Cum influențează industria pariurilor sportive lumea sportului

Cum influențează industria pariurilor sportive lumea sportului

Pariurile sportive au intrat în legalitate în anii 50, iar de atunci până în anii 90 modul de pariere a rămas neschimbat. La jumătatea anilor 90, însă, în industrie are loc o revoluție digitală, revoluție care a cuprins, de altfel, nenumărate alte domenii.

Revoluția digitală din industria pariurilor sportive s-a tradus printr-o creștere relativ constantă a segmentului de pariuri și jocuri de noroc online, de aproximativ 10% anual. Dintre acestea, pariurile sportive au cea mai însemnată cotă de piață, anume 42.5% din totalul jocurilor de noroc online. 

În România, piața pariurilor sportive evoluează de la an la an, iar oferta de case de pariuri este acum foarte variată. 

Cu toții știm că pariurile sportive sunt influențate în timp real de evenimentele sportive, însă în ce măsură afectează pariurile sportive lumea sportului este o întrebare la care vom încerca un răspuns în cele ce urmează.

Sursa pixabay.com

 

Pariurile pun presiune pe sportivi

Pariorii vor miza, în majoritate, pe rezultate pe care le consideră probabile. Lucrul acesta poate transfera o răspundere mai mare pe umerii anumitor sportivi sau echipe.

De asemenea, acesta este și un teren propice pentru scandaluri, corupție și meciuri aranjate. Istoria pariurilor sportive este plină de astfel de exemple, iar miza financiară ușor de înțeles. Din păcate, sportivitatea și frumusețea sportului au de suferit.

Unul dintre cele mai faimoase scandaluri din istoria pariurilor sportive a avut loc în anul 1919, când opt jucători de baseball de la echipa Chicago White Sox au conspirat împreună cu casele de pariuri provocând înfrângerea echipei lor la Campionatul Mondial. Cei opt au fost excluși definitiv din baseball-ul profesionist.

Mai aproape de zilele noastre, tenismenul austriac Daniel Köllerer a fost exclus definitiv din tenis în anul 2011 pentru încercarea de a aranja meciuri cu casele de pariuri. Köllerer era clasat pe locul 55 ATP la momentul respectiv.

Un alt scandal uriaș îl are în centru pe unul dintre cei mai cunoscuți arbitri NBA, Tim Donaghy. În 2007, o anchetă FBI a scos la iveală faptul că Donaghy paria pe meciurile pe care le arbitra chiar el și dădea informațiile mai departe și altor pariori. Arbitrul și-a recunoscut fapta și a ispășit o pedeapsă de un an în închisoare.

 

Casele de pariuri și sponsorizările

Cum fanii sporturilor reprezintă publicul țintă al caselor de pariuri, era de așteptat ca acestea să se implice și în susținerea sportului. Astfel, operatorii de pariuri sunt acum foarte implicați în sponsorizarea anumitor echipe sau sportivi. Totodată, studiile au arătat că există o legătură directă între valoarea sponsorizării unei echipe și numărul de următori ai acesteia pe conturile de social media.

Într-un studiu al KPMG este menționat faptul că valoarea totală a contractelor de sponsorizare pentru cele mai puternice cinci campionate de fotbal din Europa se ridică la peste 3.3 miliarde de euro numai în 2020. Aproximativ o treime din total este destinată sponsorizării pe tricouri, urmată de kiturile pentru suporteri.

Cele mai mari sume din sponsorizare sunt încasate de cluburile din Premier League, care generează un venit cumulat de peste 832 de milioane de euro, aproape dublu față de veniturile încasate de cluburile din La Liga.

Însă banii nu se împart în mod egal, astfel că numai șase cluburi din Premier League, Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester United, Manchester City și Tottenham Hotspur, beneficiază de 83% din valoarea totală a sponsorizărilor. În Spania, situația este și mai inechitabilă, căci 80% din valoarea totală a contractelor de sponsorizare se împarte între Real Madrid și FC Barcelona.

Și în România, sportul rege este cel mai sponsorizat, echipa națională și nouă dintre cele paisprezece echipe din Liga 1 au operatori de pariuri printre sponsori. Dintre acestea, FCSB beneficiază de cea mai consistentă sponsorizare, 500.000 de euro pe sezon.

 

Industria pariurilor sportive în Europa

La nivel european, industria pariurilor sportive este deosebit de profitabilă, însă este departe de a fi unitară la nivel de stat. Piața europeană a jocurilor de noroc online este cea mai mare și mai competitivă din lume, iar aproape 50% din valoarea ei este adjudecată de pariurile sportive.

În toate statele europene jocurile de noroc și pariurile sportive online sunt legale și se supun unei legislații riguroase și foarte bine pusă la punct. Ultima țară care a adus pariurile sportive online în legalitate este Cipru, în 2012. 

Pentru a determina care este capitala europeană a pariurilor sportive, s-a recurs la contorizarea numărului de căutări pe internet ale unor cuvinte cheie, precum „pariuri sportive” sau altele similare. Malta s-a clasat pe primul loc, urmată fiind de Irlanda, Cipru și România.

La polul opus se situează Slovacia, Germania și Polonia, unde interesul pentru pariurile sportive pare să fie foarte scăzut. De exemplu, Germania are 0.29 căutări în medie la mia de locuitori, în timp ce în Malta media este de 5.48 căutări la mia de locuitori.

În România, media este de 1.9 căutări la mia de locuitori, iar popularitatea caselor de pariuri este vizibilă cu ochiul liber în majoritatea localităților din țară. 

 

Iată, deci, câteva idei care arată cât de strâns legate între ele sunt industria pariurilor sportive și lumea sportului și la ce nivel se întrepătrund. Putem presupune că evoluția pariurilor sportive va contribui, în continuare, la susținerea și transformarea sportului la nivel mondial.


Citește și:

populare
astăzi

1 O imagine cât o mie de cuvinte...

2 VIDEO Hopaaa, ce avem noi aici?

3 Încă o familie de „obscuri” cu avere uriașă

4 Citiți asta și apoi aruncați la coș sondajele mincinoase care-l dau pe Simion în turul doi

5 După chestia asta Geoană e out! Cine urmează?