CUTREMUR/Nelu Iordache AUDIAT la DNA pentru Lotul PNL 2

CUTREMUR/Nelu Iordache AUDIAT la DNA pentru Lotul PNL 2

Risc Seismic

Luni, la sediul central al DNA, a fost audiat aşa-numitul rege al asfaltului, omul de afaceri Nelu Iordache, aflat în arest la domiciliu. La ieşirea de la audieri, acesta nu a dorit să facă declaraţii. La Dna se lucrează însă intens la aşa-zisul lot PNL 2. Care îi vizează pe Ludovic Orban şi Călin Popescu-Tăriceanu şi Ovidiu Silaghi în legătură cu modul de atribuire a contractului, modul de finanţare şi plăţile ulterioare pentru refacerea DN 67C, cunoscut drept Transalpina. Însă în acest dosar ar putea fi inclusă şi Elena Udrea. Pentru aşa-zisele facilităţi turistice finanţate de Ministerul Dezvoltării. Condus de apropiata fostului preşedinte Băsescu.

În 2008, în ultimele luni de mandat ale ministrului de atunci al Transporturilor, Ludovic Orban, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a decis să scoată la licitație reabilitarea DN 67C. Lucrările au început efectiv în 2009, investiția licitată ridicându-se la 1.3 miliarde de lei.

La începerea lucrărilor de modernizare, în 2009, drumul dinspre Novaci era asfaltat numai până la Rânca (1.600 m), iar cel dinspre Sebeș numai până la Lacul Oașa. Șoseaua a fost dată parțial în circulație în 2010. Lucrările au încetat în 2013, o dată cu declararea insolvenței firmei Romstrade, antreprenorul contractat de CNADNR.

Astfel, traseul tronsonului de gol alpin (Rânca-Obârșia Lotrului), care trece prin Pasul Urdele și Pasul Muntinu, a fost în întregime rectificat, lărgit și s-a așternut stratul de binder (lipsesc straturile de asfalt de uzură), dar nu s-au finalizat lucrările la rigolele de preluare a apelor de pe versanți și la instalarea elementelor de siguranță (parapete, elemente reflectorizante, marcaj rutier orizontal și vertical). Tronsonul Obârșia Lotrului-Barajul Oașa a fost refăcut parțial - pe o porțiune de cca. 4 km există doar terasament, alternând cu straturi de binder și, totodată, cu straturi de asfalt; drumul este brăzdat transversal de zeci de șanțuri de colectare a apelor pluviale, care necesită încetinirea până la 5-10 km/h; lipsesc și aici în totalitate elementele de siguranță. Viaductele de pe malul estic al Lacului Oașa sunt accesibile pe o singură bandă. Pe tronsonul Baraj Oașa-Dobra, porțiunile de binder alternează cu cele de asfalt de uzură, iar elementele de siguranță sunt prezente sporadic.

Oficial, drumul este închis circulației publice, fiind considerat șantier în lucru, și nu beneficiază de deszăpezire decât pe tronsoanele Novaci-Rânca, respectiv Dobra-Baraj Oașa. În timpul iernii, la Obârșia Lotrului se poate ajunge doar pe DN7A Brezoi-Voineasa-Vidra (singurul tronson care este deszăpezit de CNADNR). În prezent, situația finalizării drumului este incertă, lipsind atât fondurile necesare finalizării lucrărilor, cât și avizele de mediu obligatorii pentru o șosea ce tranzitează un sit NATURA 2000.

Nelu Iordache este judecat în stare de arest la domiciliu, în dosarul privind deturnarea de fonduri europene pentru lucrări la tronsonul din autostrada Nădlac-Arad.

În 26 aprilie 2013, Nelu Iordache, administratorul firmei Romstrade, a fost trimis în judecată de procurorii DNA pentru: schimbarea, fără respectarea prevederilor legale, a destinației fondurilor europene, cu consecințe deosebit de grave (61 de acte materiale), utilizarea cu rea-credință a creditului societății (3 acte materiale), delapidare cu consecințe deosebit de grave (136 acte materiale), fals în înscrisuri sub semnătură privată (20 acte materiale de instigare și 7 de autorat), fals în înscrisuri sub semnătură privată (35 de acte materiale din care 20 de acte materiale de autorat și 15 acte materiale de instigare), două infracțiuni de spălare de bani și două de înșelăciune cu consecințe deosebit de grave, toate faptele în formă continuată.

Potrivit Agerpres, în rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut că inculpatul Iordache a schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinația sumei de peste 31,5 milioane lei, reprezentând o parte din avansul încasat de la CNADNR SA pentru proiectarea și execuția lucrărilor la primul tronson din autostrada Nădlac — Arad (aproximativ 22,3 km), lucrarea fiind finanțată în proporție de 85% din fondul de coeziune al Uniunii Europene.

"SC Romstrade SRL era societate lider al Asocierii Romstrade SRL — Monteadriano Engenharia E Construcao SA — SC Donrep Construct SRL ce a încheiat contractul cu CNADNR SA. Suma de 31.519.960 lei încasată de la CNADNR SA a fost utilizată în realitate pentru achitarea unor datorii restante ale societății Romstrade SRL, pentru a susține societățile din grupul de firme pe care Nelu Iordache le controla în mod direct sau prin persoane interpuse, precum și în scop personal, după retragerea unor sume în numerar. Concret, banii destinați construcției primului tronson de autostradă au fost folosiți în alte scopuri", susțin procurorii.

DNA arată că acești bani au fost folosiți pentru achitarea a unor datorii în valoare de peste 9, 7 milioane lei ale societăților în care inculpatul era direct interesat, între care o companie de transport aerian, plăți făcute în baza unor contracte ce nu au legătură cu derularea contractului pentru autostradă.

De asemenea, s-a constatat retragerea în numerar a sumei de aproape 9,9 milioane lei cu scopul declarat al achiziției de terenuri, în baza unor antecontracte de vânzare-cumpărare fictive în numele SC Romstrade SRL.

În perioada iunie 2011 — noiembrie 2012, în calitate de administrator, Nelu Iordache și-a însușit în mod nelegal suma de aproximativ 80 milioane lei, semnând pentru crearea unei aparențe de legalitate, personal sau prin împuternicit, un număr de 136 de dispoziții de plată potrivit cărora ridicările de numerar constituie avans pentru achiziția de terenuri.

DNA menționează că o parte din acești bani, și anume suma de aproximativ 9,9 milioane lei, proveneau din avansul obținut de SC Romstrade SRL prin contractul de construire a autostrăzii Nădlac — Arad.

Risc Seismic


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”