Dacian Cioloș: Știm că va fi dificil de ținut în frâu bugetul pe 2016. Limita de deficit pe care ne-o propunem pentru 2016, sub 3%
Dacian Ciolos a fost invitat joi seara la Realitatea TV. Premierul spune ca una din principalele tinte ale cabinetului sau va fi sa mentina un deficit sub 3% pentru 2016. "Din punct de vedere al reformei administratiei, am fost suprins sa constat ca nu trebuie sa o luam de la zero. Sunt vreo 8-9 ministere in care s-a lucrat punctual. Vrem sa avem o structura supla", a declarat Ciolos.
Principalele declaratii ale lui Dacian Ciolos:
Cum s-a format guvernul Ciolos. Discutiile cu presedintele Iohannis
- Am aflat ca ar fi posibil sa fiu cu doua zile inainte de nominalizarea oficiala. Domnul presedinte m-a sunat si mi-a spus ca sunt una din optiunile pe care le are in vedere si sa incep sa ma gandesc un la program de guvernare si o echipa. Inainte de nominalizare m-a invitat printr-o discutie ca sa intram mai in detaliu. Eram acasa. Sigur, o surpriza, in primul rand pentru ca, sincer, nu eram pregatit pentru aceasta pozitie.
- Am mai avut discutii cu el in prealabil si i-am zis ca, la solicitarea dansului, as fi disponibil pentru implicarea intr-un viitor proiect guvernamental, dar fara sa discutam pe aceasta pozitie. Mi-a spus ca as fi putut contribui la cateva lucruri, mai ales legate de politicile europene, dar nu ma gandeam atunci la aceasta pozitie
- Nu aveam pregatite nume pentru ca nu m-am gandit dinainte.
Mi-a fost greu sa gasesc oameni dispusi sa renunte la proiectele lor.
Am avut in vedere oameni care pot face fata la unele portofolii, cu care sa pot sa lucrez si care au experienta
E altceva responsabilitatea de comisar pe agricultura,, si altceva este in fruntea unui guvern, dinamica e alta si repsonsabilitatea e alta.
Atunci cand asteptarile sunt mari cel mai rau lucru pe care il poti face e sa promiti, pe baza valului de optimist, si sa nu poti sa faci pana la sfarsit.
Lui Vasile Dancu eu i-am propus sa vina in Guvern.
Am avut anterior multe discutii cu Vasile Dancu si am inceput sa discutam fara sa avem un proiect, despre ceea ce credem ca ar putea fi facut.
In momentul in care mi s-a propus sa fiu premier, mi-a venit cumva natural sa ii cer sa lucram impreuna.
Am avut si o disutie clara cu dumnealui cand i-am propus, sa fie clar ca nu vine in calitate de un reprezentant al unui partid, ci este membru al echipei.
Toti cei care au lucrat la Comsia Europeana si au venit in Guvern au fost recrutati pentru experienta lor intr-un domeniu capatata la CE.
O mare parte din Guvern e reprezentata de oameni care vin din mediul de afaceri sau au experienta in acest domeniu. Sunt si oameni critici la adresa birocrtiei. E un mix.
Pentru secretar de stat am cerut fiecarui ministru sa isi faca propria evaluare in minister si sa vina in perioada urmatoare sa imi spuna ce are de gand cu fiecare secretar de stat.
Acolo unde oamenii nu au performat, vor pleca. Ministrii s-au angajat la un anumit program de guvernare si mi-e clar ca trebuie s aisi faca propria echipa.
Nu vreau sa dam semnalul ca ii dam afara pe ai lor ca sa ii punem pe ai nostri. Noi nu ii avem pe "ai nostri". Vin cu ideea de a creste performanta administratiei.
Avem ca obiectiv reforma administratiei si vor fi implementati anumiti pasi pe baza legislatiei, anumiti pasi in functie de performanta, dar mai intai trebuie sa vedem nivelul de performanta al acestor oameni.
Evaluarea va fi facuta de catre sefii ierarhici, in functie de obiective.
Ei vor fi evaluati periodic. Acolo unde se performeaza se merge mai departe.
Cred ca putem folosi acest moment sa venim cu un proiect de reforma al administratiei bazat pe performanta, transparenta, eficienta si sa stabilim o limita clara pana la care mentinem functia publica obiectiva, si peste care avem criterii si competente de administratie, dar si o decizie politica transparenta. Ne putem gandi si la un astfel de sistem.
In momentul in care vom veni cu planul de masuri sectoriale pt Parlament - jumatatea lui decembrie- vom vedea care sunt proiectele pe care le continuam ca au coerenta, cele la care renuntam, si proiectele noi cu care venim noi. Atunci vom avea o imagine mai clara.
Din punct de vedere al reformei administratiei, am fost suprins sa constat ca nu trebuie sa o luam de la zero. Sunt vreo 8-9 ministere in care s-a lucrat punctual.
Din ce observam nu a existat pana acum vointa politica pentru un proiect de reforma.
Am constatat ca inca lipseste o coerenta si o predictibilitate pe termen mediu in ceea ce priveste absorbtia de fonduri europene. Ne-am concentart pe absorbtie, si mai putin pe coerenta. Am luat-o cu heirupul.
Din pacate, construim viitorul pe neanjusurile trecutului si tot timpul suntem pe urgenta.
