CNADNR a plătit sute de milioane de euro pe drumuri construite în urmă cu trei ani

CNADNR a plătit sute de milioane de euro pe drumuri construite în urmă cu trei ani


Cele mai mari 30 de plăţi reali­zate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Na­ţio­nale din România (CNADNR) în primul semestru totalizează circa 280 de milioane de euro, arată o analiză   http://www.zf.ro/   pe baza informaţiilor transmise de companie. În condiţiile în care infra­structura românească de transport este deficitară, totuşi CNADNR are pe mână anual circa 1,5 miliarde de euro, astfel că întrebarea care se pune este cum sunt cheltuite aceste sume.

ZF prezintă cele mai mari plăţi realizate în prima jumătate a anului pentru a arăta cum sunt folosiţi banii de infrastructură în România, o ţară cu doar 645 de kilometri de autostrăzi.

Cea mai mare parte a facturilor achitate în prima parte a acestui an sunt de fapt arierate, CNADNR livrând în continuare bani pentru lucrări din anii trecuţi pe care nu le-a plătit. Câteva exemple sunt plăţile realizate pentru construcţia unor autostrăzi precum Cernavodă-Medgidia, Medgidia – Constanţa sau Arad – Timişoara, proiecte ce au fost deja deschise circulaţiei de 2-3 ani.

Astfel, compania de drumuri a plătit anul acesta o serie de facturi restante din anii anteriori, doar o parte din bani fiind direc­ţionaţi către continuarea lucrărilor aflate în derulare.

Cea mai bine plătită companie în primele şase luni ale acestui an a fost Spedition UMB, firmă controlată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu. Compania a încasat puţin peste 70 de milioane de euro pentru lucrări de reabili­tare a unor drumuri naţionale precum DN 2D Focşani – Ojdula sau DN 1H Zalău – Aleşd. Locul al doilea în topul celor mai bine plătite companii este ocupat de austri­ecii de la Strabag, care au primit circa 38 mil. euro pentru reabilitări de drumuri naţionale, dar şi pentru construcţia autostrăzii Deva – Orăştie, pe care au finalizat-o încă de acum peste un an. Pe poziţia a treia figurează italienii de la Astaldi, care au încasat aproape 24 mil. euro în primul semestru pentru autostrăzi precum Medgidia – Constanţa, Cernavodă – Medgi­dia, Orăştie – Sibiu (tron­soa­ne pe care com­pania le-a finalizat deja) sau Nădlac – Arad (tronson la care firma italiană lucrează în prezent).

Locul al patrulea în topul celor mai bine plătite companii este ocupat tot de nişte ita­lieni, firma Tirrena Scavi, care pentru autostrada Timişoara – Lugoj (lot 2), un proiect la care aceştia lucrează în prezent, au primit 17,9 milioane de euro.

Compania de drumuri a plătit în primul semestru circa 10 mil. euro şi pentru mai multe contracte de consultanţă pentru super­vizarea unor lucrări.

Francezii de la Egis au primit cei mai mulţi bani, circa 3,9 milioane de euro, pentru supervizarea unor lucrări pentru poduri şi pentru şosele afectate de calamităţi acum 9 ani, dar şi pentru autostrada Arad-Timişoara-Lugoj. Şi italienii de la Spea Ingegneria Europea au primit 3,5 milioane de euro pentru consultanţă la supervizarea lucrărilor pe câteva drumuri naţionale, în timp ce grecii de la Egnatia au încasat 2,3 milioane de euro pentru proiectarea şi supervizarea reabilitării unui drum naţional.

CNADNR nu a transmis către ZF valoarea totală a plăţilor pe care le-a realizat în primele şase luni ale anului.

Cheltuielile totale de investiţii ale statului s-au ridicat în primele 5 luni ale anului la circa 7,5 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro), un minus de aproape 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului. Ministerul Finanţelor justifica scăderea investiţiilor publice prin faptul că în primele 5 luni ale anului CNADNR a plătit arierate de 450 de milioane de euro.

În primul semestru al anului trecut cele mai mari 30 de plăţi realizate de CNADNR contabilizau 750 de milioane de euro, adică de aproape trei ori mai mult decât în 2014.



populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”