Cum acționează Rusia în România?
Vulnerabilitatile Romaniei cele mai folositoare Rusiei sunt aspectele care tin de politic, societate, impredictibilitate, cele care ar reusi sa puna roman contra roman, sa creeze suspiciuni in legatura cu functionarea institutiilor si a standardelor euroatlantice. Daca ne indoim de orientarea strategica a Romanei, in mod evident sistemul de valori devine relativ si orice devine posibil, afirma fostul ministru de Externe, Cristian Diaconescu.
Intr-un interviu acordat Ziare.com , Cristian Diaconescu a explicat ce urmareste Rusia in Romania si cum anume actioneaza "apasarea pe anumite tipuri de sentimente nationale care sa se transforme in resentimente si in negarea prin proxy a valorii adaugate care vine din lumea occidentala.
Ideea ca poporul roman ar trebui sa se trezeasca in legatura cu ingerinta negativa, cu proiectele anti-nationale, anti-ortodotoxe, anti-valori fundamentale traditionale, care sunt promovate dinspre Occident."
Cristian Diaconescu s-a referit si la recenta solicitare a UDMR privind autonomia Tinutului Secuiesc: "In mod evident, se incearca o reactie interna, poate agresiva, poate xenofoba. Pentu ca, din punctul de vedere al sprijinului din exterior, asemenea concepte nu au nicio sustinere".
Rusia este intr-o ofensiva declarata in raport cu UE. Care e linia "frontului"?
Avem o crestere exponentiala a confruntarii si retorice, si politice intre Moscova si Occident, cel putin in privinta tentatiei de a separa Georgia, Ucraina si R. Moldova de lumea occidentala. Practic, aceste state nu vor avansa substantial in privinta primirii unor garantii de securitate efective si cuprinzatoare pentru ele.
Reformele economice si politice din cele trei state sunt in pericol, ceea ce a produs o divizare interna accentuata. Pe teritoriul lor exista conflicte inghetate care s-au permanentizat, principiile statului de drept nu se mai aplica si rezultatul acestei confruntari este ca, prin pierderea ferestrei de oportunitate, se apropie rapid de esec.
Aceasta este soarta tarilor care, in confruntarea intre Est si Vest, nu si-au gasit azimutul si nu stiu sa-si creeze normalizarile necesare in plan intern.
Care e implicarea Rusiei in Romania?
Ceea ce intereseaza nu e schimbarea prin forta a unor guverne sau frontiere. Pentru crearea liniilor de diviziune in UE si NATO, proiect recunoscut public de Moscova, demersurile se refera la: dominarea unor sectoare strategice in economiile din statele din vecinatate; folosirea proximitatii regionale pentru cresterea influentei regionale sau globale; sustinerea ideii ca marile proiecte de securitate politico-militara, precum scutul de la Deveselu, ar fi sugerate si aplicate din afara impotriva politicii nationale in statul in care ele se afla.
Marile proiecte de securitate sunt considerate amenintatoare in continuare de Rusia.
Adica o o accentuare a nationalismului anti-occidental?
Da. Si apasarea pe anumite tipuri de sentimente nationale care sa se transforme in resentimente si in negarea prin proxy a valorii adaugate care vine din lumea occidentala.
Ideea ca poporul roman ar trebui sa se trezeasca in legatura cu ingerinta negativa, cu proiectele anti-nationale, anti-ortodotoxe, anti-valori fundamentale traditionale, care sunt promovate dinspre Occident. E o forma de vulnerabilizare a acestor state.
Si exista si varianta unui demers economic, asa cum e in cazul Ungariei sau al Bulgariei. Ideea ca sprijinul economic dinspre Federatia Rusa e mai semnificativ si mai ofertant decat valoarea adaugata adusa prin parteneriatul cu UE.
Mesajul acesta nationalist foloseste niste vectori. Ii recunoastem printre cei preluati cu regularitate de Sputnik. Ce-i mana in lupta, un parteneriat cu Moscova sau doar interesul comun de a rupe Romania de Occident?
Nu stiu detalii in afara unor coincidente de abordare. Dar pot sa va spun ca in Spania autoritatile au constatat ca exista intentia de activare a unor zone de crima organizata si au spus ca e vorba despre o sugestie si o incurajare care vin dinspre est. In Marea Britanie la fel.
