Criza vacanţelor. Haosul din transporturi anulează zilnic concediile a mii de oameni

Criza vacanţelor. Haosul din transporturi anulează zilnic concediile a mii de oameni

După doi ani de pandemie, toată lumea este dornică de vacanţe, iar asta a dus la haos pe mai multe aeroporturi din lume, mii de călători ratând vacanţa mult visată din cauza cozilor atât de lungi încât pur şi simplu au pierdut zborul dorit, relatează CNN într-o analiză.

Asta li s-a întâmplat săptămâna trecută călătorilor – peste 1.000 – de pe aeroportul din Dublin. Situaţia a fost atât de haotică, încât guvernul l-a convocat pe directorul general al aeroportului pentru a veni cu un plan pentru restul verii, iar compania s-a angajat să plătească cheltuiala în plus a pasagerilor care au pierdut zborurile. Dar, din păcate, nu este vorba doar de Dublin. Operatorul aerian olandez KLM a încetat să mai vândă bilete timp de patru zile săptămâna trecută, ca urmare a haosului care a intervenit, pe parcursul lunilor aprilie şi mai, la baza sa, aeroportul Schiphol din Amsterdam. KLM a oferit pasagerilor posibilitatea de a face o nouă rezervare, ca alternativă pentru a evita cozile lungi de la aeroport, relatează CNN.

Între timp, aeroporturile din Marea Britanie, inclusiv Manchester, Heathrow şi Gatwick, sunt subiect zilnic pentru titlurile ziarelor din cauza cozilor care se întind uneori chiar şi în afara clădirilor, din cauza bagajelor dispărute şi a sutelor de zboruri anulate în special de British Airways, EasyJet şi Tui.

Directorul general al Ryanair, Michael O'Leary, a declarat săptămâna aceasta la postul de televiziune ITV că Marea Britanie ar trebui „să aducă armata” pentru a ajuta la diminuarea haosului.

Chiar dacă nu este aşa de gravă, problema aglomeraţiei se întâlneşte şi pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Astfel, călătorii au serios de aşteptat la Check-in (25 de minute), la Security Check (cam 15 minute), dar mai ales la controlul de paşapoarte. În acest ultim caz, coada poate dura şi peste 25 de minute, dar vina aparţine exclusiv călătorilor, pentru că în marea majoritate nu au paşapoarte biometrice şi controlul trebuie realizat fizic de poliţiştii de frontieră, spun autorităţile. Cei care au paşaport biomentric beneficiază de privilegiul de a trece prin porţile automate de control astfel că totul durează câteva secunde. Una peste alta, autorităţile recomandă să mergem la Aeroportul Internaţional Henri Coandă cu cel puţin 3 ore înainte de decolarea avionului. În plus, reprezentanţii aeroportului le recomandă călătorilor să se asigure că la plecarea de acasă deţin toate documentele necesare călătoriei, bilet de avion şi carte de identitate sau paşaport valabil, pentru că sunt destul de multe cazurile în care cetăţenii ajung la Check-in şi se trezesc că nu au document de identitate.

Perspective sumbre la orizont

CNN constată că, în general, călătoriile, vara, sunt întotdeauna o provocare, dar călătoriile din acest an trec deja la un alt nivel. Experţii spun că este o furtună perfectă: brusc, toţi vrem să călătorim, dar companiile aeriene şi aeroporturile au concediat personal în timpul pandemiei şi acum se luptă să recruteze înlocuitori. Mai simplu spus: pur şi simplu nu se pot descurca cu atâţia călători dintr-odată.

Desigur, experţii au avertizat de ceva timp în legătură cu această situaţie, dar acum cred că lucrurile se vor înrăutăţi. Americanii, de pildă, sunt sfătuiţi să nu călătorească în Europa în luna august, pentru că va urma „o vară nebună”.

Preţurile la benzină sunt în continuare ridicate, există o cerere-record care solicită întregul sistem, iar companiile aeriene se confruntă cu o criză de personal, inclusiv de piloţi, pentru că au fost preocupate, mai ales în ultimii doi ani, să-şi reducă tot timpul costurile şi au făcut concedieri. La fel şi aeroporturile, astfel că principala cauză care provoacă perturbările este lipsa de personal. În apărarea lor, companiile aeriene spun că au fost luate prea din scurt, că nu au fost anunţate cu suficient timp înainte în legătură cu reluarea călătoriilor. Pe de altă parte, ţine şi de managementul fiecărei companii în parte. Unele au reuşit să se descurce şi lucrurile merg bine, în timp ce altele se confruntă cu un dezastru total, arată un specialist citat de CNN.

