Comportamentul de consum al românilor se schimbă, parcurile devenind preferate în locul mall-urilor (studiu)
Românii vor ieşi mai des în parcuri, vor face mai mult sport, vor prefera vacanţele în ţară în locul celor în străinătate şi vor evita mall-urile, restaurantele sau cinematografele, arată un studiu publicat, joi, de o companie specializată în domeniul serviciilor imobiliare comerciale.
"Odată cu ridicarea restricţiilor, proces ce are loc treptat, începând cu 15 mai, principalele activităţi pe care românii îşi doresc să le facă mai des sunt plimbările în parc (32%), petrecerea vacanţelor în România (26%) şi activităţile sportive în aer liber (25%), urmate de participarea la evenimente culturale (17%), antrenamente la sala de fitness (15%) şi vizite la locurile de joacă pentru copii (14%). La polul opus, principalele activităţi care vor fi realizate mai rar sunt legate de ieşitul la masă în mall (53%), călătoriile în străinătate (45%) şi mersul la cinematograf (45%)", arată un studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox şi compania de cercetare MKOR Consulting.
Studiul a arătat că, în prezent, există o reticenţă faţă de comerţul fizic, fapt ce conduce către concluzia că numărul de vizitatori ai centrelor comerciale va scădea, dar este de aşteptat "o creştere a numărului de produse şi implicit a bonului mediu de consum la fiecare vizită de cumpărături".
Deşi românii sunt mari consumatori de centre comerciale, 30% dintre respondenţi declarând că obişnuiau să meargă cel puţin o dată pe săptămână la mall pentru a lua masa, în timp ce 18% vizitau mall-urile cel puţin o dată pe săptămână pentru cumpărături de articole vestimentare, comportamentul lor se va schimba cel puţin pe termen scurt, atât pe fondul tendinţei de a evita spaţiile aglomerate, cât şi ca urmare a constrângerilor de natură economică, mai spun realizatorii studiului.
În plus, perioada de izolare a crescut ponderea consumatorilor familiarizaţi cu comerţul online, iar retailerii din această categorie vor căuta să îşi menţină clienţii şi cota de piaţă.
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox crede că "în ciuda faptului că multe din cumpărături în această perioadă s-au concentrat în mediul online, (...) oamenii vor îmbrăţişa redeschiderea centrelor comerciale atât pentru experienţa de shopping, cât şi pentru numeroasele activităţi sociale pe care centrele comerciale le oferă, lucruri ce greu pot fi redate pe monitorul unui device, indiferent de diagonala acestuia".
Magazinele considerate neesenţiale din cadrul centrelor comerciale din România şi-au suspendat activitatea la finalul lunii martie, fiind afectate peste 9.000 de unităţi comerciale, apreciază realizatorii studiului.
Începând cu 1 iunie, magazinele situate în centre comerciale cu o suprafaţă mai mică de 15.000 de metri pătraţi, precum şi cele cu acces direct din exterior, şi-au reluat activitatea, iar din 15 iunie a fost anunţată redeschiderea magazinelor din mall-urile de peste 15.000 de metri pătraţi, activitatea restaurantelor şi a locurilor de joacă urmând a fi în continuare restricţionată.
Sondajul a fost realizat în perioada 14 - 18 mai, pe un număr de 600 de respondenţi din toate judeţele ţării, cele mai multe răspunsuri provenind de la persoane din Bucureşti - Ilfov (45%), Prahova (7%), Constanţa (4%), Cluj, Iaşi, Timiş, Braşov şi Galaţi (câte 3%).
Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară, afiliatul exclusiv pentru România al Cushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 53.000 de angajaţi în peste 60 de ţări şi venituri de 8,8 miliarde de euro. AGERPRES