Cine câștigă din acordul SUA-Ucraina privind mineralele. Textul integral al documentului

Cine câștigă din acordul SUA-Ucraina privind mineralele. Textul integral al documentului

Kyiv Independent a obținut de la o sursă din cadrul guvernului ucrainean textul integral al acordului dintre SUA și Ucraina privind tranzacțiile cu minereuri și îl publică în întregime.

Trump și Zelenski vor semna acordul privind mineralele FOTO: Arhivă

Trump și Zelenski vor semna acordul privind mineralele FOTO: Arhivă

The Kyiv Independent a publicat textul complet al acordului economic dintre SUA și Ucraina.

Kievul și Washingtonul au convenit asupra unui acord la 25 februarie. Negocierile din jurul acordului au alimentat tensiunile dintre președintele american Donald Trump și președintele Volodimir Zelenski în ultima săptămână.

Marius Ghincea, cercetător în științele sociale și expert în politici publice, spune că o concluzie care reiese din text este că Ucraina va beneficia mai mult pe termen scurt și mediu, iar SUA are potențialul de a beneficia foarte mult pe termen mediu și lung.

”Ucraina va beneficia pe termen scurt și mediu pentru că fondul, așa cum apare el specificat în acest text, va asigura fondurile necesare pentru reconstrucția și reînvigorarea economiei ucrainene, cu input de management și bani din SUA, într-o proporție permisă de legislația americană privind joint ventures. Totodată, textul asigură Ucrainei un rol în determinarea priorităților de investiții în economia națională, ceea ce ar trebui să îi asigure un grad de autonomie economică. E un mecanism de influzie de capital într-o economie și infrastructură care are nevoie urgentă de capital.

Pe termen lung, SUA are potențialul de a câștiga extrem de mult (poate prea mult?) de pe urma acestui joint venture, dar beneficiile economice ce vor reveni SUA vor depinde de (a) revenirea economiei ucrainene și (b) extinderea considerabilă a industriilor extractive (petrol, gaze, resurse minerale). Deci SUA face un pariu că Ucraina nu doar că își va reveni economic, dar și că industriile extractive vor crește semnificativ...Pe scurt, câștigătorul clar, pe termen scurt, al acestui acord, așa cum este el prezentat public, este Ucraina. Pe termen lung, însă, SUA, poate să obțină profituri imense, în funcție de cum se dezvoltă economia ucraineană și cât de mult se extind industriile extractive ”, spune expertul.

Se pare că SUA au prezentat trei propuneri, dintre care primele două au fost refuzate de partea ucraineană pentru că nu includeau acorduri de securitate, chiar dacă Washingtonul a crescut presiunea.

Inițial, s-a raportat că Zelenski ar putea semna acordul în timpul unei călătorii la Washington în această săptămână, însă, la 26 februarie, secretarul de stat american Marco Rubio a răcit ideea, subliniind că termenii acordului nu au fost finalizați și că lucrările la acesta sunt în curs.

Vorbind cu jurnaliștii pe 26 februarie, Zelenski a declarat că acordul a fost „bine apreciat de oficialii guvernului nostru”, deși a adăugat că acesta nu conține încă garanții de securitate specifice pentru Ucraina.

„Lucrul important este că acordul menționează „parteneri”, iar acest fond este ucraineano-american, nu american”, a adăugat el.

Acest prim document va fi urmat de un acord privind fondul, care va defini în continuare termenii Fondului de investiții pentru reconstrucție, creat de SUA și Ucraina. Acest document va necesita ratificarea de către parlamentul ucrainean.

Textul integral este următorul:

ACORD BILATERAL DE STABILIRE A TERMENILOR ȘI CONDIȚIILOR PENTRU UN FOND DE INVESTIȚII PENTRU RECONSTRUCȚIE

ÎNTRUCÂT Statele Unite ale Americii au oferit Ucrainei un sprijin financiar și material semnificativ de la invazia la scară largă a Ucrainei de către Rusia în februarie 2022;

ÎNTRUCÂT poporul american dorește să investească alături de Ucraina într-o Ucraină liberă, suverană și sigură;

ÎNTRUCÂT Statele Unite ale Americii și Ucraina doresc o pace durabilă în Ucraina și un parteneriat durabil între cele două popoare și guverne;

ÎNTRUCÂT Statele Unite ale Americii și Ucraina recunosc contribuția Ucrainei la consolidarea păcii și securității internaționale prin abandonarea voluntară a celui de-al treilea cel mai mare arsenal de arme nucleare din lume;

