Culisele proceselor de magie și vrăjitorie. Cazul fetiței care și-a trimis la moarte întreaga familie
În noaptea de Halloween , când umbrele trecutului ne bântuie, ne amintim de superstițiile care au marcat istoria umanității. Procesele de vrăjitorie sunt printre cele mai întunecate capitole, când oameni nevinovați au fost condamnați pe baza unor acuzații nefondate, influențate de panică și prejudecăți.
Magia și vrăjitoria în istorie Colaj History & Library of Congres
Înainte de procesele de vrăjitorie din secolul al XVII-lea, magia era percepută în multe comunități ca o formă de cunoaștere populară, incluzând leacuri și ritualuri pentru sănătate, protecție și noroc. Aceste practici de magie „albă” erau adesea acceptate și considerate mijloace de apărare împotriva bolilor, recoltelor proaste sau altor necazuri. Pe de altă parte, magia „neagră” sau malefică, care implica influențarea negativă a oamenilor sau animalelor, era condamnată și temută. Totuși, cazurile de acuzații erau mai rare și tratate ca acte izolate, nu ca o amenințare organizată.
Atitudinile au suferit schimbări semnificative, în special în secolul al XVII-lea, când vânătoarea de vrăjitoare a căpătat amploare. Aceasta a fost determinată de o combinație de factori sociali, religioși și politici, care au generat panică și o dorință de a găsi țapi ispășitori pentru diverse probleme. În multe comunități, acuzațiile de vrăjitorie au început să crească, oamenii fiind adesea denunțați de vecini din motive de invidie, frică sau superstiții. Aceste acuzații duceau, de multe ori, la procese în care dovezile erau adesea slabe sau complet absente. Multe dintre persoanele acuzate au fost condamnate la moarte.
Printre cele mai cunoscute procese de vrăjitorie se numără cele din Anglia, Germania și Massachusetts (SUA). În Pendle, Anglia, o fetiță de nouă ani a reușit să-și condamne familia pentru vrăjitorie, declanșând o vânătoare de vrăjitoare în zonă. În Würzburg și Bamberg, Germania, au avut loc numeroase procese, în urma unor acuzații frecvente, în care sute de oameni au fost judecați și condamnați pentru vrăjitorie, evidențiind intensitatea vânătorilor de vrăjitoare din acea perioadă. În Salem, Massachusetts, execuția a zeci de oameni a fost marcată de panică și isterie colectivă, generate de frica de necunoscut și de tensiunile sociale din comunitate.
În acest material, ne vom aprofunda în detaliile acestor procese celebre de vrăjitorie, analizând contextul istoric, impactul social și consecințele lor.
Vrăjitoarele din Pendle
Procesele vrăjitoarelor din Pendle, unul dintre cele mai cunoscute cazuri de vrăjitorie din Anglia, au avut loc în 1612, într-o perioadă marcată de o intensă frică de vrăjitorie și influență demonică. Cazul a fost declanșat de acuzațiile unei fetițe de nouă ani, Jennet Device, care și-a denunțat familia pentru vrăjitorie. La acea vreme, influențată de Reforma Protestantă, societatea engleză era extrem de vigilentă în privința oricărei forme de magie, pe care o asocia cu forțe malefice.
Satul Pendle, situat în Lancashire, era renumit pentru practicile sale folclorice și credințele legate de magie, ceea ce l-a făcut o țintă ușoară pentru autoritățile dornice să dezrădăcineze vrăjitoria. În această perioadă, Regele James I al Angliei era preocupat de combaterea vrăjitoriei și a publicat chiar o carte, „Demonologie”, pentru a educa publicul cu privire la „pericolul vrăjitoriei”. Sub influența acestei atmosfere, în aprilie 1612, judecătorul local a ordonat o anchetă asupra familiilor Demdike și Chattox, două clanuri rivale suspectate de vrăjitorie.
Jennet Device, fetița de nouă ani, a devenit un martor-cheie în procesele împotriva familiei sale. În acele vremuri, mărturiile copiilor nu erau de obicei acceptate, dar în cazul din Pendle, declarația lui Jennet a fost considerată crucială. În fața judecătorului, ea a oferit detalii precise despre presupusele ritualuri și întâlnirile ale familiei cu diavolul, acuzații care au dus, în cele din urmă, la condamnarea a zece persoane, inclusiv a unor membri ai propriei familii, la moarte prin spânzurare.
După acest episod tragic, Pendle a devenit simbolul persecuțiilor împotriva vrăjitoriei din Anglia. Jennet a trăit cu o stigmatizare puternică. Printr-o ironie istorică, câteva decenii mai târziu, a fost acuzată din nou de vrăjitorie într-un nou val de persecuții, de data aceasta fără dovezi concludente, și a fost arestată.
Vrăjitoarele din Germania - peste 1000 de execuții
Procesele de vrăjitorie din Würzburg și Bamberg (1626-1631) reprezintă unele dintre cele mai ample și brutale persecuții ale presupuselor vrăjitoare din Europa, având loc în regiunile catolice ale Germaniei, în timpul Războiului de Treizeci de Ani.
Ambele orașe au fost scene ale unor masacre în masă și persecuții susținute, în urma cărora sute de oameni au fost acuzați, torturați și executați pe baza acuzațiilor de vrăjitorie. La aceste procese au fost supuși nu doar oameni de rând, ci și persoane din înalta societate, inclusiv membri ai clerului și nobili locali.
