CNADNR a plătit sute de milioane de euro pe drumuri construite în urmă cu trei ani
Cele mai mari 30 de plăţi realizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) în primul semestru totalizează circa 280 de milioane de euro, arată o analiză http://www.zf.ro/ pe baza informaţiilor transmise de companie. În condiţiile în care infrastructura românească de transport este deficitară, totuşi CNADNR are pe mână anual circa 1,5 miliarde de euro, astfel că întrebarea care se pune este cum sunt cheltuite aceste sume.
ZF prezintă cele mai mari plăţi realizate în prima jumătate a anului pentru a arăta cum sunt folosiţi banii de infrastructură în România, o ţară cu doar 645 de kilometri de autostrăzi.
Cea mai mare parte a facturilor achitate în prima parte a acestui an sunt de fapt arierate, CNADNR livrând în continuare bani pentru lucrări din anii trecuţi pe care nu le-a plătit. Câteva exemple sunt plăţile realizate pentru construcţia unor autostrăzi precum Cernavodă-Medgidia, Medgidia – Constanţa sau Arad – Timişoara, proiecte ce au fost deja deschise circulaţiei de 2-3 ani.
Astfel, compania de drumuri a plătit anul acesta o serie de facturi restante din anii anteriori, doar o parte din bani fiind direcţionaţi către continuarea lucrărilor aflate în derulare.
Cea mai bine plătită companie în primele şase luni ale acestui an a fost Spedition UMB, firmă controlată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu. Compania a încasat puţin peste 70 de milioane de euro pentru lucrări de reabilitare a unor drumuri naţionale precum DN 2D Focşani – Ojdula sau DN 1H Zalău – Aleşd. Locul al doilea în topul celor mai bine plătite companii este ocupat de austriecii de la Strabag, care au primit circa 38 mil. euro pentru reabilitări de drumuri naţionale, dar şi pentru construcţia autostrăzii Deva – Orăştie, pe care au finalizat-o încă de acum peste un an. Pe poziţia a treia figurează italienii de la Astaldi, care au încasat aproape 24 mil. euro în primul semestru pentru autostrăzi precum Medgidia – Constanţa, Cernavodă – Medgidia, Orăştie – Sibiu (tronsoane pe care compania le-a finalizat deja) sau Nădlac – Arad (tronson la care firma italiană lucrează în prezent).
Locul al patrulea în topul celor mai bine plătite companii este ocupat tot de nişte italieni, firma Tirrena Scavi, care pentru autostrada Timişoara – Lugoj (lot 2), un proiect la care aceştia lucrează în prezent, au primit 17,9 milioane de euro.
Compania de drumuri a plătit în primul semestru circa 10 mil. euro şi pentru mai multe contracte de consultanţă pentru supervizarea unor lucrări.
Francezii de la Egis au primit cei mai mulţi bani, circa 3,9 milioane de euro, pentru supervizarea unor lucrări pentru poduri şi pentru şosele afectate de calamităţi acum 9 ani, dar şi pentru autostrada Arad-Timişoara-Lugoj. Şi italienii de la Spea Ingegneria Europea au primit 3,5 milioane de euro pentru consultanţă la supervizarea lucrărilor pe câteva drumuri naţionale, în timp ce grecii de la Egnatia au încasat 2,3 milioane de euro pentru proiectarea şi supervizarea reabilitării unui drum naţional.
CNADNR nu a transmis către ZF valoarea totală a plăţilor pe care le-a realizat în primele şase luni ale anului.
Cheltuielile totale de investiţii ale statului s-au ridicat în primele 5 luni ale anului la circa 7,5 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro), un minus de aproape 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului. Ministerul Finanţelor justifica scăderea investiţiilor publice prin faptul că în primele 5 luni ale anului CNADNR a plătit arierate de 450 de milioane de euro.
În primul semestru al anului trecut cele mai mari 30 de plăţi realizate de CNADNR contabilizau 750 de milioane de euro, adică de aproape trei ori mai mult decât în 2014.