Consiliul Concurenței: Romsilva trebuie să separe cele două activități de administrator și operator pe piață
RNP Romsilva desfășoară atât activități de administrator, cât și de agent economic, ceea ce îi oferă avantaje de natură concurențială în raport cu ceilalți concurenți, arată raportul preliminar pe piața lemnului realizat de Consiliul Concurenței, potrivit căruia Romsilva trebuie să separe cele două activități.
"Raportul preliminar pe piața lemnului arată că RNP — Romsilva desfășoară atât activități de administrator, cât și de agent economic, ceea ce îi oferă avantaje de natură concurențială în raport cu ceilalți concurenți. Astfel, conform legislației în domeniu, RNP — Romsilva, regie autonomă care funcționează sub autoritatea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, administrează fondul forestier proprietate publică a statului", se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenței.
Potrivit CC, legislația (respectiv Regulamentul din 11 noiembrie 2010 privind vânzarea masei lemnoase care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică a statului) prevede că RNP-Romsilva poate achiziționa lemn fasonat și lemn prelucrat (cherestea, prefabricate etc) din fondul forestier pe care îl administrează, fără licitație sau concurs de oferte. Abia după ce își reține necesarul de consum, Romsilva valorifică prin licitație masa lemnoasă rămasă.
"Consiliul Concurenței atrage atenția că, în aceste condiții, Romsilva trebuie să separe cele două activități de administrator și operator pe piață. În plus, în cazul în care comercializează masa lemnoasă este necesară o procedură competitivă de piață (licitație/concurs de oferte). De asemenea, legislația actuală permite organizarea de licitații cu strigare și în situația în care există un singur participant la licitație, situații în care nu se manifestă concurența", se spune în comunicat.
Analiza informațiilor furnizate de 40 direcții silvice județene a arătat că licitațiile cu un singur participant dețin o pondere foarte mare din totalul licitațiilor organizate în perioada 2011-2014. De exemplu, în județele Dolj, Galați, și Giurgiu, procentul licitațiilor cu un singur participant depășește 80% din numărul total de licitații. Un număr mare de licitații cu un singur participant, peste 60% din total, s-a înregistrat și în cazul direcțiilor silvice din județele Călărași, Sălaj, Tulcea, Maramureș, Satu Mare, Olt și Ialomița.
Cele 40 de direcții silvice au organizat, în perioada 2011-2014, 46.756 licitații (fără județul Suceava), din care aproape 35% au fost licitații cu un singur participant.
La nivel național sunt atestate 5.216 firme având ca obiect de activitate exploatarea forestieră. Cele mai puține, respectiv 13 firme, sunt în județul Teleorman, iar cele mai multe, 563 sunt în județul Suceava, dar atestarea este valabilă la nivel național. Astfel, oricare din cele 5.216 companii atestate pentru activități de exploatări forestiere își poate desfășura activitatea în oricare regiune a țării.
În aceste condiții, Consiliul Concurenței consideră că nu este normală existența unui număr atât de mare de licitații cu un singur participant și recomandă o mai bună valorificare a masei lemnoase prin evitarea situațiilor de acest fel.
O altă recomandare a Raportului preliminar pe piața lemnului o constituie întocmirea unui cadastru forestier. Datele furnizate de INS indică o creștere continuă a suprafeței fondului forestier, după 1990, dar acestea se datorează, în principal, unor reamenajări de pășuni și introducerii în fondul forestier a altor suprafețe. Acesta arată că aparenta creștere a suprafeței împădurite în România între 1990 și 2014 a fost în mare măsură rezultatul schimbării metodologiei de evaluare a suprafeței acoperite de pădure.
Studiul Consiliului Concurenței va continua cu analiza tuturor structurilor și mecanismelor de funcționare a pieței primare a lemnului și identificarea eventualelor disfuncționalități de natură concurențială. AGERPRES