Iar atingerea unor niveluri adecvate de personal va fi imposibilă, dacă aeroporturile şi companiile aeriene nu vor veni cu oferte salariale mai bune, avertizează experţii. Angajaţii de la check-in sunt plătiţi uneori mai puţin decât vânzătorii de la supermarket.

Ceea ce este sigur este că nu s-a atins încă vârful călătoriilor şi nu există soluţii pe termen scurt pentru lipsa de personal. Iar în această situaţie, companiile aeriene nu au altă soluţie decât să anuleze zboruri, aşa că se creează un cerc vicios.

Două bătăi de cap suplimentare: Brexitul şi „carmageddon“-ul

Pe de altă parte, în urma Brexitului, celor care călătoresc în Regatul Unit atât la sosire, cât şi la plecare trebuie să le fie ştampilat paşaportul. Se stă la coadă la controlul paşapoartelor chiar şi câteva ore.

Apoi, mai există o problemă. Dacă nu aţi rezervat încă o maşină de închiriat la sosire, ar fi bine să vă regândiţi călătoria. CNN vorbeşte despre un adevărat „carmageddon” (joc de cuvinte între „car” – cuvântul în engleză pentru „maşină”, şi „Armageddon”): preţurile pentru închirierea unei maşini sunt foarte mari.

Pentru luna august, dacă rezervi cu două luni înainte, cea mai ieftină închiriere pentru o săptămână, în popularul oraş portughez Porto, este de 582 de dolari la o companie locală sau de 772 de dolari la o multinaţională.

Un operator turistic pentru Italia a declarat pentru CNN că deja nu mai poate găsi maşini pentru rezervări în Sardinia în luna iunie. CNN a verificat cel mai ieftin preţ disponibil pentru o închiriere de două zile în acest weekend la diferite aeroporturi importante. Cel mai bun preţ pe care l-a putut găsi a fost de 150 de dolari la Aeroportul Internaţional din Los Angeles, 161 de dolari la Miami, 167 de dolari la Heathrow, 225 de dolari la Nisa, în sudul Franţei, şi 183 de dolari la Veneţia, în Italia.

Şi în insulele greceşti, destinaţii preferate de români, preţurile la închirieri de maşini sunt unele pe măsură în acest moment. În Santorini, de exemplu, insulă pe care poţi circula destul de greu dacă nu ai o maşină închiriată, un autoturism poate fi preluat de la firmele „rent a car” pentru preţuri net superioare celor din anii trecuţi. Astfel, pentru un micuţ Citroën C1 rezervat acum online şi preluat de la aeroport pe 15 iulie se achită echivalentul a 2.165 de lei, pentru şapte zile, adică 61 de euro pe zi. O astfel de maşină din categoria „Economy” se putea închiria în anii care au precedat pandemia cu cel mult 30 de euro pe zi, deci preţurile s-au dublat, practic.

Românii au reînceput să caute croaziere

Şi croazierele au fost puternic afectate de pandemie la început, când numărul de cazuri la bordul navelor creştea vertiginos, făcându-le adevărate focare plutitoare. Acum, chiar când oamenii sunt gata să se întoarcă la călătoriile pe apă, industria croazierelor este zguduită de aceleaşi probleme de personal ca şi transportul aerian. Nici aici angajările nu se pot face de pe azi pe mâine, pentru că există o serie de certificări pe care trebuie să le primească membrii echipajului. Aşa că unele curse sunt pur şi simplu anulate, în timp ce în cazul altora sunt limitări de program sau de servicii disponibile.

Partea bună este că, odată eliminate limitele de capacitate impuse de normele sanitare ale pandemiei, acum sunt mai multe locuri disponibile la bordul vaselor de croazieră, susţine Ioan Băsea, proprietarul agenţiei de turism Croaziere.net. „În acest an sperăm să atingem o cotă de 50 la sută din vânzările din 2019. Este cert că piaţa îşi revine timid. În primă fază, nu cu toate navele, dar este totuşi evident că oamenii reîncep să se gândească la croaziere. Pentru români, cel mai la îndemână sunt croazierele în Marea Mediterană, care sunt şi accesibile ca preţ. Acestea pleacă de la 1.400 de euro pentru o cabină interioară la care se mai adaugă transportul până în portul de plecare şi cel de la portul de sosire. Totuşi, există şi români care înţeleg să acceseze şi cabine mai scumpe, de până la 8.000 de euro”, a precizat Ioan Băsea pentru „Adevărul”.

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”