Cum arată comerţul online „pentru adulţi“, la extreme: între succes american şi „discreţia“ şi limitările românilor
Marius Lăzărescu a pornit „Today's“ în 2005, este o agenţie de marketing online, un domeniu în care, la început, prea puţini dintre cei care vindeau aveau încredere. Unii au reţineri şi acum, mai ales când ne uităm la profilul cumpărătorului român: un individ conservator şi neîncrezător. Lăzărescu a hotărât să aibă compania sa, după ce a lucrat câţiva ani în vânzări telecom şi publicitate. Despre publicitate am discutat cu el, publicitate pentru acele produse „pentru adulţi“.
„În România întâlnim, mai degrabă, clienţi conservator şi încă nu sunt prea multe branduri care să încerce o promovare pe astfel de reţele“, susţine Lăzărescu. Reţelele sunt acelea cu conţinut pornografic, acolo unde mulţi cred că nu poţi vinde mare lucru. Ideea generală e că cei care le accesează nu vor să cumpere vreun produs, ci doar să consume acel conţinut pentru o perioadă mai mare sau mai mică de timp.
Totuşi, dacă împachetezi frumos reclama, ea va avea succes. Lăzărescu mi-a prezentat modelul Eat24 , o companie care vinde mâncare. „În SUA mai este de ajutor şi concurenţa, este destul de mare. Spre exemplu, Eat24 vinde mâncare, dar la fel mai fac alte câteva sute sau mii de branduri, deci cum se diferenţiază?“, afirmă Lăzărescu. Într-un articolul intitulat „Cum să te promovezi pe un site porno“, acest lanţ de restaurante şi-a prezentat strategia.
Pornografia vinde, atrage public, dar cum merge pentru publicitate? Ei s-au informat dinainte la ce ore e vârful în SUA, între 19.00 şi 3.00 dimineaţa, câţi oameni împărţiţi pe gen se uită şi cât din traficul total pe web este dedicat pornografiei (30%). Apoi, şi-au împachetat, la propriu, produsele într-un conţinut potrivit reţelelor pentru adulţi.
Bannerele prin care Eat24 şi-a promovat produsele
„Vreau să fiu în tine“ este mesajul de promovare a unui sandwich. „Mănâncă-mă“ este mesajul pentru sushi. Au inclus aceste bannere pe site-uri ca PornHub şi au avut succes. Reclamele publicate pe site-uri cu conţinut pornografic au avut de trei ori mai mult succes decât cele prin Google, Twitter sau Facebook. Au observat şi că numărul de click-uri şi descărcări ale aplicaţiei a crescut mai ales noaptea. Eat24 susţine că a investit cu 90% mai puţin decât cer reţelele mari de publicitate, iar succesul a fost mai mare.
Pe pagina principală de la PornHub
Publicul din România pentru astfel de reclame
În SUA, imaginea e rotundă şi tentantă, dar în România ar funcţiona? Şi da, şi nu. Spre exemplu, Lăzărescu mi-a prezentat cifrele generale pe trafic. Site-ul xHamster este cel mai popular, urmat de xVideos, RedTube şi PornHub. Acesta din urmă se bucură de o mai mare popularitate în Statele Unite ale Americii decât celelalte.
Pe Google , cel mai mult se caută „sex shop“ şi asta arată ceva din profilul general al cumpărătorului online din România. Urmează „pastile potenţă“, „jucării erotice“ şi „vibratoare“. Deci, oamenii caută şi cumpără. „Când vine vorba de livrat, oamenii cer, de regulă, livrare discretă şi, în multe cazuri, rapidă. O soluţie bună pentru astfel de cazuri este Tribul, livrează exclusiv pe biciclete şi poate ajunge în circa două ore oriunde în Bucureşti“, susţine Lăzărescu. Conservatori şi timizi sunt românii sau pur şi simplu se feresc de „gura lumii“ deloc discretă.
Clienţii care apelează la agenţii precum Today's au învăţat în timp cât de eficient poate fi marketingul online, mai ales acum când compania vrea să treacă la „dynamic retargeting“ prin Facebook, spre exemplu. „Te uiţi pe site-ul unui magazin la un produs, la un televizor, iar pe Facebook vezi reclamă fix la acel televizor, nu la altul sau la alt produs. Dar pot aplica asta clienţii care au o gamă variată de produse şi au bugete pentru astfel de campanii“, apreciază şeful Today's.
Marius Lăzărescu în faţa unui plan de dezvoltare a unui website.
Comerţ online cu apucături de butic
Campanii sunt, publicitate se face şi clienţii se adaptează, învaţă, poate se mai uită şi în afară. Cum rămâne însă cu utilizatorii obişnuiţi? Publicitatea online se nişează pe gusturile fiecăruia, dar oamenii par deja nişaţi pe nişte obiceiuri învechite. Amazon , spre exemplu, lua în calcul să vadă ce accesezi din site şi să livreze la un depozit din apropiere fix acele produse pe care le-ai cumpăra. În România n-ar funcţiona acest scenariu.
„Impedimentul major pe care companii ca Amazon nu l-au cunoscut niciodată este obiceiul românilor de a comanda la telefon, de a veni în showroom să vadă produsul şi de a plăti cash. Acestea sunt caracteristicile unui magazin clasic, fizic“, descrie Lăzărescu situaţia. „Practic, şi magazinele online au trebuit să se adapteze, să accepte plata cash, să aibă un call center care să sune pentru a confirma comanda - mulţi cumpărători se aşteaptă să fie contactaţi pentru confirmare, ba chiar să îşi facă un showroom“.
„Noi, ca piaţă, ar trebui să ne maturizăm şi odată cu asta să nu mai avem astfel de pretenţii“, mai spune managerul Today's despre acest public cu acces la Internet de pe dispozitive mobile, de pe computere clasice, dar care încă n-are încredere să plătească folosind cardul. Mai mult, în SUA există obiceiul de a lăsa produsul la un vecin, dar în România curierul trebuie, de multe ori, să ia banii pe produs.
Sursa: adevarul.ro