Daniela Dragne a demisionat de la conducerea TAROM, din motive personale
Directorul general interimar al TAROM, Ileana Daniela Dragne, a demisionat din funcție, invocând "probleme personale", au declarat joi, pentru AGERPRES, surse din domeniu.
"Ieri dimineață (miercuri — n. r.) Daniela Dragne și-a dat demisia, motivul invocat fiind problemele personale. Luni se întrunește Consiliul de Administrație pentru altă nominalizare", au spus sursele.
Daniela Dragne este al patrulea director general care s-a aflat la conducerea companiei în 2017, ea înlocuindu-l pe Florin Susanu. Înaintea acestuia au fost Dan Plaveti și Eugen Davidoiu.
TAROM se află într-un proces de reevaluare și reorganizare, după mai multe incidente cu aeronavele companiei și după un anunț privind consemnarea de pierderi anul acesta estimate la 207 milioane de lei.
Ultimul incident care a afectat compania s-a petrecut săptămâna trecută, când o aeronavă care trebuia să efectueze joi cursa ROT 374 Bruxelles-București a necesitat verificări suplimentare la sistemul de navigație. După evaluarea tehnică a aeronavei, compania TAROM a luat decizia reprogramării acestei curse pentru vineri, la ora estimată de decolare 10:45 (ora locală). Printre pasagerii aflați la bordul aeronavei se aflau ministrul Apărării, Mihai Fifor, comisarul european Corina Crețu, europarlamentarul Maria Grapini și secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Dragoș Titea.
De altfel, Dragoș Titea a declarat vineri, la sosirea pe Aeroportul Otopeni, că fiecare compartiment al companiei TAROM va fi verificat începând de luni (13 noiembrie — n. r.), iar ministrul Transporturilor a constituit o comisie care va face "puțină ordine" în companie.
"Domnul ministru (Felix Stroe, ministrul Transporturilor n.r.) a dispus o comisie care să stea alături de cei de la compania TAROM, împreună cu toți factorii de decizie, să facem puțină ordine în companie, deoarece nimeni nu își mai permite să lucreze într-o dezordine și harababură, cum a fost până acum la TAROM. Ați văzut foarte bine toate problemele care au fost la TAROM și vreau să vă dau doar câteva exemple. Referitor la întârzieri, în anul 2015 am avut 721.000 de lei pierderi, în anul 2016 am avut 2,3 milioane. Sunt și pierderi cauzate de partea tehnică, sunt lucruri normale, care se întâmplă la toate companiile, dar siguranța pasagerilor este primordială. De luni vom lua la purificat fiecare compartiment al companiei TAROM", a spus secretarul de stat.
Acesta a precizat că la nivelul companiei TAROM a început și o evaluare a personalului, deoarece "e momentul să punem osul la muncă" pentru a aduce compania acolo unde îi este locul.
"Domnul ministru Stroe iubește foarte mult TAROM și este foarte implicat. La ora actuală, la nivelul companiei Tarom s-a început o evaluare a personalului. Am spus-o și o mai spun: cine vrea să rămână în Tarom trebuie să muncească alături de companie, pentru că e momentul să punem osul și să aducem TAROM acolo unde îi este locul", a afirmat Titea.
Săptămâna trecută, la Camera Deputaților, ministrul Transporturilor, Felix Stroe, declara că o comisie numită prin ordin de ministru, condusă de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Dragoș Titea, s-a mutat la TAROM și își va desfășura activitatea zi de zi acolo, luând măsuri concrete de reorganizare pe paliere mai mici sau mai mari de activități și de eficientizare.
"Brandul TAROM trebuie păstrat și trebuie relansat. Am analizat în această perioadă situația de la TAROM. Aș putea să vă citesc 10 pagini din agenda mea despre TAROM. Ceea ce vreau să vă spun este că, începând de astăzi, am instituit o comisie condusă de secretarul de stat (în Ministerul Transporturilor — n. r.) Dragoș Titea în care sunt încă opt reprezentanți, oameni cu multă cu experiență de la Autoritatea Aeronautică, din minister, din domeniul transporturilor aeriene. Începând de azi, această comisie, numită prin ordin de ministru, se mută și lucrează la compania TAROM. Fac o diagnoză a stării companiei — noi știm în linii mari cum stau lucrurile acolo, avem un raport al Curții de Conturi, avem un raport al corpului de control al prim ministrului vizavi de compania TAROM. Această comisie își va desfășura practic activitatea zi de zi la TAROM, procedând la măsuri concrete, zilnice de reorganizare pe paliere mai mici sau mai mari de activități și de eficientizare", a spus Stroe, chemat la audieri în Comisia pentru transporturi din Camera Deputaților.
