Constanța: Piesa de avion descoperită pe plaja din Mamaia este un motor de rachetă
Componenta aeronautică recuperată luna trecută de echipa pirotehnică a ISU Dobrogea, de pe plaja din Mamaia, a fost catalogată de experții Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile - CIAS drept un motor de rachetă (rocket booster).
Potrivit specialiștilor din aviația militară, echipamentul auxiliar de propulsie de tipul rocket booster era folosit în timpul celui de al Doilea Război Mondial la avioanele de vânătoare sau bombardament, pentru decolarea de pe piste scurte.
Comandor-aviator în rezervă Alexandru Bîzdîc, fost director general al Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu și șef de stat major al Unității Militare de elicoptere de luptă Tuzla, a declarat pentru AGERPRES că astfel de motoare rachetă cu combustibil lichid (rocket booster) ajutau la decolarea în forță a avioanelor de vânătoare sau bombardament de tipul: JU 88, HE 111, BV 138, ME 321, ME 323 și ARADO 234, de pe piste scurte, cum erau aerodromurile militare amenajate în jurul Constanței în timpul celui de al Doilea Război Mondial (Palas, Viile Noi, Mamaia Sat — Năvodari sau de la Plaja Tataia).
''În timpul ultimului război mondial, pe aerodromul de la Tataia, a fost dislocată temporar și escadrila 53 Vânătoare, din care făcea parte și celebrul aviator-erou Horia Agarici, care s-a angajat de unul singur în luptă aeriană cu o escadrilă sovietică, pentru apărarea Constanței. Astfel de motoare cu propulsoare cu jet (rocket booster), ce foloseau combustibil lichid, erau atașate pe intradosul aripii cu grile de atașare, elemente care se observă și în poză că s-au păstrat, și după decolare erau eliberate să cadă la sol cu ajutorul unei parașute fiind ulterior recuperate și refolosite. Este aproape sigur ca acest motor de rachetă provine de la un avion ce a decolat de la Tataia, la fel cum este posibil ca piesa de muzeu să nu fie singura îngropată în nisipul plajei'', a apreciat comandorul (rez) Bîzdîc.
Prefectul județului Constanța, Adrian Nicolaescu, a declarat că, deși inițial s-a crezut că este vorba despre un rezervor exterior suplimentar pentru aeronave, după recuperarea componentei aeronautice se pare că ar fi vorba despre un echipament pentru propulsarea aeronavelor.
Purtătorul de cuvânt al ISU Dobrogea, Anca Chiriță, a menționat că piesa metalică recuperată din mare are un diametru de aproximativ 500 cm, lungimea de 1.500 cm și greutatea de aproximativ 400 kg, fiind construită din plăci dintr-un aliaj de aluminiu, îmbinate prin nituire.
AGERPRES