ÎNTRUCÂT Statele Unite ale Americii și Ucraina doresc să se asigure că acele state și alte persoane care au acționat în mod negativ față de Ucraina în timpul conflictului nu beneficiază de reconstrucția Ucrainei în urma unei păci durabile;

În consecință, Guvernul Statelor Unite ale Americii și Guvernul Ucrainei (fiecare, un „participant”) încheie prezentul acord bilateral de stabilire a termenilor și condițiilor pentru un fond de investiții pentru reconstrucție în vederea aprofundării parteneriatului dintre Statele Unite ale Americii și Ucraina, astfel cum se prevede în prezentul acord.

În discuțiile cu Rusia, Trump își repetă scenariul din Afganistan

1. Guvernele Ucrainei și Statelor Unite ale Americii, în scopul obținerii unei păci durabile în Ucraina, intenționează să înființeze un fond de investiții pentru reconstrucție (denumit în continuare „fondul”), asociindu-se în cadrul fondului prin proprietate comună, care urmează să fie definită în continuare în acordul privind fondul. Proprietatea comună va lua în considerare contribuțiile efective ale participanților, astfel cum sunt definite în secțiunile 3 și 4. Fondul va fi gestionat în comun de reprezentanți ai Guvernului Ucrainei și ai Guvernului Statelor Unite ale Americii. Condiții mai detaliate referitoare la guvernanța și funcționarea fondului vor fi stabilite într-un acord ulterior („acordul privind fondul”) care va fi negociat imediat după încheierea prezentului acord bilateral. Procentul maxim de participare la capitalul și interesele financiare ale fondului care urmează să fie deținute de guvernul Statelor Unite ale Americii și autoritatea decizională a reprezentanților guvernului Statelor Unite ale Americii vor fi în măsura permisă de legislația aplicabilă a Statelor Unite ale Americii.

Niciunul dintre participanți nu va vinde, transfera sau dispune în alt mod, direct sau indirect, de orice parte a participației sale în fond fără acordul prealabil scris al celuilalt participant.

2. Fondul va colecta și va reinvesti veniturile cu care contribuie la fond, minus cheltuielile suportate de fond, și va obține venituri din monetizarea viitoare a tuturor activelor relevante din resurse naturale deținute de guvernul ucrainean (indiferent dacă sunt deținute direct sau indirect de guvernul ucrainean), astfel cum sunt definite în secțiunea 3.

3. Guvernul Ucrainei va contribui la fond cu 50 % din toate veniturile obținute din monetizarea viitoare a tuturor activelor de resurse naturale relevante deținute de guvernul ucrainean (indiferent dacă sunt deținute direct sau indirect de guvernul ucrainean), definite ca depozite de minerale, hidrocarburi, petrol, gaze naturale și alte materiale extractibile, precum și alte infrastructuri relevante pentru activele de resurse naturale (cum ar fi terminalele de gaze naturale lichefiate și infrastructura portuară), astfel cum au convenit ambii participanți, după cum se poate descrie mai detaliat în acordul privind fondul. Pentru evitarea oricăror îndoieli, aceste surse viitoare de venituri nu includ sursele actuale de venituri care fac deja parte din veniturile bugetului general al Ucrainei. Calendarul, domeniul de aplicare și durabilitatea contribuțiilor vor fi definite în detaliu în acordul privind fondul.

Fondul, la propria sa discreție, poate să crediteze sau să returneze guvernului Ucrainei cheltuielile reale suportate de proiectele nou dezvoltate din care fondul primește venituri.

Contribuțiile făcute la fond vor fi reinvestite cel puțin o dată pe an în Ucraina pentru a promova siguranța, securitatea și prosperitatea Ucrainei, care vor fi definite în continuare în acordul privind fondul. Acordul privind fondul va prevedea, de asemenea, distribuiri viitoare.

4. Sub rezerva legislației aplicabile a Statelor Unite, Guvernul Statelor Unite ale Americii va menține un angajament financiar pe termen lung pentru dezvoltarea unei Ucraine stabile și prospere din punct de vedere economic. Contribuțiile suplimentare pot fi constituite din fonduri, instrumente financiare și alte active corporale și necorporale esențiale pentru reconstrucția Ucrainei.

