Cum câștigă Ucraina războiul pe frontul online. Clipurile de mulțumire ale ucrainenilor, virale VIDEO
„Dacă ar fi fost un război al memelor, noi am fi câștigătorii", spune „Olena„ (nu este numele ei real), o antreprenoare din Kiev și coordonatoarea echipelor de voluntari care luptă împotriva Rusiei pe frontul rețelelor sociale în numele Ministerului ucrainean al Apărării.
Ucraina folosește umorul pentru a mulțumi țărilor pentru ajutorul acordat FOTO Shutterstock
Echipele sale lucrează non-stop, reacționând prompt la evenimentele din întreaga țară și producând videoclipuri incisive, adesea pe muzică pentru audiența internă și de peste hotare.
La fel cum președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, își adaptează discursurile în parlamentele străine la istoria, cultura și sensibilitățile locale, la fel și echipa internațională a Olenei, formată din cinci persoane, își calibrează mesajele pentru publicul-țintă.
Clipurile conținând mesaje creative de mulțumire adresate țărilor care au ajutat militar Ucraina au depășit în unele cazuri un milion de vizualizări.
În iunie, un videoclip de mulțumire adresat Marii Britanii pentru asistența militară oferită a fost acompaniat de fragmente muzicale semnate de Gustav Holst și de trupa britanică The Clash, precum și imagini cu Shakespeare, David Bowie, Lewis Hamilton și un montaj cu arme antitanc în acțiune.
Mai recent, decizia președintelui francez Emmanuel Macron de a furniza tunuri autopropulsate Caesar Ucrainei a fost întâmpinată cu un clip sugestiv despre înfrățirea Franței și Ucrainei: „Gesturile romantice iau multe forme".
Imagini cu trandafiri roșii, ciocolată, orizontul Parisului, urmate de frânturi cu armele în acțiune, au fost puse pe ritmurile celebrei piese Je T'aime Moi Non Plus a lui Serge Gainsbourg și Jane Birkin.
Olena spune că unul dintre videoclipurile sale preferate de „mulțumire” este cel dedicat investiției bune realizate de Suedia care a făcut o adevărată afacere: lansatoare de rachete Carl Gustav de 20.000 de dolari (17.900 de lire sterline), capabile să doboare tancurile rusești T-90 în valoare de 4,5 milioane de dolari.
Acompaniamentul muzical e pesemne lesne de ghicit: șlagărul Abba „Money, Money, Money”.
Munca asiduă a echipei Olenei a dat rezultate: contul de Twitter al Ministerul Apărării a ajuns la circa 1,5 milioane de urmăritori din întreaga lume.
Cel mai de succes video a fost lansat după seria de explozii misterioase din Crimeea, în luna august și a adunat 2,2 milioane de vizualizări.
Reacția turiștilor ruși surprinși pe plajă de atacuri a fost ironizată pe ritmurile melodiei „Cruel Summer” (Bananarama).
„Ideea principală este de a ne adresa publicului internațional și de a arăta că Ucraina este capabilă să câștige. Pentru că nimeni nu vrea să investească în învinși”, spune Olena.
Munca lor nu se rezumă însă la umor. Echipa se ocupă și de conținut propriu-zis subversiv menit să demoralizeze trupele invadatoare. În acest scop, echipa a învățat prin încercare și eroare ce anume are impact asupra audienței rusești.
„Am început să expunem cadavrele rușilor. Apoi ne-am dat seama că, de fapt, nu a funcționat deloc. Nu am reușit decât să-i unim împotriva noastră", spune Olena.
Nici apelul la conștiința soldaților ruși, arătând imagini cu civili ucraineni morți, nu a avut succes.
„Ne-am dat seama că de fapt se mândreau cu așa ceva. Nu le condamnau deloc [aceste imagini]", spune ea. „Am devenit conștienți că trebuie să facem acest lucru într-un mod mult mai sofisticat”.
În prezent, voluntarii cercetează platformele de socializare rusești, căutând să apese în puncte sensibile locale.
„Dacă o faci în Saratov, trebuie să știi ce se întâmplă în Saratov. Dacă o faci în Nijni Novgorod, trebuie să știi ce se întâmplă în Nijni Novgorod".
Cea mai bogată sursă de materiale este platforma Telegram pe care Olena o numește "Vestul sălbatic".
Voluntarii care furnizează materiale pentru Ministerul Apărării sunt doar o mică parte dintr-o comunitate vastă, vibrantă, animată de un patriotism feroce și extrem de ireverențioasă, care reacționează la evenimentele de pe teren, uneori cu o viteză uimitoare, scrie BBC.
Canalele de Telegram atrag un număr uriaș de fani
De pildă, canalul „Ofensiva ucraineană”, are 96.485 de urmăritori. Sloganul său este "luptăm pe fronturile civile ale memelor în războiul informațional din 2014".
Acesta oferă actualizări militare, trollează deschis Moscova și ocazional critici la adresa acoperirii mediatice occidentale (inclusiv BBC).
La fel ca majoritatea celorlalte canale, nu se ferește să arate suferința, inclusiv imagini cu soldați ruși morți sau pe moarte.
Mediul actual al rețelelor de socializare, spune Igor Solovei, șeful Centrului ucrainean pentru comunicare strategică și securitate informațională, reflectă o convergență rară a sentimentelor oficiale și populare.
„Asistăm poate la o premieră: societatea civilă are încredere în stat și îl ajută", a declarat Solovei pentru BBC.
"Forțele armate își fac treaba lor, în timp ce societatea creează conținut, meme-uri, lucrări creative pe cont propriu. Pentru că toată lumea se simte responsabilă pentru propriul viitor."
Cum ripostează Rusia
În mod surprinzător, având în vedere reputația Rusiei în ceea ce privește fermele de troli și escrocii cu presupuse legături cu Kremlinul, răspunsul pare să fie: nu prea multe.
La începutul acestei luni, doi binecunoscuți farsori ruși au reușit să îl păcălească pe ministrul de externe al Ucrainei, Dmitro Kuleba, făcându-l să creadă că vorbește cu fostul ambasador al SUA la Moscova, Michael McFaul.
Au fost difuzate fragmente în mass-media de stat rusească, în care Kuleba părea să recunoască faptul că Ucraina este responsabilă pentru recentele atacuri din Crimeea și Rusia, deși farsa a fost realizată înainte de explozia de la podul Kerci din 8 octombrie.
„Rușii nu au reușit să vină cu nimic interesant. Nici umor, nici frumusețe. Nici măcar durere. Nici compasiune”, a apreciat Olena.
Sursa: adevarul.ro