tarom nu asigură curse directe între cele două orașe. Prin urmare, e obligatorie o escală la București, de aproape opt ore, ducând timpul total al drumului între cele două orașe din extremele României,  dar aflate la doar circa 600 de kilometri distanță, la nu mai puțin de 12 ore. Prețul total al biletelor de avion este de circa 1.500 de lei dus-întors. În teorie, distanța este parcursă mai repede chiar și cu autoturismul propriu, durata estimată fiind de circa 10 ore. Prețul pentru un drum complet, dus-întors, este de numai 650 de lei, cu toate taxele de drum incluse. Desigur, fără eventualele amenzi radar.

Într-o situație deloc plăcută se găsește un sătmărean care se gândește să-și petreacă vacanța pe litoralul românesc. Turistul entuziast trebuie să fie pregătit pentru o călătorie de 17 ore și 47 de minute (estimarea oficială a CFR Călători) cu singura cursă pe calea ferată fără legături și schimbări de locomotive dintre Satu Mare și Constanța. O adevărată încercare, pentru care mai trebuie să plătească și 510 lei, dus-întors, dacă merge la clasa I, sau 246 de lei de persoană, la clasa a II-a. Trenul pleacă la puțin după ora 13.00 din Satu Mare și ajunge la destinație abia a doua, zi, la 7 dimineața. Desigur, dacă printr-un miracol, nu se înregistrează întârzieri.

Rezultatul, descurajant

Concluzia analizei comparative realizate de „România liberă“ nu este una tocmai optimistă. Practic, toate variantele de transport intern prezintă dezavantaje majore pentru călător. Cea mai ieftină soluție este microbuzul, dar aceasta este și cea mai nesigură. Ziarul nostru a demonstrat, printr-o investigație sub acoperire rea­lizată la începutul anului, că spitalele și clinicile care eliberează avize pentru șoferii profesioniști încalcă legea cu mare ușurință. O altă variantă ieftină este trenul, dar viteza medie cu care se deplasează garniturile CFR, în 2015, este de 43 de kilometri pe oră, mai mică decât la începutul secolului al XX-lea.

Transportul aerian, deși modern și rapid, este o opțiune în România doar pe câteva rute. Dacă, de exemplu, cineva s-ar încăpățâna să ajungă cu avionul de la Sibiu la Timișoara, ar trebui să plătească 3.000 de lei pe bilet, pentru că ar face escale, pe ruta propusă de Tarom, întâi la München și apoi la Otopeni înainte de a ateriza în Banat. La întoarcere, va merge pe traseul Timișoara-București-Viena-Sibiu.

Cu autoturismul propriu, costurile nu sunt doar cele mai mari dintre toate variantele terestre, dacă o persoană călătorește singură, dar aici mai intervin și oboseala, riscul de accident (România este pe primul loc în Europa la accidente mortale) și viteza redusă de deplasare. 

Bucureștiul nu mai e un punct de reper

Infrastructura, în special cea aeriană, reflectă noua tendință conform căreia rutele sunt axate în special în jurul orașelor, nu al națiunilor, a declarat, pentru „România liberă“, Florin Pogonaru, președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România. “În dinamica afacerii nu mai contează națiunea. Orașe precum Cluj sau Sibiu sunt legate, ca direcție de afaceri, mai degrabă de Occident decât de București”, a precizat acesta. Prin urmare, de aceea rutele din interiorul țării, mai ales cele aeriene, sunt atât de slab reprezentate, potrivit lui Florin Pogonaru. “Atât cei care fac afaceri, cât și cei care merg la muncă au mai multe legături cu Europa decât cu Bucureștiul. Nu văd prea mulți care să meargă pe ruta Cluj-Iași sau de la Sibiu la Timișoara”, a arătat președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România.

Imposibilul Maramureș

Să petreci câteva zile de vacanţă în una dintre cele mai fascinante zone istorice ale României, Maramureşul, este o misiune foarte dificilă  dacă locuiești în sudul țării, a demonstrat „România liberă“ la începutul acestui an. Practic, este mult mai ușor pentru un bucureștean, de exemplu, să meargă într-o excursie de weekend la Londra, Barcelona sau Paris decât să călătorească până la Cimitirul Vesel de la Săpânța. Chiar dacă alege avionul – durata unui zbor din Capitală până în Baia Mare este rezonabilă, de o oră și jumătate, la un preț dus-întors de 830 de lei – întâmpină mai multe probleme greu de rezolvat.

Prima este ridicată de programul Tarom, pentru că  nici un avion nu pleacă vineri spre Baia Mare și nici un zbor nu revine duminică la București. Apoi, chiar dacă ajunge la destinație repede, călătorul va constata că ora aterizării avionului pe aeroportul băimărean este 22.45, iar până la Săpânța mai trebuie să parcurgă 86 de kilometri. Prin urmare, fie plătește o noapte de cazare în oraș, fie este așteptat de cineva de la un hotel sau o pensiune, fie plătește o costisitoare cursă de taxi. O alternativă tot cu avionul o reprezintă zborul până la Cluj, la un preț aproximativ, dus-întors, de 1.000 de lei, apoi poate lua trenul spre Maramureș, la un preț convenabil de doar 30 de lei pentru un bilet.  Dezavantajul vine din faptul că garnitura pleacă din gară la cinci ore după aterizarea avionului. Un turist din București care vrea totuși să ajungă în Maramureș mai poate lua trenul chiar din Capitală. Doar că există o singură legătură directă, care face pe drum 12 ore. Celelalte variante, cu schimbarea garniturii, pot ajunge și până la 19 ore pierdute pe drum, din cauza așteptării între călătorii. Costul unui bilet dus-întors la clasa a doua pentru varianta directă este de 240 de lei. Cea mai inconfortabilă soluție este călătoria cu autocarul, pentru că acesta ajunge tot în 12 ore la Baia Mare, cu diferența că ești țintuit într-un scaun în tot acest timp.

902 kilometri reprezintă cea mai mare distanță rutieră din România, între Mangalia și Satu Mare, potrivit site-ului distanta.ro.
73% din turiștii străini care au ajuns în România în luna iunie au preferat Bucureștiul și alte orașe reședință de județ, potrivit INS.
42,4% din românii care s-au cazat în iunie au făcut-o în București și orașele reședință de județ, conform INS.
13,3% din turiștii români și 1,7% din turiștii străini au mers pe litoral în iunie.
2,6 zile a reprezentat durata medie a şederii în luna iunie 2015 pentru turiştii români şi 2,0 zile pentru turiştii străini.  Petrica Rachita, Razvan Chiruta/RL


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Amușinarea lui Orban pe la București arată că pe măsură ce se blochează colaborarea energetică cu Ucraina, cu atât devine mai importantă cea cu Români…