În Würzburg, persecuția a fost condusă de prințul-episcop Philipp Adolf von Ehrenberg, care a instaurat o politică rigidă împotriva vrăjitoriei, dorind să „purifice” regiunea de influențele demonice. Se estimează că, între 1626 și 1631, au fost executate între 600 și 900 de persoane. Acuzațiile s-au extins rapid și asupra copiilor, iar printre victime s-au numărat chiar membri ai familiilor clericale, precum și studenți. Procesele erau alimentate de zvonuri, denunțuri sub tortură și de frica răspândită în rândul populației, amplificată de tensiunile religioase și de instabilitatea generată de război.
În Bamberg, a avut loc o situație similară sub autoritatea prințului-episcop Johann Georg Fuchs von Dornheim, cunoscut sub numele de „Episcopul Vrăjitoarelor” datorită cruzimii sale. El a construit o închisoare specială, denumită Drudenhaus (Casa Vrăjitoarelor), unde acuzații erau supuși torturii. În acest caz se estimează că între 300 și 600 de persoane au fost executate pentru vrăjitorie. În plus, în Bamberg s-au folosit metode de tortură extrem de brutale, iar mărturisirile erau smulse prin chinuri cumplite. Printre victime s-au numărat oficiali guvernamentali și chiar soția primarului din Bamberg, ceea ce arată amploarea și lipsa de discriminare a procesului.
Persecuțiile împotriva vrăjitorilor au fost amplificate de o serie de factori interconectați. Contextul religios a jucat un rol crucial: Germania era împărțită între protestanți și catolici, iar vrăjitoria era percepută de autoritățile catolice ca un instrument al Diavolului. Instabilitatea economică și socială a adus foamete, boli și pierderi masive de vieți în timpul Războiului de Treizeci de Ani, alimentând dorința oamenilor de a găsi țapi ispășitori pentru nenorocirile lor. De asemenea, interesul politic și economic a fost un factor motivant: confiscarea averilor celor acuzați de vrăjitorie oferea un stimulent tentant pentru autorități.
Aceste atrocități din Würzburg și Bamberg au atras atenția autorităților imperiale și ale Bisericii Catolice, iar împăratul Ferdinand al II-lea a intervenit pentru a limita execuțiile. Deși procesele s-au încheiat oficial în 1631, impactul lor a rămas în istorie ca un simbol al uneia dintre cele mai sumbre perioade de persecuție a vrăjitoarelor în Europa, scoțând în evidență cruzimea și iraționalitatea acestor procese.
Frica din Lumea Nouă: povestea proceselor din Salem
Procesele vrăjitoarelor din Salem, desfășurate între 1692 și 1693 în colonia americană Massachusetts, rămân unele dintre cele mai cunoscute și tragice episoade de persecuție din istoria americană. Aceste procese au început când un grup de tinere din comunitatea puritană din Salem a acuzat mai multe persoane de vrăjitorie, invocând fenomene bizare și comportamente inexplicabile, despre care susțineau că sunt cauzate de forțe supranaturale. Aceste acuzații au creat o stare de panică, intensificată de credințele religioase stricte și de superstițiile puritanilor, ducând la executarea a 20 de persoane și la încarcerarea altora.
Printre cei acuzați se aflau persoane de toate vârstele și din toate categoriile sociale, inclusiv Tituba, o femeie înrobită originară din Barbados, despre care se crede că a fost una dintre primele acuzate de practici vrăjitorești. Tituba a fost forțată să mărturisească, afirmând că este vrăjitoare și descriind ritualuri în care era implicată alături de alte „vrăjitoare”. Mărturia ei a alimentat suspiciunile și frica, declanșând o avalanșă de acuzații. Spre deosebire de alți acuzați, Tituba a supraviețuit proceselor, dar viața ei a continuat să fie una de suferință, deoarece a rămas în sclavie. După proces, Tituba a dispărut din documentele oficiale, iar istoria ei personală rămâne învăluită în necunoscut.
Ceea ce se știe cu certitudine este că mărturisirea ei a devenit un simbol al presiunii psihologice și al sacrificiului celor marginalizați, ale căror vieți au fost folosite ca arme în fața panicii și prejudecăților sociale. Abia la finalul proceselor, justiția a început să recunoască erorile comise: dovezile folosite erau extrem de slabe, bazându-se pe mărturii obținute sub presiune și pe superstiții. În cele din urmă, puritanii au început să-și pună întrebări cu privire la validitatea acestor condamnări, iar conducerea comunității a condamnat metodele și mărturiile utilizate, anulând multe dintre sentințe și oferind compensații financiare familiilor victimelor.
Astăzi, procesele vrăjitoarelor din Salem sunt adesea invocate ca un exemplu de justiție coruptă și de pericole ale unei societăți în care frica, superstiția și autoritarismul pot împinge oamenii să comită acte de cruzime împotriva semenilor lor.
Procesele de vrăjitorie din istorie ne reamintesc de riscurile generate de frică și de ignorarea rațiunii. Într-o lume modernă , este esențial să ne amintim aceste lecții și să promovăm toleranța și înțelegerea, astfel încât asemenea atrocități să nu se mai repete.
Sursa: adevarul.ro