5. Procesul de investiții al fondului va fi conceput astfel încât să investească în proiecte în Ucraina și să atragă investiții pentru a spori dezvoltarea, prelucrarea și monetizarea tuturor activelor ucrainene publice și private, inclusiv, dar fără a se limita la, zăcăminte de minerale, hidrocarburi, petrol, gaze naturale și alte materiale extractibile, infrastructură, porturi și întreprinderi de stat, astfel cum pot fi descrise în detaliu în acordul privind fondul. Guvernul Statelor Unite ale Americii și Guvernul Ucrainei intenționează ca procesul de investiții să conducă la oportunități de distribuire de fonduri suplimentare și la o reinvestire mai mare, pentru a asigura o ofertă suficientă de capital pentru reconstrucția Ucrainei, astfel cum se prevede în acordul privind fondul.

Participanții își rezervă dreptul de a lua măsurile necesare pentru a proteja și maximiza valoarea intereselor lor economice în cadrul fondului.

6. Acordul privind fondul va include declarațiile și garanțiile corespunzătoare, inclusiv cele necesare pentru a se asigura că orice obligații pe care guvernul Ucrainei le poate avea față de terți sau orice obligații pe care le poate contracta în viitor nu vând, nu transmit, nu transferă, nu gajează și nu grevează în alt mod contribuțiile guvernului Ucrainei la fond sau activele din care provin aceste contribuții, nici dispunerea de fonduri de către fond.

În redactarea acordului privind fondul, participanții se vor strădui să evite conflictele cu obligațiile Ucrainei în temeiul aderării sale la Uniunea Europeană sau cu obligațiile sale în temeiul acordurilor cu instituțiile financiare internaționale și cu alți creditori oficiali.

7. Acordul privind fondul va prevedea, printre altele, o recunoaștere a faptului că atât acordul privind fondul, cât și activitățile prevăzute în acesta sunt de natură comercială. Acordul privind Fondul va fi ratificat de Parlamentul Ucrainei în conformitate cu Legea Ucrainei „privind tratatele internaționale ale Ucrainei”.

Rusia țintește liniile de aprovizionare ale Ucrainei în Kursk, în timp ce ambele se agață de câștiguri înainte de negocierile de pace

8. Acordul privind Fondul va acorda o atenție deosebită mecanismelor de control care fac imposibilă slăbirea, încălcarea sau eludarea sancțiunilor și a altor măsuri restrictive.

9. Textul acordului privind fondul va fi elaborat fără întârziere de grupuri de lucru prezidate de reprezentanți autorizați ai Guvernului Ucrainei și ai Guvernului Statelor Unite ale Americii. Persoanele de contact responsabile pentru pregătirea acordului privind fondul pe baza prezentului acord bilateral sunt: din partea Guvernului Statelor Unite ale Americii: Departamentul Trezoreriei; din partea Guvernului Ucrainei: Ministerul Finanțelor și Ministerul Economiei.

10. Prezentul acord bilateral și acordul privind fondul vor constitui elemente integrante ale arhitecturii acordurilor bilaterale și multilaterale, precum și măsuri concrete pentru stabilirea unei păci durabile și pentru consolidarea rezilienței securității economice și vor reflecta obiectivele stabilite în preambulul prezentului acord bilateral.

Guvernul Statelor Unite ale Americii sprijină eforturile Ucrainei de a obține garanțiile de securitate necesare pentru instaurarea unei păci durabile. Participanții vor încerca să identifice orice măsuri necesare pentru a proteja investițiile reciproce, astfel cum sunt definite în Acordul privind Fondul.

11. Prezentul acord bilateral este obligatoriu și va fi pus în aplicare de fiecare participant în conformitate cu procedurile sale interne. Guvernul Statelor Unite ale Americii și Guvernul Ucrainei se angajează să procedeze imediat la negocierea acordului privind fondul.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Țară condusă de panarame mincinoase! Citiți ce sume alocă sinecurilor în timp ce se plâng că nu au bani pentru indexarea pensiilor!

2 Amănunte care-l „îngroapă” pe Georgescu / Cine l-o fi trădat?

3 LIVE Călin Georgescu a ieșit de la audieri. El e pus sub control judiciar de procurori. E cercetat pentru instigare la acțiuni împotriva ordinii const…

4 ALERTĂ Procurorii au găsit 1.500.000 dolari într-un seif îngropat în podeaua casei lui Horațiu Potra / Arme și muniție la fiul său

5 Începutul sfârșitului pentru Georgescu? / Horațiu Potra la Moscova și la Ambasada Rusiei / Partenera de afaceri a lui Marin Burcea, conexiuni cu liderul c…