Cîţu: Am aflat surprins că n-a mai fost o inspecţie economică-financiară la Primăria Capitalei de 10 ani, ceea ce este bizar
Primăria Generală a Municipiului Bucureşti nu a mai fost evaluată de 10 ani, nimeni nu a călcat acolo să vadă cum au fost cheltuiţi banii la bugetul Capitalei, ceea ce este bizar, a declarat, luni seara, ministrul Finanţelor, Florin Cîţu.
"Sunt 4.500 de angajaţi în cele 18 companii ale primăriei, mulţi dintre ei au fost detaşaţi. Sunt multe probleme acolo. Am cerut o situaţie: când a fost o inspecţie economică-financiară la Primăria Generală a Bucureştiului? Pentru că mi se pare ciudat să ai bani în buget pentru subvenţie, dar apoi să te împrumuţi pe 20 de ani să plăteşti subvenţia la energie, de exemplu. Aş vrea să văd cine a evaluat execuţia bugetară. Am aflat surprins că n-a fost o inspecţie economică-financiară, că n-a mai fost evaluată primăria de 10 ani de zile. Nimeni nu a mai călcat pe acolo să vadă cum au fost cheltuiţi banii românilor la bugetul Capitalei. Se pare că a fost ok. Aş vrea să vedem şi această analiză. Mie îmi sare în ochi chestia asta. Ai bani de la buget pentru subvenţie şi te duci să te împrumuţi pe 20 de ani. Am cerut să văd care au fost aprobările din Ministerul Finanţelor pentru a permite acest lucru", a spus ministrul, la Digi 24.
Întrebat dacă va fi un control de la Finanţe la Primăria Capitalei, Florin Cîţu a răspuns că evaluează situaţia, pentru că au fost controale la câteva companii, dar nu a primit încă informaţiile.
"Dar m-a surprins că n-a fost nimic în ultimii 10 ani, ceea ce e bizar, pentru că se cheltuiesc bani publici acolo", a repetat şeful de la Finanţe.
El a precizat că o atribuţie importantă a Ministerului Finanţelor este aceea de a controla toate companiile de stat şi că va fi făcută o analiză la acestea pentru a vedea cum sunt cheltuiţi banii publici.
"Trebuie să curăţăm un pic. Ca să poţi să vii cu soluţii trebuie să ai imaginea clară a ceea ce se întâmplă în economie. Noi nu aveam situaţia clară a bugetului. Atunci când am venit, toţi ne gândeam: e gravă situaţia, o să fie 3 şi ceva deficitul. Dar când am ajuns în minister, primele estimări au venit cu peste 4%. Situaţia era gravă şi nu o ştia nimeni. (...) Când vorbim de 60% cheltuieli de personal deja este o problemă. Sunt companii unde dăm subvenţie de 400 milioane lei anual, 500 milioane. Trebuie să vedem dacă acei bani pot să fie folosiţi altfel în economie şi ce să facem cu acele companii de stat", a explicat ministrul Finanţelor.
Săptămâna trecută, Florin Cîţu scria pe pagina sa de Facebook că în companiile administrate de primarul Capitalei, Gabriela Firea, se plătesc salarii şi atât.
Acesta prezenta o listă de companii municipale în care ponderea cheltuielilor de personal reprezintă mai mult de 70% din totalul cheltuielilor de exploatare. Astfel, la Regia Generală de Apă Bucureşti RA, ponderea cheltuielilor de personal în total cheltuieli de exploatare este de 100%, urmează Compania Municipală Sport pentru Toţi Bucureşti SA, Compania Municipală Parking Bucureşti SA şi Compania Municipală Imobiliară Bucureşti SA, toate cu o pondere de 92% a cheltuielilor de personal, Compania Municipală Protecţie Civilă şi Voluntariat Bucureşti SA, Compania Municipală Managementul Transportului SA şi Compania Municipală Turistică Bucureşti SA - 91%, Compania Municipală Parcuri şi Grădini Bucureşti SA - 89%, Compania Municipală Întreţinerea Arborilor şi Spaţiului Verde Bucureşti SA - 79%, Trustul de Clădiri Metropolitane Bucureşti SA - 78%, Compania Municipală Energetica Bucureşti SA - 75%, Compania Municipală Dezvoltare Durabilă Bucureşti SA - 72% şi Compania Municipală Eco Igienizare Bucureşti SA - 70%.
O altă companie din lista prezentată de Cîţu este Societatea de Transport Bucureşti, unde cheltuielile de personal sunt la 73%.
"Aşa arată structura cheltuielilor companiilor administrate (căpuşate?) de Gabriela Firea. Se plătesc salarii şi atât. La RATB (STB - n. r.), peste 10.000 de angajaţi, cheltuieli de personal 73%. Cum să mai faci şi investiţii sau reparaţii?", scria ministrul Finanţelor. AGERPRES