Citiți acest material excepțional scris de Daniel Befu. Asta va fi România LOR
Citiți acest material excepțional scris de Daniel Befu și publicat pe România Curată . Asta va fi România LOR.
Ne-legiuiesc pentru ”La mulți ani” de acum încolo/România Curată
Anul 2017 a fost sublim și grotesc. OUG 13 a fost un act de confruntare frontală a valorilor populației. Politicienii au jignit brutal acel bun simț popular, zicându-ne că hoțul nu e hoț, dacă ei fac o lege care zice asta. Din acest motiv ordonanța s-a poticnit de numărul 600.000. Politicienii s-au repliat, abordând problema pe ocoliș, prin așa zisa reformă necesară a Justiției, ne-au vârât în proceduri, necesități imperioase de a ne alinia directivelor UE…
Atacul la Dreptate, deghizat sub numele de ”reformă a Legilor Justiţiei” nu ar trebui să ne lase reci. Totuși ne lasă. Se vede prin numărul de oameni ieșiți în stradă să apere valorile etice ale României. În acest comentariu vreau să punctez câteva din efectele perverse pe care aceste modificări le au direct asupra magistraților categorie socială care, în limitele libertăților legale (puține) de care dispune în materie de protest și opoziție față de decizia politică și le-a exercitat cu onoare.
Modificările legislative recente sunt un exemplu cât se poate de clar, cum prin lege se încercă pur și simplu mituirea magistraților. Deși public politicienii critică procurorii, prin modul cum au realizat arhitectura celor trei legi, în fapt urmăresc punerea sub control politic a procurorilor pentru a avea control deplin al activității lor. Astfel prin vechimea impusă pentru funcțiile de conducere și de numire la DNA și DIICOT, vor elimina toți procurorii pro-activi care există în Ministerul Public. Vor putea accede doar cei care și până acum nu au făcut nimic. În paralel, le oferă opțiunea de a ieși la pensie la 20 vechime – practic toți judecătorii de la ÎCCJ se pot pensiona. Pentru cei care totuși rămân le oferă patru variante de a fi loiali politicienilor. Numirea în funcția de membru al guvernului, secretar de stat, secretari general la ministere, prefecți. Celor care nu le convine nici asta, le oferă cele două suspendări: voluntară și autosuspedarea pe nici mai mult, nici mai puțin de 6 ani. Deci dacă ești judecător ai o anchetă e mai bine sa te autosuspenzi și te duci arbitru la Camera de Comerț sau orice alte variante, doar nu finaliza dosarul politicianului X sau Y. Jenant. Nu? Dar dacă cei care se pot pensiona sunt atât de mulți, se naște întrebarea legitimă: ”Cine mai face treabă?”. Păi îi avem în standby pe cei care pot intra fără examen și care au plecat tocmai pentru că nu doreau să facă ceea ce indică probele.
Dacă un procuror se mai gândește să trimită în judecată vreun politician, atunci political se asigură că judecătorii vor răspunde direct, printr-o definiție halucinanta a erorii judiciare. Așa că numai judecătorii pot fi trași la răspundere materială, deși politicienii vorbesc preponderent de procurori.
Pe de altă parte, până la implementare, sistemul trebuie blocat și arunci au modificat numărul de membri ai completelor la tribunal, ca și la ÎCCJ. Pentru implementarea întregului mecanism, CSM a fost spart în cariere deși și acum e la fel, dar pe competențe în așa fel încât totul să fie controlabil prin oameni din CSM, de altfel atât de evidenți. În esență aceasta este realitatea acestor multiple modificări ce sunt greu de înțeles pentru cineva care nu înțelege cum funcționează Ministerul Public și Instanțele din România.
Va fi un regres greu de remontat, mai ales că foarte mulți oameni de buna credință vor pleca și din păcate nu numai din profesie. Despre vestita secție pentru magistrați, o motivație plauzibilă este folosirea ei pentru scăparea unor magistrați care le sunt de ajutor sau le-au fost, în trecut de ajutor, politicienilor & Co. Cei implicați, în majoritate cu vechimea numai bună pentru noua Secție, vor face ce trebuie, fără ca cei tineri să poată interfera, deși sunt mult mai bine pregătiți.
Decalajul de activitate generat de CCR, cu excluderea sprijinului Serviciilor, a încetinit evident capacitatea de reacție și astfel se va pune capac pe multe dosare. Că tot veni vorba de sprijinul serviciilor am sa spun doar atât. Dacă cineva crede că un om care a jurat sa respecte legea ar putea să semneze ceva ilegal, prin care să urmărească încălcarea drepturilor omului , doar pentru ca actul e secret se înșeală amarnic, pentru că mai devreme sau mai târziu orice secret devine public. De fapt, au distrus cooperarea dintre instituțiile statului, deși se vorbește atât de mult de o cooperare loiala, așa că infractorii s-au așezat relaxați la masa, fără ca cineva să îi mai monitorizeze.
Corupții tranziției, putred de bogați și constituiți într-o castă ”deasupra legii”, vor rămâne liberi și totodată se vor bucura liniștiți de roadele carierelor lor de furt pe seama statului, adică din din bunăstarea tuturor. Rămâne doar speranța că la un moment dat, cândva în viitor, țara (adică noi, oamenii care viețuim pe aceste meleaguri) își va recăpăta dorința de a fi un stat de drept și atunci se va vedea ce jaf se realizează și ce s-a petrecut în acest ultim an.
Opiniile din acest comentariu aparțin autorului și au fost construite în urma consultării mai multor actori din domeniu.