Cine a luat șpaga? Ordonanță de urgență suspectă! Șefa Direcției juridice din Ministerul Economiei a refuzat să avizeze actul! Document
Cine a luat șpaga? Ordonanță de urgență suspectă! Șefa Direcției juridice din Ministerul Economiei a refuzat să avizeze actul! Guvernul vrea să dea OUG prin care să cedeze companiei olandeze Damen managementul șantierului naval Mangalia, deși statul român ar fi acționar majoritar. Șefa Direcției juridice din Ministerul Economiei a refuzat să avizeze actul!
Guvernul Dăncilă ar putea adopta în ședința de mâine o ordonanță de urgență prin care să cedeze managementul operațional (conducerea efectivă) al Șantierului Naval Mangalia către compania olandeză Damen în schimbul a 2% din acțiuni. Proiectul de OUG, inițiat de ministrul Daniel Andrușcă, a fost postat de Ministerul Economiei în dezbatere publică vineri, 13 iulie. Dacă va fi adoptată, OUG va aduce o excepție la regula guvernanței corporatiste a companiilor de stat, special pentru șantierul din Mangalia.
Proiect OUG Damen:
Surse din Ministerul Economiei au declarat pentru G4Media.ro că șefa Direcției juridice din minister, Alina Voicu, a refuzat să avizeze proiectul de OUG, motivând că nu respectă direcția de negociere stabilită anterior de guvern în dosarul Șantierului Naval Mangalia. Ca urmare a refuzului, Voicu ar fi fost schimbată din funcție și detașată la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC).
Un dosar complicat
Șantierul Naval Mangalia este în centrul unei afaceri extrem de complicate între o firmă coreeană, una olandeză și statul român.
Astfel, compania coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering a decis în 2017 să vândă către firma olandeză Damen Shipyards Group pachetul de 51% din acțiunile firmei care deține șantierul. Restul de 49% dintre acțiuni sunt deținute de statul român, prin Ministerul Economiei.
În luna ianuarie 2018, când premier era Mihai Tudose, iar Gheorghe Șimon era ministru al Ecnonomiei, guvernul a decis să-și exercite dreptul de preempțiune asupra pachetului de acțiuni de 51% pe care Daewoo vor să-l vândă. Aceasta ar fi dus la deținerea întregului pachet de acțiuni de către statul român, iar una dintre justificări era posibilitatea ca statul să construiască sau să modernizeze nave militare pentru Ministerul Apărării. ”Trebuie să facem niște fregate și poate le facem noi”, a declarat în 10 ianuarie Mihai Tudose într-o ședință de Guvern.
Între timp însă, odată cu schimbarea guvernului s-a schimbat și strategia legată de șantierul din Mangalia. În locul naționalizării întregului șantier, formula aleasă a fost ca Guvernul să aprobe tranzacția dintre Daewoo și Damen. În schimb, Damen urma să cedeze statului român 2% din acțiuni, astfel încât statul să fie acționar majoritar cu 51%, iar Damen să rămână cu 49%. Acționarii Damen au și aprobat în iunie această tranzacție.
Dar de ce ar face Damen acest cadou României? Surse din Ministerul Economiei au declarat pentru G4Media.ro că în schimbul celor 2% din acțiuni, guvernul Dăncilă ar urma să cedeze firmei olandeze Damen managementul șantierului.
Problema este că această cedare de management este interzisă de actuala legislație privind conducerea companiilor de stat (OUG 109 din 2011 privind guvernanța corporatistă). Soluția găsită de guvern a fost o ordonanță de urgență care să introducă o excepție în OUG 109. Exact asta face proiectul de OUG postat de Ministerul Economiei. Iată textul integral al proiectului de OUG:
Dupa alineatul 3 al articolului 1 din Ordonanța de urgență nr. 109/2011 se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
“ (4) Sunt exceptati de la aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta, operatorii economici care se incadreaza in prevederile art.2, pct.2 ca urmare a faptului ca actionarul privat nu mai detine participatia majoritara si detine capacitatea financiara si tehnica necesara dezvoltarii obiectului de activitate al operatorului, caz in care i se poate incredinta conducerea executiva a societatii, controlul managerial si/sau operational al acestuia, in conditii de eficienta economica cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienti si a fortei de munca.”
Adică exact situația în care se află acum tranzacția dintre statul român și Damen: acționarul privat nu mai deține participația majoritară (a cedat 2% din acțiuni statului), dar deține capacitatea financiară și tehnică, caz în care ”i se poate încredința conducerea efectivă a societății”.