In Statele Baltice exista institutii care prezinta aceste similitudini si explica de ce nu sunt intamplatoare. E vorba despre o forma institutionala de a raspunde la aceasta intrebare. In Germania, in Franta inainte de campaniile de anul trecut au fost prezentate public care sunt punctele prin care propaganda rusa incearca sa influenteze alegerile.
Si daca nu exista o asemenea ingerinta, tot institutiile trebuie sa fie capabile si disponibile sa clarifice. Altfel ramanem in zona speculatiei.
Dar din punctul de vedere al categoriei de mesaj exista similitudini izbitoare. Pe de-o parte, Romania e acuzata ca are vectori radicali excesivi nationalisti, cand discutam de autonomie de exemplu, pe de alta parte, ca nu e suficient de nationalista si atenta la drepturile sale suverane cand discuta despre valori promovate din Occident.
Este un clivaj tipic creat prin mesaj emotional fara argumentatie.
Chestiunea autonomiei maghiare ridicate din nou de UDMR poate avea o conexiune cu acest gen de ingerinta ruseasca?
Poate avea, dar nu le fac un proces de intentie. Ne uitam teoretic, cu calm, la tipul de mesaj promovat. In mod evident, se incearca o reactie interna, poate agresiva, poate xenofoba. Pentu ca, din punctul de vedere al sprijinului din exterior, asemenea concepte nu au nicio sustinere.
Ofensiva impotriva Justitiei face parte din zonele stimulate si sustinute de Rusia?
Sa facem urmatorul rationament: resolidarizarea europeana si regandirea coeziunii UE este coroborata cu demersul de a pune statul de drept in contrapoderea fortelor populiste, care au creat atatea emotii in alegerile de anul trecut. Validarea valorilor europene nu se poate face in afara statului de drept. Cine are interesul ca valorile europene sa nu fie validate si Europa sa redevina puternica si solidara in mod evident va merge impotriva statului de drept.
Forte populiste din Austria si Franta au incheiat acorduri de cooperare inclusiv sprijin financiar cu partide din Federatia Rusa. Nu e niciun secret.
Ce tip de mesaj sustin populistii? Etnonationalismul frustrat, ideea ca, din cauza marilor puteri si a jocurilor internationale, respectivele tari sunt considerate de mana doua.
Exista chiar o impletire a celor doua tipuri de mesaje: nationalist si anti-stat de drept? Ma refer la discursul de tip: multinationalele sustin abuzurile din Justitie care le scapa de concurenta capitalului autohton.
Corect. Este exact in sensul ideii ca, de la scutul antiracheta pana la multinationale si functionarea statului de drept, Romania nu ar decide suveran. Ca deciziile de securitate, economice sau privind Justitia s-ar lua in afara Romaniei si, de aceea, Romania nu s-ar califica sa fie un partener de dialog. Ceea ce e cat se poate de aberant.
Revenind la partea economica, unde ii gasim cel mai mult pe rusi in Romania?
Discutam de zone strategice economice si cunoscutul domeniu al energiei. Judecam premisele si fiecare trage concluziile.
Romania este singurul stat din regiune cu resurse de energie, dar nu numai ca nu le exporta, dar nici nu are un coridor serios de interconectare.
Este foarte interesant cum la un moment dat coridorul care urma sa lege Bulgaria, Romania, Ungaria, si Austria ar fi fost blocat pe ratiuni care mie cel putin imi scapa.
Am inteles ca nici rezervele de iarna nu au fost total completate, tocmai pentru a lasa un spatiu de import de la Gazprom in timpul iernii.
Asta deja suna a sabotaj intern la nivel guvernamental.
Mi-e greu sa trag o concluzie atat de radicala, dar problema ramane. Putem vorbi si de forta Romaniei de a juca activ pe o asemenea piata. Cand Nord Stream a fost pus in opera, ministrii de Externe din tarile care nu beneficiau de aceasta conducta au protestat. Nu am auzit sa existe o reactie privind pozitionarea acestor state.
In ce alte zone strategice avem coada ruseasca?
Asta ar trebui sa explice institutiile. Zona Marii Negre, Portul Constanta sunt cat se poate de semnificative din punct de vedere geostrategic. Nu stiu insa daca lipsa de imaginatie in folosirea acestui potential este provocata de ingerinte externe, de strategii care ne depasesc sau de propria incapacitate de a duce la bun sfarsit proiectele de mare anvergura.
Nivelul la care a ajuns investitia ruseasca in Romania poate ridica la un moment dat o problema pentru securitatea economica a tarii?
