Cioloș 2019. Foaie de parcurs
Celor buni, cuminți și cu minte, Moș Crăciun le va aduce un nou Guvern, cu probabilitate rezonabilă condus tot de Dacian Cioloș. Mai mult, cuplul ardelean Iohannis-Cioloș va domina Bucureștiul și România următorului cincinal. Și poate și începutul anilor ’20.
Refuzul lui Klaus Iohannis de a numi ca premier, dupa alegerile din decembrie, o persoana cu probleme penale nu se bazeaza doar pe bun-simt. Presedintele a luat in calcul si pozitia extrem de importanta pe care Romania o va avea in 2019, cand va detine presedintia Consiliului Uniunii Europene, se afirma pe blogul de analiza politica La Coltu’ Strazii, citat de Aktual24 .
Intr-o analiza taioasa publicata pe acest blog se evidentiaza faptul ca Romania nu isi va putea permite sa defileze cu penali, persoane care au probleme cu justitia, in fruntea institutiilor europene. Presedintia Consiliului European va fi asigurata de premierul Romaniei, iar cea mai potrivita persoana este Dacian Ciolos. Cu un Dragnea, Tariceanu sau Ponta, „ganditi-va doar la titlurile celor mai agresive tabloide din lume, cele britanice – in prag de Brexit. Sau cele nemtesti. Peste care adaugati si propaganda rusa din Occident”.
Textul INTEGRAL
Celor buni, cuminți și cu minte, Moș Crăciun le va aduce un nou Guvern, cu probabilitate rezonabilă condus tot de Dacian Cioloș. Mai mult, cuplul ardelean Iohannis-Cioloș va domina Bucureștiul și România următorului cincinal. Și poate și începutul anilor ’20. Un pic de zoom out.
Spre deosebire de sistemul electoral de la locale, la parlamentare nu cred că USR canibalizează PNL, ci mai degrabă umple un gol pe care PNL nu are inteligența, voința și putirința să-l mai recupereze. În decembrie 2016, PNL și USR trebuie doar să se mobilizeze exemplar și să reușească să aducă la vot cât mai mulți nehotărâți și absenți. Apoi, ca partid cu logistică net superioară în teritoriu, PNL va avea interesul să păzească nu numai voturile sale ci și pe cele ale USR, pentru a spera astfel să diminueze cât mai mult votul PSD și deci să formeze guvernul. Fiindcă numirea premierului va reveni în totalitate președintelui iar amenințările cu suspendarea rămân doar fantezii riscante ale înflăcăraților anteniști ai PSD.
Foarte înțeleaptă reținerea implicării politice a lui Dacian Cioloș. Pe lângă cuvântul dat, dacă va fi să fie premier are nevoie de această distanță față de partide, prezumția de imparțialitate devenindu-i un atu important abia după primii trei cei mai grei ani de guvernare. Adică în momentul foarte dificil când inevitabil erodat, guvernul său va trebui să organizeze alegerile prezidențiale din România lui 2019.
Până atunci, pe lângă munca de pompier pentru crize de tot felul, viitorul Guvern va avea o agendă critică pentru România, care în mandatul său guvernamental va sărbători centenarul Marii Uniri: teme precum spațiul Schengen, criza refugiaților de la granițele țării și deci ale Uniunii Europene, negocierea Brexit, mecanismul MCV, autostrada peste Carpați, agricultură, absorbție fonduri europene, reformele mult amânate din sănătate și educație și tot așa. Dar nu numai asta.
Fost comisar european foarte apreciat prin cancelariile occidentale, obișnuit al mecanismelor instituționale europene, premierul Cioloș va deține în 2019 și președinția Consiliului Uniunii Europene într-un moment decisiv: expirarea negocierilor pentru Brexit și părăsirea atunci oficială a Uniunii Europene de către Marea Britanie. În acest moment, România nu ar putea avea o candidatură mai potrivită pentru această sarcină istorică decât Dacian Cioloș.
În această cheie UE 2019 se poate privi numirea premierului de către președintele Iohannis și vehemența în premieră a președintelui față de desemnarea unor prim-miniștri (potențial) penali. România va defila cu viitorul premier nu numai în Piața Victoriei din București ci și la Bruxelles. Iar președintele își joacă al doilea mandat la Cotroceni chiar acum în iarnă, fiindcă va fi asociat intern și internațional cu premierul desemnat, de aici și ieșirea sa răspicată pe subiectul numirii din decembrie 2016.
Baronul condamnat pentru furt de voturi, Dragnea de Teleorman prezidând Consiliul Uniunii Europene? Ponta, plagiator cu patalama de către prestigioasa revistă Nature? Călin Popescu Tăriceanu, președinte peste Bruxelles între două vizite la DNA? Pur și simplu scenariile astea penale ar dinamita România în Europa pentru totdeauna. Gândiți-vă doar la titlurile celor mai agresive tabloide din lume, cele britanice – în prag de Brexit. Sau cele nemțești. Peste care adăugați și propaganda rusă din Occident.
Oricât de mereu surprinzătoare ar fi România, pur și simplu nu cred că se va întâmpla o astfel de gigantică gafă a diplomației românești.
Încă există o masă critică de funcționari prin ministere, agenții, structurile de ordine publică, ambasade ale României sau pe la Bruxelles, care înțeleg foarte bine aceste riscuri. Funcționari care vorbesc unii cu alții care influențează sau îngreunează decizii, care depun memorii, mărturii sau care pur și simplu vorbesc anonim cu presa. Ba chiar în cadrul PSD trebuie să existe oameni raționali care gândesc mai departe de decembrie 2016 și văd scenariul dezastruos al unui premier penal din România care să prezideze Consiliul UE.
Din prima secundă a oricărui mandat de președinte începe campania electorală pentru cel de-al doilea mandat. Cuplul președinte fluent în germană și premier fluent în franceza coridoarelor europene va servi firesc România într-o Europă tot mai mult tractată de motorul franco-german. Iar echipa Iohannis-Cioloș se va suda tot mai puternic pe o înțelegerewin-win: în 2019, Iohannis e pentru Cioloș biletul spre președinția Consiliului Uniunii Europene iar Cioloș e pentru Iohannis biletul spre președinția României.
Cu Dacian Cioloș premier 2016-2020 prezidând Consiliul Uniunii Europene din partea României, Iohannis va primi un important transfer de leadership plus recunoaștere internă și internațională. Și își va asigura astfel în 2019 o cursă prezidențială lină pe partea așa-zis dreaptă, în fine, non-PSD a electoratului. Adică pe culoarul câștigător al ultimelor trei alegeri prezidențiale.