Comisia juridică a Senatului: Aviz favorabil pentru cererea de reexaminare a Codului fiscal
Comisia juridică a Senatului a dat, luni, un aviz favorabil cererii de reexaminare a președintelui Klaus Iohannis asupra noului Cod fiscal, aducând patru amendamente, care sunt rezultatul acordului dintre partidele parlamentare.
"Avizul Comisiei juridice a fost unul favorabil asupra cererii de reexaminare. Au fost adoptate și câteva amendamente, care vin să readucă un echilibru în abordarea Guvernului pe acest Cod fiscal, o abordare care până acum a fost una populistă, ca a unui Guvern care se pregătește să se retragă. Sigur că pe ultima sută de metri își poate permite să propună și să permită absolut orice, pentru că nu el va fi cel nevoit să implementeze aceste practici", a declarat președintele Comisiei juridice, liberalul Cătălin Boboc, la finalul ședinței.
Prin urmare, senatorii juriști au convenit ca TVA să fie scăzută în două etape, astfel: de la 1 ianuarie 2016 la 20%, iar de la 1 ianuarie 2017 la 19%. Astfel a fost aprobată completarea articolului 291 din lege cu un nou alineat, alin. 1 prim, care stipulează că "prin derogare de la prevederile alin. 1, în perioada 1 ianuarie — 31 decembrie 2016, cota standard este de 20%". Pentru corelare, a fost de asemenea modificat și articolul 282, alin.8.
Totodată, s-a hotărât amânarea cu un an a măsurii de eliminare a supraaccizei pe carburanți, aceasta urmând să fie aplicată din 2017, nu din 2016, așa cum era stabilit inițial. Prin votul senatorilor juriști, după alin. 8 al articolului 342 din Codul fiscal a fost introdus un nou alineat cu conținutul — "Începând cu data de 1 ianuarie 2017, pentru produsele energetice prevăzute la pct. 10-12 din Anexa nr. 1, nivelul accizelor pentru acest an va fi cel anterior intrării în vigoare a OUG nr. 102/2013. (...) Pentru anii următori actualizarea se va face conform regulilor prevăzute la alin.2".
Nu în ultimul rând, senatorii juriști au aprobat și amendamentul prin care este modificat articolul 498 în sensul introducerii a două noi alineate.
"Guvernul are obligația de a prezenta trimestrial în fața Parlamentului execuția bugetară în baza prevederilor Codului fiscal (alin.2). Pentru anul 2016, deficitul bugetar ESA nu va fi mai mare de 2% din PIB (alin.3)", se arată în amendamentul aprobat în Comisia juridică.
În timpul ședinței Comisiei a fost adus în discuție și faptul că șeful statului nu a indicat concret articolele care ar trebui vizate de Parlament în procedura de reexaminare a Codului fiscal, însă Cătălin Boboc a precizat că "reexaminarea este una absolut constituțională și legală".
"Ea se întemeiază pe o prevedere foarte clară și președintele, de data asta, nu a semnalat doar câteva articole, așa cum oamenii s-au obișnuit și așa a fost cutuma până acum. Dar nu spune nimeni că președintele nu poate ataca întreaga lege, a ataca în sensul cererii de reexaminare. În această cerere de reexaminare, spre exemplu, se vorbește despre încălcarea unor acte în vigoare astăzi în România. Președintele spune clar că acest Cod fiscal a fost adoptat cu încălcarea unor prevederi în vigoare, cum este Pactul de stabilitate fiscal-bugetară. Președintele are tot dreptul să ceară această reexaminare", a adăugat acesta.
Vicepreședintele Comisiei juridice, social-democratul Ovidiu Donțu, a fost cel care a vorbit, în timpul ședinței, despre limitele cu care se confruntă parlamentarii în procesul de reexaminare a unui act legislativ, afirmând că există o decizie a Curții Constituționale potrivit căreia "într-o cerere de reexaminare nu ai voie să adaugi mai mult decât s-a cerut în cererea de reexaminare".
Donțu a adăugat că, în opinia sa, dacă Codul fiscal amendat va fi contestat la CCR, atunci acesta ar putea fi declarat neconstituțional.
"Am studiat cu atenție cererea de reexaminare, ea este formulată în termeni generali și nu indică motive în drept. (...) Dacă va fi atacat la CCR, acest Cod fiscal va fi declarat neconstituțional din această perspectivă. (...) Sigur că trimiterea la art. 77 (din Constituție — n.r.) este una la textul care prevede reexaminarea pe care președintele României poate să o ceară Parlamentului. Numai că noi suntem ținuți de limitele reexaminării, stipulate în cererea de reexaminare. Nefiind specifică cererea de reexaminare, noi încălcăm Constituția dacă adăugăm la cererea de reexaminare. Opinia mea este că noi pășim către ceva neconstituțional", a mai spus acesta. AGERPRES