Cu cât s-au scumpit carburanţii în ultimele patru luni
Preţul unui litru de benzină euro 96 crescut de la echivalentul a 1,37 euro (6,15 lei) la începutul lunii aprilie (după aplicarea majorării de preţ aferentă introducerii accizei suplimentare) până la 1,4 euro (6,22 lei) la începutul lunii august, potrivit datelor publicate de Comisia Europeană. Astfel, un litru de benzină s-a scumpit cu 7 bani în ultimele patru luni, respectiv cu 1,85%.
Dacă la începutul lunii aprilie, imediat după introducerea accizei pe carburanţi, România se plasa pe locul 18 în rândul statelor membre ale Uniunii Europene în funcţie de preţul benzinei, la începutul lui august coborâse pe locul 18, iar asta pe fondul scumpirii mai accentuate a benzinei în Croaţia, care a urcat două poziţii în clasament.
Cea mai scumpă benzină se găseşte în Itaia (1,75 euro/litru) şi Olanda (1,73 euro/litru), iar cea mai iefină în Estonia (1,3 euro/) şi Polonia (1,29 euro/litru).
În ceea ce priveşte preţul motorinei, acesta a urcat de la 1,39 euro (6,21 lei) pe litru la începutul lunii aprilie la 1,413 euro (6,26 lei). Adică o scumpire cu 5 bani (1,5%). România s-a menţinut pe poziţia a 9-a în Uniunea Europeană în fucţie de preţul motorinei.
Cea mai scumpă motorină din Uniunea Europeană este în Marea Britanie (1,68 euro pe litru) şi Italia (1,62 euro pe litru), iar cea mai ieftină este în Letonia (1,25 euro pe litru) şi în Luxemburg (1,19 euro pe litru).
Guvernul a introdus din luna aprilie acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru la carburanţi pentru a colecta mai mulţi bani de la şoferi, dar statisticile oficiale arată o scădere abruptă, în aceeaşi lună, a vânzărilor de motorină şi benzină.
"E mai scump decât alte ţări din Uniunea Europeană, la motorină suntem pe locul 21, dacă nu mă înşel, la benzină am urcat puţin mai mult şi evident că putem să avem o politică de raliere la media europeană în măsura în care avem şi o infrastructură mai bună. Problema numărul unu la noi nu e doar preţul, problema este consumul mai mult pentru că nu ai infrastructură, deci trebuie să vedem cu ce începem. Dacă avem infrastructură mai bună atunci sigur că şi preţul pe ansamblu al transportului rutier va fi mai mic, în măsura în care avem transport aerian şi feroviar iarăşi performant care să poată să acopere aceste necesităţi“, a afirmat premierul.
El a menţionat că dacă va fi făcută infrastructura mai repede, atunci costurile pe ansamblu vor fi ceva mai mici.
Sursa: adevarul.ro