Cum se face corect rotația anvelopelor

Cum se face corect rotația anvelopelor

Uzura anvelopelor este diferită atât între roțile față și cele din spate cât și între cele de pe partea stângă și cele de pe dreapta. Iată de ce, pentru a le prelungi durata de întrebuințare, este bine să faceți rotația lor corectă astfel încât fiecare pneu să ajungă în fiecare colț al mașinii.

Rotația anvelopelor este o operațiune care, printre altele, contribuie la o performanță mai bună a vehiculului și la o siguranță sporită în timpul condusului. Cu toate acestea, mulți șoferi neglijează acest aspect, fie din lipsă de cunoștințe, fie din comoditate. În cele ce urmează, vă vom oferi un ghid detaliat despre cum să efectuați corect rotația anvelopelor.

În primul rând, este important să înțelegeți de ce trebuie să faceți rotația anvelopelor. Fiecare anvelopă a unui vehicul se uzează în mod diferit, în funcție de poziția sa pe vehicul și de tipul de tracțiune al acestuia (față, spate sau integrală). De exemplu, la vehiculele cu tracțiune față, anvelopele din față se uzează mai repede decât cele din spate, deoarece acestea suportă greutatea motorului și sunt responsabile pentru direcție și frânare. Prin rotația regulată a anvelopelor, se poate asigura o uzură uniformă, ceea ce contribuie la o durată de viață mai lungă și la economii pe termen lung. La vehiculele cu propulsie (tracțiune spate) uzura este mai puțin diferențiată dar tot pneurile față duc greul atunci când vine vorba de frânare și schimbarea direcției de mers.

Pentru a începe procesul de rotație a anvelopelor, trebuie să aveți la dispoziție câteva unelte esențiale: un cric, cheie pentru roți și, ideal, un set de suporturi pentru siguranță (capre) și cale pentru roți. Asigurați-vă că vehiculul este parcat pe o suprafață plană și netedă, cu frâna de mână trasă pentru a preveni orice mișcare accidentală. Pentru siguranță puteți pune calele la una din roțile care nu va fi ridicată de la sol, dacă nu ridicați toată mașina odată pe un elevator.

Pasul următor implică ridicarea vehiculului cu ajutorul cricului. Este recomandat să consultați manualul de utilizare al vehiculului pentru a identifica punctele corecte de ridicare. După ce vehiculul este ridicat în siguranță, folosiți suporturile pentru a-l susține, astfel încât să puteți lucra fără riscuri. În cazul în care aveți la dispoziție patru suporturi (capre), puteți ridica toată mașina astfel încât să puteți lucra mai eficient. Altfel, va trebui să luați roțile pe rând, folosind alternativ cricul și suportul pentru a face rotațiile corespunzătoare.

Înainte de a demonta roțile, notați poziția fiecărei anvelope. Acest lucru este important pentru a ști cum să le montați corect în noile lor poziții. Un sistem de rotație frecvent utilizat este cel în X, unde anvelopele din față sunt mutate în spate și viceversa, cu o rotație în cruce. De exemplu, anvelopa din față dreapta va fi montată pe spate stânga și cea din față stânga pe spate dreapta, iar la următoarea rotație a anvelopelor veți înlocui pneurile de pe dreapta cu cele de pe stânga. Aceasta metodă este recomandată pentru vehiculele cu tracțiune față și poate fi efectuată numai dacă dimensiunile anvelopelor de pe toate patru roțile sunt identice. Deseori la mașinile cu propulsie (tracțiune spate), pneurile de pe spate sunt mai late decât cele de pe față. În această situație, nu aveți cum face rotația în X.

După ce ați notat pozițiile, puteți începe să demontați anvelopele, desfăcând șuruburile și scoțând roțile de pe vehicul. Este un moment bun pentru a inspecta starea anvelopelor și a verifica dacă prezintă semne de uzură neuniformă, tăieturi sau alte defecte. De asemenea, verificați adâncimea benzii de rulare și asigurați-vă că este suficientă pentru a oferi aderența necesară pe drumuri. În mod ideal, acestea pot asigura performanțele optime doar dacă au un profil de minim 3 mm adâncime.

Odată ce anvelopele sunt demontate și inspectate, le puteți monta în noile lor poziții conform schemei de rotație aleasă. Prindeți șuruburile cu mâna pentru a asigura o poziționare corectă a roților, apoi utilizați cheia pentru a le strânge ferm. Ideal ar fi să aveți o cheie dinamometrică și să strângeți prezoanele (sau piulițele) conform recomandării producătorului mașinii. Este important să strângeți șuruburile treptat, în cruce, pentru a evita tensionarea neuniformă a roții.

După ce toate anvelopele sunt montate și șuruburile sunt strânse corespunzător, coborâți vehiculul de pe suporturi și îndepărtați cricul. Înainte de a face un drum de probă, verificați din nou strângerile. De asemenea, este recomandabil să repetați această operațiune după câțiva kilometri rulați.

Pentru a menține anvelopele (fi ele de vară, de iarnă, sau all-season) într-o stare optimă și pentru a beneficia de o uzură uniformă, este indicat să efectuați rotația acestora la fiecare 10.000 - 12.000 de kilometri sau conform recomandărilor producătorului vehiculului. De asemenea, în funcție de numărul de kilometri parcurși, puteți efectua această operațiune la fiecare schimbare de sezon. Cu aceeași ocazie, nu uitați să verificați presiunea anvelopelor și să o ajustați la nivelul recomandat, pentru a asigura o performanță optimă și o uzură uniformă. Sunt multe cazuri în care producătorul vehiculului recomandă presiuni diferite pe cele două punți. Verificarea presiunii se face la rece, înainte de a pleca la drum cu mașina.

Deși rotația anvelopelor este o operațiune simplă, aceasta este esențială pentru a prelungi durata de viață a acestora și pentru a asigura o siguranță sporită în timpul condusului. Cu un minim de echipament și cunoștințe, puteți efectua această operațiune acasă, sau la un centru service unde tehnicienii vor putea face toate verificările necesare în locul dumneavoastră. Nu neglijați acest aspect și faceți din rotația anvelopelor o parte din rutina de întreținere a vehiculului.


Citește și:

populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”