CREȘTEREA accizei la carburanți, transferată INTEGRAL consumatorilor. Terente, ai avut dreptate. A fost problema lor. Până azi. De azi e problema noastră, imbecilule!
Terente, ai avut dreptate. A fost problema lor. Până azi. De azi e problema noastră, imbecilule! Creșterea accizei la carburanți - transferată integral consumatorilor. Vă reamintim că așa a răspuns premierul României când a fost întrebat ce se va întâmpla dacă prețurile la pompă se vor majora după intrarea în vigoare a creșterii accizei. „E problema lor(a producătorilor)”, a răspuns Tudose. După majorarea de prețuri din noaptea care tocmai s-a încheiat, benzina și motorina s-au scumpit cu peste 19 bani/litru, relatează Profit.ro .
Ideea Guvernului că majorarea de acciză la carburanți, care a intrat acum în vigoare, nu va fi transferată consumatorilor s-a dovedit lipsită de realism conform datelor Profit.ro , companiile comerciante de benzină și motorină efectuând ultimele scumpiri, de 19 bani pe litru, în cazul liderului pieței, OMV Petrom, chiar în noaptea care tocmai s-a încheiat. Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider Companiile producătoare de carburanți au scumpit benzina și motorina cu peste 19 bani pe litru față de prețurile practicate pe 31 august, ziua adoptării de către Guvern a ordonanței de modificare a Codului Fiscal.
Pe 15 septembrie a intrat în vigoare prima etapă a majorării accizei, cu 16 bani pe litru, care are un efect asupra prețului de 19 bani pe litru, 3 bani reprezentând taxa pe valoare adăugată (TVA) aplicată majorării de accize.
OMV Petrom, liderul pieței, a efectuat ultimele scumpiri, de 9 bani pe litru și în cazul benzinei, și în cel al motorinei, chiar în această noapte.
Acestea se adaugă celorlalte modificări de prețuri. Astfel, pe 1 ianuarie, OMV Petrom a majorat ambele tipuri de carburanți cu 5 bani pe litru, scumpire urmată de alte două creșteri de prețuri (pe 4 și pe 7 septembrie) de câte 4 bani pe litru. Pe 11 septembrie, compania a decis să micșoreze prețurile cu 3 bani pe litru, pentru ca pe 14 septembrie să majoreze, numai benzina, de această dată, cu 4 bani pe litru. Față de prețurile practicate de OMV Petrom pe 31 august, în dimineața zilei de astăzi, de 15 septembrie, benzina se scumpise cu 23 de bani pe litru, iar motorina cu 19 bani pe litru, exact impactul majorării accizei în preț (16 bani acciza, plus 3 bani TVA).
Benzina și motorina s-au scumpit deja cu peste 10 bani/l ca urmare a evoluției cotațiilor petrolului Astfel, dacă, pe 31 august, la stația OMV Petrom de pe Mihai Bravu nr. 321 un litru de benzină Euro ’95 putea fi cumpărat cu 4,68 lei, iar unul de motorină standard cu 4,63 lei, astăzi dimineața litrul de benzină costa 4,91 lei, iar un litru de motorină era 4,82 lei.
Principala concurentă a OMV Petrom, Rompetrol, scumpise deja, până pe 14 septembrie, benzina cu 23 de bani pe litru, iar motorina cu 22 de bani pe litru față de prețurile practicate pe 1 septembrie. Astfel, dacă pe 1 septembrie (ziua imediat următoare adoptării Ordonanței de modificare a Codul Fiscal prin care au fost majorate accizele), un litru de benzină Efix ’95 putea fi achiziționat la stația Rompetrol de pe Mihai Bravu nr. 473, cu 4,58 de lei, iar unul de motorină Efix Diesel, cu 4,54 lei, joi, 14 septembrie, acestea costau 4,81 lei (benzina), respectiv 4,76 lei (motorina).
Următoarea majorare a accizei, tot de 16 bani pe litru, va intra în vigoare pe 1 octombrie. Majorarea accizei nu este singura presiune la care sunt supuse companiile comerciante de carburanți. Și prețul petrolului, principala materie primă a acestora, a trecut în ultimele 2 săptămâni, printr-un proces de apreciere, Brent-ul (de referință la nivel global) ajungând la maximul ultimelor șase luni.
Petrolul Ural (utilizat în formulele de calcul ale companiilor autohtone pentru stabilizarea prețului benzinei și motorinei, alături de cotațiile internaționale ale acestora) a avut o evoluție similară. Ural-ul s-a apreciat cu 8,21%, de la 49,56 dolari pe baril pe 30 august la 53,63 dolari pe baril pe 13 septembrie.
Cum aproximativ o treime din prețul unui litru de carburant este reprezentat de costul cu materia primă (petrol, dar și componentele bio), transferarea majorării cu 8% a principalei materii prime (petrolul) în preț ar conduce la o scumpire cu 2,5-3% a produsului final.
Cu alte cuvinte, jumătate din scumpirile înregistrate în ultimele două săptămâni ar putea fi efectul evoluției cotațiilor internaționale ale petrolului și nu al creșterii accizei. Potrivit datelor prezentate de un proiect de hotărâre de Guvern care stabilește nivelul stocurilor de urgență pentru țiței și/sau produse petroliere, lider detașat pe piața produselor petroliere (carburanți și păcură) este OMV Petrom, cu o cotă de piață de 38,35%, fiind secondat de Rompetrol Rafinare cu 29,64% și Petrotel Lukoil, cu 15,89%.
Cele trei mari companii sunt urmate de Oscar Downstream, cu o cotă de piață de 8,79%, MOL România Petroleum Products, cu 6,64%, Rompetrol Downstream, cu 0,46%, și Socar Petroleum, cu 0,077%.