Cum a devenit McDonald’s o țintă în războiul Israel-Hamas
Pe măsură ce războiul Israelului din Gaza răspândește furia în Orientul Mijlociu, unul dintre cele mai faimoase mărci ale Americii se află în mijlocul ei: McDonald's.
McDonald's a trebuit să se adapteze în funcție de țările unde are francize FOTO Profimedia
Totul a început la începutul acestei luni, când o franciză McDonald’s din Israel condusă de Alonyal Limited a declarat că va oferi mese gratuite soldaților israelieni, precum și spitalelor. Francizele din alte părți din Orientul Mijlociu s-au îndepărtat rapid, spunând că nu au nimic de-a face cu decizia de a servi soldații, iar unii au început să facă donații către Gaza în solidaritate cu palestinienii.
Apoi, în urma unei lovituri îngrozitoare asupra unui spital din Gaza, care a ucis zeci de oameni, mai multe restaurante ale lanțului McDonald’s au fost vandalizate în Turcia, Liban și Egipt, potrivit msn.com.
Cu peste 40.000 de magazine în întreaga lume la sfârșitul anului 2021, McDonald’s este unul dintre cele mai recunoscute mărci de pe glob și este strâns asociat cu America – chiar dacă marea majoritate a restaurantelor sunt deținute la nivel local în cadrul sistemului de franciză.
De-a lungul anilor, magazinele cu arcadele lor aurii atât de cunoscute au fost văzute în mod repetat ca simboluri ale Statelor Unite, în special în Orientul Mijlociu. Spre deosebire de ambasadele SUA, cu zidurile lor de beton și protecția poliției, McDonald’s și alte francize de fast-food au fost ținte ușoare pentru vandalismul motivat politic .
Apariția McDonald’s ca punct de aprindere ne duce înapoi la o epocă de boicotare arabă a mărcilor americane la începutul anilor 2000, în timpul celei de-a doua Intifade palestiniene și după invazia Irakului condusă de SUA.
În timpul protestelor din Primăvara Arabă de la Cairo din 2011, restaurantele fast-food din jurul Pieței Tahrir au fost atacate, vandalizate și transformate în stații de prim ajutor pentru protestatari.
Actuala furtună asupra lanțului de hamburgeri s-a intensificat pe măsură ce numărul morților a crescut în Gaza după aproape două săptămâni de bombardament israelian, declanșat de o incursiune mortală a Hamas în Israel.
Declarații contradictorii ale francizelor McDonald's din lumea arabă
La o săptămână după criză, francizele din Turcia, Egipt, Iordania și Liban și din Golful Persic au lansat declarații prin care se distanțează de acțiunile omologilor lor israelieni.
„Ceea ce a făcut titularul de licență din Israel a fost un act individual și privat, și nu cu aprobarea sau îndrumarea companiei internaționale sau a oricărui alt licențiat, în special în lumea noastră arabă”, se arată într-un comunicat publicat de Al Maousherji Catering Company, care operează McDonald's Kuweit.
Francizele din Qatar, Kuweit, Oman, Turcia, Bahrain, Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită au donat bani către Gaza. Alții, în Egipt, Liban și Iordania, au dat declarații în acest sens, dar abia mai târziu, sub presiune, au oferit bani.
Corporația McDonald’s, răspunzând unei întrebări despre activitățile politice și caritabile ale francizaților săi, a declarat sâmbătă că prioritatea principală a companiei este asigurarea siguranței oamenilor și a echipelor sale de pe teren.
Declarația nu a oprit însă apelurile la boicotarea companiei de fast-food, precum și atacurile asupra unor locații. În Egipt, apelurile de boicot au circulat rapid online, deoarece mulți oameni au apelat la rețelele de socializare pentru a-și exprima furia.
„Acest restaurant faimos care dă mâncare [Israelului] pe care o mâncăm zilnic și are locații în tot Egiptul, îl știm cu toții, dar nu pot să-l numesc... acest restaurant de astăzi nu ar trebui să fie prin preajmă, acesta este cel puțin pot face”, a spus starul TikTok Ahmad Nagy, vorbind cu o fotografie neclară a arcurilor aurii din spatele lui într-un videoclip care a avut până acum 1,3 milioane de vizualizări.
Păreri împărțite despre ce trebuie să facă McDonalds
O gazdă populară a unui talk-show egiptean, Amr Adib, le-a spus telespectatorilor săi pe 14 octombrie să nu boicoteze franciza locală, deoarece este deținută de miliardarul egiptean Yaseen Mansour și oferă locuri de muncă la nenumărați egipteni.
„Ce rost are să închizi McDonald’s... ce rost are să-l rănești pe acest om și să rănești mijloacele de trai ale oamenilor?”, a spus acesta. Francizatul egiptean, Manfoods, a declarat într-o declarație că oferă „mai mult de 40.000 de oportunități de angajare direct și indirect pentru cetățenii egipteni”.
Ca răspuns la aceste îngrijorări, Tafwela, un restaurant local, a postat un anunț pe Facebook oferindu-se să-i angajeze pe angajații care pleacă de la McDonald’s. „Oricine vrea să înceteze să lucreze în locuri care îi sprijină pe cei care ne ucid frații, vorbește cu noi și, dacă vrea Dumnezeu, îți vom oferi un salariu bun.”
Într-o postare virală pe TikTok, influencerul egiptean Ali Ghozlan a criticat McDonald’s pentru că nu a arătat sprijin față de Gaza. „Publică doar o postare, o postare care spune că ne susține familia din Gaza.”
Ca răspuns la critici, Manfoods a anunțat duminică că va dona 20 de milioane de lire egiptene (650.000 de dolari) pentru eforturile de ajutorare din Gaza.
„McDonalds Egipt a anunțat astăzi că va dona 20 de milioane de lire sterline pentru această cauză. Voi spune asta din nou, vocea ta poate face diferența și acesta este rezultatul!” a spus Nagy într-un TikTok.
Între timp, în Israel, franciza locală McDonald’s a trebuit să lupte cu zvonurile că îi sprijină pe palestinieni, amenințănd cu acțiuni legale împotriva oricui răspândește astfel de povești. Ea a declarat pe contul său X că a donat 100.000 de mese forțelor de securitate și spitalelor locale și că oferă reduceri de 50% membrilor forțelor de salvare și de securitate.
McDonald’s s-a adaptat
Apelurile pentru boicotarea McDonald’s nu sunt neobișnuite în regiune. În timpul celei de-a doua intifade, McDonald’s și alte produse americane s-au confruntat cu apeluri de boicot în întreaga lume arabă.
La acea vreme, Reuters a raportat că francizorul McDonald’s Arabia Saudită a răspuns strângând bani pentru a dona spitalelor palestiniene. Operatorul egiptean a publicat un anunț pe o pagină întreagă în cotidianul local Al-Ahram, spunând că are 3.000 de angajați.
În 2003, după începutul războiului din Irak, un McDonald’s din Beirut a fost vizat într-un atac cu bombă, rănind cinci persoane.
Un studiu din 2008 al Universității din Minnesota a constatat că corporațiile multinaționale americane, cum ar fi McDonald’s, au adoptat strategii precum donații și sublinierea impactului asupra economiei locale pentru a înăbuși apelurile de boicot în timpul celei de-a doua intifade.
De asemenea, i-a stimulat să își personalizeze ofertele prin introducerea unor articole precum McFalafel în 2001.
Sursa: adevarul.ro