Nu suntem pregatiti pentru perioada 2014-2020. Va trebui ca managerii sa aiba o viziune cara asupra a ceea ce vor sa faca cu privire la urmatoarea perioada 2014-2020.
Despre redevente
Stiu ca e pregatit un proiect de redevente in Ministerul Finantelor. El ar fi trebuit sa intre deja in dezbatere publica, din cate stiu, in urma cu ceva vreme si a fost amanat.
Ceea ce ne propunem sa facem este cel putin sa lansam in dezbatere publica aceasta crestere a redeventelor si, in acelasi timp, sa ne facem si niste calcule si sa vedem care e momentul cel mai oportun si care e baza de calcul de la care pornim, ca sa vedem cum e cel mai e avantajos atat pentru stat, dar sa facem in asa fel incat sa nici nu descurajam companiile respective sa continue sa investeasca.
Insa discutia, e clar, trebuie sa inceapa asupra acestui lucru.
Despre masterplanul de transporturi
La Sibiu-Orastie si celelalte proiecte unde lucrarile au fost finalizate, trebuie sa ne uitam la calitatea lurarilor si felul in care s-a lucrat, si sa corectam unde este cazul.
Am cerut ministrului Transporturilor sa vina in cel mult 10 zile cu o analiza a CNADNR si a altor institutii din domeniu sa vedem cu ce lucram.
Clar sunt niste probleme de management cand vine vorba de implementarea acestor proiecte.
Riscam sa avem o problema nu doar de calitate dar si de credibilitatea in fata autoritatilor europene si a partenerilor care vor sa investeasca.
Obiectivul nostru este sa continuam pe baza proprietatilor din masterplan dar si adaugam proiecte precum continuarea procedurilor la autostrada Pitesti-Sibiu, Comarnic-Busteni, legatura dintre Transilvania si Moldova, pe centura Bucurestiului etc.
La magistralele de metrou exista si acolo posibilitatea sa finalizam anumite proiecte.
Am cerut ministrilor Economiei, Transporturilor si Energiei sa vina imediat cu o analiza sa vedem calitatea acestor manageri de la astfel de companii.
Despre bugetul pe 2016
Eu nu privesc spre trecut ci spre viitor. daca dl Basescu se refera la masuri propuse de dl ponta si aprobate cu majoritate de Parlament, le aplicam. Toate masurile din codul Fiscal, cu mici exceptii, toate au fost discutate la partenerii, discutate la nivel politic, si le vom implementa. Nu vrem sa pornim un razboi. Ele sunt in lege, daca nu le aplicam incalcam legea
Stim ca va fi dificil de tinut in frau acest buget.
Mergem pe doua directii: Sa incercam sa crestem calitatea investitiilor publice, dar sper ca masurile din Codul Fiscal sa incurajeze mediul de afaceri sa investeasca.
Limita de deficit, obiectivul pe care ni-l stabilim in propunerea de buget, este sa fie sub 3%.
Calculele sunt foarte stramte dar ne asumam.
Legat de cei 10% (in plus la salariile bugetare), aici ce ar fi putut sa faca Guvernul. nu stiu ce marja ar fi avut guvernul sa nu aplice o lege a Parlamentului.
Eu as fi preferat sa aplicam aceasta marime nu proportional, ci cu o marire a bugetului per total si cu criterii pentru acordarea banilor in plus. Insa ar fi fost un efort foarte mare de enrgie.
Vrem sa legam legea salarizarii de reforma administratiei. Numai asa am putea sa avem o coerenta si o credibilitatea a procesului de reforma a administratiei.
Eu nu am un obiectiv politic personal. Nu intentionez sa mntin guvernul pe mai mult de un an. Eu am primit un mandat din partea presedintelui si incercam sa ne facem treaba transparent, obiectiv si clar cu partidele politice.
Nu vom accepta cu orice pret modificari ale bugetului.
Ce se intampla cu cererile APIA
Venind cu o noua politica agricola comuna a trebuit sa se procedeze la noi modificari.
Implementarea unui nou sistem informatic la APIA a avut intazieri. De abia acum a fost lansat si a avut unele sincope.
Datorita intarzierilor in implementarea acestui modl, noul ministru ala griculturii a gasit modulul nefunctional si a trebuit sa il lanseze.
La minister se lucreaza si zi noapte si se va lucra asa in urmatoarele 5 zile.
Vom incerca sa platim cate mai multe din aceste cereri, dar nu pot sa promit ca le vom finaliza pe toate pana la finalul lunii. Sper sa pot veni cu o surpriza.
Facem tot ce tine de noi atat la agentia de plati cat si in relatia cu CE.
Despre situatia spitalelor
Vom continua proiectele si investitiile in spitalele care au fostinchise si au nevoie de modernizari si noi dotari ca sa poata fi deschise.
Vreau sa introducem proiecte de fonduri europene pe aceste institutii.
Ne gandim sa facem o comisie care sa scrie aceste proiecte.
Ciolos, despre Arafat:
Eu nu ma grabesc sa-l judec, dar ma pot pronunta daca o institutie a statului functioneaza bine sau nu. Nu exclud nicio masura dupa ce vom avea rezultatele finale ale anchetei.
Cioloș confirmă că în cazul în care se va dovedi că Tobă a plagiat, va fi demis.
Am cerut ministrului Educației, Adrian Curaj, să vină cu o decizie a Comisiei de Etică. Știu ce mi-a spus ministrul Tobă. Criteriul de integritate rămâne un criteriu esențial.