COTAR: Înființarea unui dispecerat comun pentru taximetrie, o formă de naționalizare a afacerilor noastre private
Decizia Primăriei Municipiului București (PMB) de a înființa un dispecerat comun pentru taximetrie, gestionat de primărie, reprezintă o formă de naționalizare a afacerilor private care funcționează legal care va genera haos în piață și va produce șomeri, arată reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) într-un comunicat de presă, remis luni, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, aproximativ 1.200 de angajați ai celor 37 de dispecerate private din București ar deveni șomeri, iar transportul ilegal ar funcționa în continuare.
"În urma anunțului făcut de primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, referitor la constituirea unui dispecerat comun al tuturor firmelor de taximetrie, vă informăm că această acțiune ar aduce prejudicii majore companiilor private de taxi. Chiar dacă doamna primar a ținut să menționeze că PMB nu va înființa o firmă de taxi care să facă o concurență neloială sectorului privat, înființarea unui dispecerat comun nu este oportună pentru taximetriștii din București și nici nu va rezolva problema pirateriei, așa cum se pretinde. Este doar o formă de naționalizare a afacerilor noastre private, care va genera haos pe piața în care activăm și va scoate în șomaj circa 1200 de angajați ai dispeceratelor", a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Totodată COTAR susține că decizia PMB a fost luată într-un timp scurt, iar dezbaterile pe această temă încă nu s-au încheiat, aceștia punctând faptul că PMB ar putea adopta hotărârea fără a respecta Legea Dialogului Social.
"Decizia PMB a fost luată într-un timp foarte scurt și pare a fi definitivă, chiar dacă dezbaterile nu s-au încheiat. Declarațiile venite de la conducerea PMB ne arată că hotărârea ar putea fi adoptată fără a se respecta Legea dialogului social, fără a ține cont de principiile transparenței în adoptarea actelor normative. Mai mult, ceea ce conține expunerea de motive, de zece rânduri, a doamnei primar care a fost dezinformată de direcția de specialitate, nu se reflectă în declarațiile făcute pentru presă de doamna Primar General Gabriela Firea", se mai arată în comunicat.
COTAR a mai subliniat că firmele de taximetrie din București au cerut sprijinul PMB pentru a se rezolva problema concurenței neloiale pe care o fac firmele neautorizate, precum UBER. Potrivit sursei citate, primăria a venit, însă, cu o soluție care va elimina de pe piață companiile care funcționează corect.
"În loc să se găsească o soluție de eliminare a acestor operatori neautorizați și a concurenței neloiale, PMB a venit cu o propunere care ar falimenta companiile private care funcționează corect. În acest moment, companiile private de taxi au propriile aplicații pe care le plătesc și nu primesc subvenții de ninciun fel, deci nu sunt abonate la banii din bugetul primăriei. În schimb, crearea unui dispecerat al PMB ar presupune un efort financiar suplimentar din banii bucureștenilor, care nici nu este justificat, nici nu este legal, pentru că astfel ar desființa dispeceratele private, care funcționează legal, autorizate de PMB", conform sursei citate.
Un dispecerat al PMB ar veni și în contradicție cu legislația care reglementează această activitate, iar PMB ar trebui să-și dea singură autorizație și eventuale amenzi. În acest moment sunt 37 de dispecerate care funcționează legal, cu peste 1.200 de angajați, în București.
"Pe lângă faptul că acești oameni vor intra în șomaj, afectând și familiile acestora, decizia nu rezolvă nici problema platformelor care funcționează ilegal, pentru că acestea nu vor fi afectate de decizia PMB. Nu rezolvă absolut nici o problemă reclamată de noi conducerii PMB de 8 luni de zile", se mai arată în comunicatul COTAR.
Primarul general al Capitalei, într-un interviu acordat AGERPRES , că instituția pe care o reprezintă nu dorește crearea unei societăți care să achiziționeze autoturisme pentru activitatea de taximetrie, nu dorește să dețină o firmă care să intre în competiție sau să distorsioneze piața, dar vrea ca aceste servicii să se desfășoare în condiții de legalitate și disciplină financiară.
"S-a afirmat că Primăria Capitalei dorește să își înființeze propria firmă de taxi, pentru că a anunțat prin convocator că 'înființăm un dispecerat pentru taxi și transport'. Vreau să vă spun că nu este așa, nu intenționăm sub nicio formă să achiziționăm autoturisme care s-ar preta activității de taxi. În schimb, venim în sprijinul solicitării asociațiilor taximetriștilor, cu care ne-am întâlnit de mai multe ori, și care reclamă faptul că în Capitală acționează taxi-uri pirat — clone, practic — de asemenea, că numărul taxiurilor care au primit avize, licențe, aprobări în zonele limitrofe este mult mai mare decât permite legislația și că anumite controale care se fac din partea Brigăzii Rutiere și a Poliției Locale nu sunt suficiente pentru a dezarma aceste fenomene. Iar reprezentanții taximetriștilor mi-au spus că sunt în pericol să intre în faliment, pentru că ei au făcut credite, au luat în leasing mașini, iar concurența este neloială, pentru că în București acționează taxiuri care nu sunt autorizate. De asemenea, tot asociațiile și cluburile taximetriștilor mi-au semnalat un alt fenomen pe care îl observăm cu toții, anumite taxi-uri care nu s-au licențiat nici la Primăria Capitalei, și nici în județul Ilfov, dar totuși acționează pe piață prin aplicații proprii și nu plătesc taxe și impozite, și atunci își permit să aibă un tarif mai mic, inducând ideea de concurență neloială. Am luat în analiză toate aceste sesizări făcute și am considerat că dacă Primăria Generală a Capitalei înființează această dispecerizare la care, practic, va avea acces orice firmă legal constituită și licențiată de taximetrie, vom elimina împreună aceste fenomene nesănătoase", a spus edilul general, vineri .
Edilul șef al Capitalei a subliniat că prin crearea societății comerciale care ar urma să aibă ca obiect de activitate dispecerizarea activității de transport local de persoane nu se dorește o distorsionare a pieței de taximetrie.
"Un cetățean apelează telefonic sau online firma de taxi pe care dorește să o folosească. Nu intervine Primăria Capitalei în această acțiune. Primăria Capitalei dorește, în schimb, legalitate, ordine, o disciplină financiară'', a precizat ea.
AGERPRES