Cum va funcționa hubul regional pentru formarea piloților de F-16 și care va fi rolul României
România vine cu baza aeriană, Olanda trimite avioanele-școală, iar americanii de la Lockheed Martin, prin subcontractorul Draken International, trimit piloții-instructori și tehnicienii de întreținere.
România, hub regional pentru instruirea piloților ucraineni și NATO pe avioane F-16 FOTO: Facebook
Organizarea hubului regional pentru instruirea piloților de F-16 Fighting Falcon pare să intre în linie dreaptă. Astfel, dacă România vine cu Baza 86 Aeriană Borcea, iar olandezii aduc avioanele-școală, SUA contribuie prin Lockheed Martin, subcontractorul Draken International, cu partea de instructaj a piloților și mentenanța avioanelor. De precizat că instruirea piloților de F-16 Fighting Falcon nu este un una deloc ieftină.
Ray Piselli, vicepreşedinte pentru afaceri internaţionale la Lockheed Martin, a declarat, conform „Știrile TVR“ , că în România vor fi instruiți inițial piloții români, urmând ca militarii ucraineni să fie antrenați la noi în țară abia spre sfârșitul lui 2024.
Până atunci, piloții Forțelor Aeriene ucrainene vor începe totuși instrucția pe F-16 în luna august, au confirmat și oficialii americani, dar în Danemarca, la Baza Aeriană Skrydstrup, arată defenseromania.ro . Inițial, instruirea va consta în testarea și selecția personalului ucrainean, lecții de limbă engleză și ulterior pregătire teoretică și practică.
Țările de Jos și Danemarca lucrează acum pentru conceperea unui model pentru cursurile de formare dedicate ucrainenilor. „Plănuim să pregătim două echipe pentru început. Există un total de 10 până la 12 piloți și, în plus, personal de sprijin pentru întreținerea avioanelor. Vor fi pregătiți în jur de 30-40 de tehnicieni“, spun militarii danezi.
O jumătate de miliard de dolari
În condițiile în care Forțele Aeriene au achiziționat, cu 388 de milioane de euro, 32 de aeronave norvegiene F-16, care vor ajunge în România în următorii doi ani, MApN trebuie să formeze destul de rapid până la 100 de astfel de piloți de luptă. Conform standardelor Aliate pentru exploatarea avioanelor F-16 Fighting Falcon , pentru a fi gata de luptă, fiecare pilot trebuie să aibă la activ în jur de 200 de ore de zbor pe aceste aparate.
Dacă avem în vedere că o oră de zbor cu F-16 Fighting Falcon costă 26.927 de dolari, un mic calcul ne arată că, la minimul de ore de zbor, pregătirea unui singur pilot costă în jur de 5,4 milioane de dolari, iar devizul pentru antrenarea piloților pentru cele două escadrile care urmează să vină se ridică la suma de aproximativ 500 de milioane de dolari. De subliniat, această factură se referă numai la costurile inițiale de pregătire.
Instructorii, peste 2.000 de ore de zbor
Reamintim că Ucraina, România, Olanda, Danemarca, Belgia, Canada, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia, Marea Britanie și Suedia au semnat memorandumul care va permite antrenarea piloților ucraineni în România, într-un nou centru-hub de pregătire al NATO. Dacă România și Olanda participă cu baza aeriană și avioanele-școală, restul țărilor vor să vină cu un sprijin financiar, au susținut unele surse militare. „Dacă își propun să operaționalizeze o escadrilă de trecere (a piloților de pe alte avioane pe F-16 Fighting Falcon - n.red.), atunci va fi nevoie de 12 sau 14 avioane cu dublă comandă și de un număr dublu de instructori de zbor“, a declarat generalul Ștefan Dănăilă, fost șef al Statului Major.
De precizat că instructorii și mecanicii aduși de Draken International vor fi civili, iar compania a și început campania de recrutare a acestora. Ca o cerință expresă, instructorii, care vor avea un contract de cel mult 19 luni, trebuie să aibă cel puțin 2.000 de ore de zbor pe F-16 Fighting Falcon, arată compania în anunțul de recrutare . În plus, tehnicienii trebuie să facă dovada că au o experiență de cel puțin cinci ani în întreținerea aparatelor americane. Toți cei care aplică pentru un post de instructor sau tehnician vor avea nevoie de autorizarea de securitate și vor fi supuși unui test antidrog.
Sursa: adevarul.ro