CUTREMUR/Penalul o fi în ĂȘTIA 14? Comunicatul DIICOT
Petromidia l-a făcut pe Dinu Patriciu cel mai bogat român. A fost forţa cu care omul de afaceri a negociat cu trei guverne succesive - Mugur Isărescu, Adrian Năstase, Călin Popescu Tăriceanu - privatizarea, amânarea de la plată a unei datorii istorice de peste 600 de milioane de dolari şi, în final, acordul pentru vânzare.
Câteva date. Numele şi semnătura lui Victor Ponta apar în câteva momente-cheie. Primul guvern Ponta recunoaşte, prin ordonanţă, pachetul de acţiuni ca fiind al statului. Al doilea guvern Ponta încheie Memorandumul din care statul nu a obţinut, încă, un beneficiu concret şi îl aprobă, în ianuarie 2014, prin Hotărâre de Guvern.
Al treilea guvern Ponta retrage, o lună mai târziu, în scris, acţiunea din instanţă. Decizia de a încheia procesul în favoarea Rompetrol înainte de a aştepta sentinţa definitivă este asumată, personal, de Victor Ponta, printr-un document semnat în februarie 2014, în scurtul său interimat la Finanţe. Statul renunţă, astfel, la orice pretenţie asupra celor 690 de milioane de dolari.
Comunicatul DIICOT:
Prin ordonanţa din data de 22 aprilie 2016 procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Structura Centrală au dispus schimbarea încadrării juridice şi efectuarea în continuare a urmăririi penale faţă de un număr de 14 suspecţi pentru săvârşirea infracţiunilor de constituire a unui grup infracţional organizat, abuz în serviciu, complicitate la abuz în serviciu, înşelăciune, complicitate la înşelăciune, delapidare, complicitate la delapidare, evaziune fiscală, complicitate la evaziune fiscală, spălare de bani, manipularea pieţei de capital prin tranzacţii sau ordine de tranzacţionare: a) care dau sau ar putea da semnale false sau care induc în eroare în legătură cu cererea, oferta sau preţul instrumentelor financiare b) care menţin prin acţiunea uneia sau a mai multor persoane acţionând împreună, preţul unuia sau al mai multora instrumente financiare, la un nivel anormal ori artificial, utilizare a informaţiei privilegiate.
Prin aceeaşi ordonanţă s-a dispus introducerea în cauză ca părţi responsabile civilmente a KAZ MUNAY GAZ INTERNATIONAL NV (fostă THE ROMPETROL GROUP NV), a SC OILFIELD EXPLORATION BUSINESS SOLUTIONS SA (fostă SC ROMPETROL SA) şi a SC ROMPETROL RAFINARE SA.
În cauză există suspiciunea rezonabilă că în cursul anului 1998, mai multe persoane au constituit un grup infracţional organizat transfrontalier care a avut drept scop desfăşurarea unor ample activităţi infracţionale în vederea inducerii în eroare a autorităţilor române cu ocazia încheierii şi derulării unor contracte de privatizare, folosirea şi/sau însuşirea sumelor de bani ce erau destinate bugetului consolidat al statului, neevidenţierea în actele contabile ale societăţilor pe care le controlau a operaţiunilor comerciale efectuate şi a veniturilor realizate, spălarea sumelor de bani rezultaţi din activităţile infracţionale şi externalizarea fondurilor astfel obţinute din activităţile infracţionale.
La grupul infracţional astfel constituit au aderat ulterior sau l-au sprijinit şi alte persoane care prin exercitarea cu rea credinţă sau defectuoasă a atribuţiilor de serviciu au favorizat atingerea scopurilor pentru care a fost iniţiat şi constituit grupul infracţional respectiv dispariţia creanţelor statului din evidenţa contabilităţii publice(creanţa Libia şi Turkmenistan), delapidarea sumelor de bani ce se cuveneau bugetului de stat ca urmare a activităţilor de prelucrare, respectiv vânzare a produselor finite şi a produselor derivate purtătoare de acciză, neplata cu rea credinţă a obligaţiilor fiscale în întregime sau în parte prin nedeclararea veniturilor, ascunderea obiectului sau a sursei impozabile, stingerea datoriilor către bugetul de stat sub diferite forme, însuşirea, traficarea şi/sau folosirea în interesul personal al membrilor grupului infracţiomal sau al entităţilor juridice ce au făcut/fac parte din grupul ROMPETROL a acestor sume de bani, activitate ce a culminat cu iniţierea, promovarea şi adoptarea odonanţei de urgenţă 118/2003 prin care obligaţiunile bugetare restante pe care SC ROMPETROL RAFINARE SA le înregistra la data de 30.09.2003 în cuantum de 21.776.998.718.567 lei, aproximativ 603 milioane de dolari, au fost convertite în obligaţiuni subscrise de către Ministerul Finanţelor Publice.
Prin ordonanţa din data de 06.05.2016 procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Structura Centrală au dispus instituirea sechestrului asigurător, în vederea recuperării pagubei cauzate prin infracţiuni şi a confiscării speciale, până la concurenţa sumelor de 1.724.168.825 Ron, 290.786.616 USD şi 34.941.924 EURO asupra bunurilor mobile şi imobile aparţinând unui număr de 4 suspecţi cât şi asupra bunurilor mobile şi imobile aparţinând KAZ MUNAY GAZ INTERNATIONAL NV(fostă THE ROMPETROL GROUP NV), SC OILFIELD EXPLORATION BUSINESS SOLUTIONS SA(fostă SC ROMPETROL SA) şi SC ROMPETROL RAFINARE SA în calitate de părţi responsabile civilmente.
Prin ordonanţa din data de 06.05.2016 procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Structura Centrală au dispus instituirea sechestrului asigurător, în vederea recuperării pagubei cauzate prin infracţiuni şi a confiscării speciale, până la concurenţa sumelor de 1.724.168.825 Ron, 290.786.616 USD şi 34.941.924 EURO asupra acţiunilor pe care KAZ MUNAY GAZ INTERNATIONAL NV(fostă THE ROMPETROL GROUP NV) şi SC OILFIELD EXPLORATION BUSINESS SOLUTIONS SA(fostă SC ROMPETROL SA) şi SC ROMPETROL RAFINARE SA le deţin la societăţi comerciale de pe teritoriul României.
Prin ordonanţa din data de 06.05.2016 procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Structura Centrală au dispus instituirea măsurii asiguratorii a sechestrului în vederea recuperării pagubei cauzate prin infracţiuni şi a confiscării speciale, în ceea ce priveşte sumele provenite din salarii, până la concurenţa sumelor de 1.724.168.825 Ron, 290.786.616 USD şi 34.941.924 EURO, asupra sumelor de bani aflate în şi cu care vor fi alimentate conturile bancare deschise de către un număr de 4 persoane fizice.
Facem precizarea că pe întreg parcursul procesului penal, suspecţii şi inculpaţii beneficiază de drepturile şi garanţiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum şi de prezumţia de nevinovăţie.