Nu. Nici nu am vazut proiecte de mare anvergura in Romania care la un moment dat sa faca obiectul unei nevoi de aparare.
Deci suntem intr-o situatie diferita de a Ungariei, in care Rusia este foarte prezenta din punct de vedere financiar?
Sigur ca Ungaria e intr-o situatie diferita. Ea importa 80% din petrol si gaze din Federatia Rusa. Rusia este principalul cumparator de titluri de stat din Ungaria. Pe de alta parte, dl Orban nu s-a ferit sa spuna ca e interesat de banii din Rusia si de locurile de munca, asa cum sunt generate dinspre Germania, Polonia si Ungaria, fiind principalii beneficiari de fonduri europene pentru care au avut o capacitate de absorbtie exceptionala.
La noi, vulnerabilitati sunt aspectele care tin de politic, societate, impredictibilitate.
Ar fi de dorit o resetare a relatiilor inghetate dintre Romania si Rusia?
Relatia inghetata cu o superputere sigur ca nu e o situatie fericita. Dar nu se poate discuta de o schimbare pana cand prin dialog, de pe picior de egalitate, toate problemele din planul bileteral nu vor fi identificate si abordate corect si pragmatic.
Practic, in acest moment nu lipseste atat dialogul in relatia cu Federatia Rusa, cat existenta unei agende convenite de ambele parti pe teme strategice. Politicul din Romania si din Rusia nu doreste, fie nu e capabil sa identifice acele teme de interes pentru ambele state care odata puse pe agenda aduc automat dialogul.
Ingerinta Rusiei in Europa Centrala si Estica e de actualitate in SUA, unde un foarte recent raport adresat Congresului analizeaza exact aceasta tema.
Este un raport extrem de detaliat, de 200 de pagini, al democratului Cardin, care informeaza Comitetul pentru Relatii Externe cu privire la interferenta Rusiei in procesele democratice, inclusiv electorale, din mai multe state europene semi-democratice sau democratice.
Este un avertisment in conditiile in care se apropie alegerile pentru Camera Reprezentatilor si o parte din Senat in acest an.
Care ar fi principalele amenintari din partea Rusiei identificate de Raport?
Perturbarea artificiala a mesajului politic, intoarcerea societatilor europene impotriva propriilor institutii, incapacitatea institutiilor europene de a intelege realitatile de astazi. Este o trecere in revista a tintelor care la un moment dat, bine atinse, pot vulnerabiliza si tarile europene, si SUA.
Adica portile lasate deschise?
Da. Dar se incearca si trecerea in revista a reactiilor statelor europene care au identificat aceste atacuri si se organizeaza pentru a le expune public si a prezenta societatii realitatea si pentru a incerca sa modifice impactul lor.
Raportul face referire directa la Romania?
Nu. Sunt Ungaria, Bulgaria, state din Balcani, Spania, Marea Britanie, Italia si SUA.
Suntem neimportanti sau nu sutem tinta?
Buna intrebare. Pare-se ca in acest moment fie nu s-au desfasurat strategii de anvergura celor descrise in legatura cu Romania, fie ca impactul inca nu a fost considerat suficient de semnificativ.
In orice caz, este o tema care astazi se dezbate in toate statele europene. Din punctul de vedere al stimulului destabilizator nu exista niciun dubiu si nici Moscova nu s-a straduit sa ascunda.
Putem spune ca Rusia e un pericol major pentru distrugerea UE?
Nu va reusi. Dar, dupa parerea mea, greselile politice, de atitudine, inadvertentele din proiectele de parteneriat din cadrul UE pot fi generatoare de probleme. Deci inainte de a privi spre altii trebuie sa ne uitam fiecare in gradina noastra si a vedea daca lucrurile sunt in regula.
Deci Rusia practic nu face decat sa foloseasca vulnerabilitati pe care noi insine ni le cream?
In conditiile in care se asigura o stabilitate politica interna, in conditiile in care in politica externa nu te bazezi doar pe tratate si institutii, ci si pe determinare, flexibilitate, inventivitate, poti fi aparat de orice riscuri.
Care sunt vulnerabilitatile Romaniei cele mai folositoare Rusiei?
Cele care ar reusi sa puna roman contra roman, sa creeze suspiciuni in legatura cu functionarea institutiilor si a standardelor euroatlantice. Daca ne indoim de orientarea strategica a Romanei, in mod evident sistemul de valori devine relativ si orice devine posibil.