Cristian Roşu (ASF):Prin decontare directă în mod obligatoriu nu facem decât să încercăm o responsabilizare suplimentară a pieţei
Prin introducerea decontării directe în mod obligatoriu se încearcă o responsabilizare suplimentară a pieţei, respectiv a consumatorului, a afirmat luni vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Cristian Roşu, la conferinţa "XPRIMM Time for Business - Provocarile Anului 2021".
"S-a tot vorbit în ultimele săptămâni în media despre nişte modificări ale legislaţiei prin care această decontare directă să devină obligatorie. La momentul de faţă decontarea directă este opţională. Ea există şi este opţională. Prin a introduce această decontare directă în mod obligatoriu nu facem decât să încercăm o responsabilizare suplimentară a pieţei şi nu atât a pieţei cât a consumatorului pentru ca acesta să poată să-şi aleagă în cunoştinţă de cauză şi nu numai după categoria preţ a serviciului şi a calităţii serviciilor care îi sunt puse la dispoziţie", a declarat Cristian Roşu.
Faţă de ceea ce este în momentul de faţă în legislaţie decontarea directă aduce câteva noutăţi. Potrivit lui Cristian Roşu, ea nu este o noutate în sine pentru că şi sistemul de regres administrativ funcţionează cam pe acelaşi principiu. El a menţionat că sunt aduse câteva modificări esenţiale care fac ca această decontare directă să poată într-un final să-şi atingă scopul. Scopul este conştientizarea consumatorilor pentru alegerea unor servicii de calitate în detrimentul strict al preţului.
"Decontarea directă aduce două lucruri noi, pe lângă obligativitatea ei, şi anume faptul că beneficiarul despăgubirii se va adresa în mod direct propriului asigurător care îi va întocmi tot dosarul de daună, îi va face tot procesul de la avizarea daunei până la lichidarea acesteia, iar pentru numai nejustificat valorile regreselor administrative există posibilitatea ca în termen de 10 zile de la momentul la care s-a lichidat dauna asigurătorul persoanei păgubite să emită cerea de despăgubire către asigurătorul emitent al poliţei de asigurare şi acesta are obligaţia ca în 10 zile de la această scrisoare să fie obligat să plătească despăgubirea. În situaţia în care acest lucru nu se va întâmpla scrisoarea de rambursare este titlu executoriu, iar asigurătorul persoanei păgubite va putea să execute prin sistemele judiciare asigurătorul emitent al poliţei", a declarat Cristian Roşu.
El a spus că s-a discutat în spaţiul public despre posibilitatea unei case de compensaţii şi a menţionat că la nivelul de structură al pieţei asigurărilor din acest moment în România nu va fi funcţională.
"În prima fază în care se va introduce, această decontare directă va funcţiona după acest principiu până în momentul în care piaţa va asigura un oarecare echilibru şi abia atunci vom vedea în ce măsură mai este oportun sau nu să venim cu anumite corecţii vizavi de acest mod de decontare", a precizat Cristian Roşu.
De asemenea, el a afirmat că nu trebuie să ne aşteptăm la nişte rezultate spectaculoase pe termen foarte scurt. Ea va începe să producă rezultate în cel puţin 6 luni de la momentul introducerii ei având în vedere modul de reînnoire a poliţelor de asigurare.
Întrebat dacă a fost făcut un studiu de piaţă înainte de a fi lansată decontarea directă, Cristian Roşu a spus că au fost făcute câteva simulări şi au avut loc discuţii în toamna anului trecut atât în mediul intern cât şi cu asigurătorii.
Totodată, el a declarat că ordonanţa de urgenţă este depusă la Ministerul de Finanţe. AGERPRES