Potrivit acestuia, este necesară o restructurare a companiei și trebuie "umblat" la structura de personal.
"Trebuie să umblăm la structura de personal. Repet: la structura de personal. Nu știm dacă vom vorbi și de numărul de personal. Dar vreau să vă spun că o companie aeriană românească a transportat anul trecut peste 6 milioane de pasageri și are în Compartimentul economico-financiar 28 de oameni. TAROM a avut 150, dar TAROM a transportat doar 2 milioane de cetățeni și are în această structură economico-financiară 100 de salariați și nu de mult avea 150. Deci, trebuie să procedăm de urgență la o restructurare a companiei, astfel încât să asigurăm lucrul timp de 24 de ore de exemplu a serviciilor tehnice, pentru că serviciile tehnice trebuie să asigure mentenanță și să facă reparații timp de 24 de ore nu numai la aeronavele TAROM, ci și la alte aeronave care aterizează pe Aeroportul Otopeni și să facă venituri proprii. În prezent nu se întâmplă așa. Și, de asemenea, tot personalul companiei să fie într-un barem rezonabil corect de salariați, care să permită funcționarea, dar fără să fie exagerări de personal", a explicat ministrul Transporturilor.
De asemenea, șeful de la Transporturi a atras atenția asupra consumului de piese și materiale care este enorm la TAROM, dar și în ceea ce privește costurile suplimentare pe care le generează multe agenții ale operatorului național aerian existente în străinătate care nu-și mai au rostul.
Tot Stroe atrăgea atenția, recent, la un post de televiziune, că operatorul aerian național de transport trebuie "subțiat" și eficientizat în privința cheltuielilor.
"Situația economică a TAROM-ului nu s-a produs în ultimul trimestru, vine din timp, din ultimii 10 ani. Două măsuri avem, deja le inițiem. Prima măsură este reorganizarea urgentă a TAROM-ului, inclusiv structura de personal.(...) Am convenit ca, în paralel cu sprijinul nostru, conducerea TAROM și cu sindicatul să procedeze de urgență și să-mi prezinte un plan de restructurare, inclusiv a structurii de personal. TAROM-ul trebuie subțiat și trebuie eficientizat în ceea ce privește regimul cheltuielilor", a spus Stroe, într-o intervenție telefonică la Realitatea TV.
Compania TAROM are prevăzute în proiectul de buget rectificat pierderi de 206,793 milioane lei, de cinci ori mai mari față de cele 41,21 milioane lei din bugetul publicat în septembrie în Monitorul Oficial.
Conform proiectului lansat în dezbatere pe site-ul ministerului, veniturile totale ale companiei sunt prevăzute la 1,149 miliarde lei, iar cheltuielile la 1,356 miliarde lei. În bugetul aprobat, veniturile totalizau 1,24 miliarde lei, iar cheltuielile 1,281 miliarde lei.
Cheltuielile de natură salarială sunt estimate la 142 milioane lei (nivel similar cu cel din bugetul aprobat). Numărul de salariați preconizat la finele anului este de 1.903 persoane (2.067 anterior), iar câștigul mediu net lunar pe salariat, determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, se ridică la 6.529,44 lei (5.979,25 lei anterior).
Pentru investiții, proiectul prevede o sumă de 262,198 milioane lei, față de 267,795 milioane lei în bugetul aprobat.
TAROM a înregistrat anul trecut o pierdere de peste 46,9 milioane lei, în creștere cu 71,2% comparativ cu 2015, conform bilanțului publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
În ceea ce privește cifra de afaceri netă, aceasta a scăzut cu 5,6%, la 1,07 miliarde lei, anul trecut. Veniturile s-au diminuat cu 9,6%, la 1,24 miliarde lei. Numărul de salariați a scăzut de la 1.880 în 2015, la 1.841 în 2016.
Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înființată în anul 1954 și își desfășoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Începând din luna iunie a anului 2010 este membră a Alianței SkyTeam, iar din 1993 membră a Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA).
AGERPRES