Cercetare/Utilizatorii Facebook aleargă după like-uri ca șoarecii de laborator după hrană

Cercetare/Utilizatorii Facebook aleargă după like-uri ca șoarecii de laborator după hrană

Utilizatorii Facebook și Instagram care urmăresc să obțină cât mai multe like-uri au modele de gândire similare cu șoarecii de laborator care caută hrană, arată un studiu internațional pe un milion de postări.

Datele de anul trecut arată că patru miliarde de oameni din întreaga lume au petrecut câteva ore în fiecare zi pe platformele de socializare, ceea ce în limbajul psihologilor înseamnă dependență.

Sperând să afle ce îi determină să-și petreacă o mare parte din timp online, cercetătorii au analizat peste un milion de postări de la peste 4.000 de utilizatori.

Utilizatorii Facebook și „învățarea recompensată”

Descoperirile arată un comportament al multor utilizatori similar cu „învățarea recompensată”. Acesta este un concept psihologic care spune că acțiunile pot fi determinate și întărite de recompense, aplicabil în mai multe domenii.

Astfel, utilizatorii care primesc mai multe aprecieri par a fi determiinați să posteze și mai frecvent, iar cei ce nu același feedback pozitiv postează mai puțin.

Pentru a fi mai siguri, cercetătorii au cerut oamenilor să posteze și să primească aprecieri ca feedback pe o platformă de tip Instagram. A devenit clar că oamenii au postat mai des atunci când au primit mai multe aprecieri.

Cercetătorii au concluzionat că rețelele sociale par să se bazeze pe principii similare cu cele ce determină șoarecii să-și maximizeze recompensele alimentare în testele de laborator.

Într-un astfel de experiment, șoarecii sunt puși într-o cutie în care li se administrează hrană după ce efectuează anumite acțiuni. Aceștia învață repede care acțiuni le aduc mai multe recompense.

Scopul cercetării asupra utilizatorilor este să găsească modalități de a combate dependența de rețelele sociale.

Revenirea la viața reală

„Aceste rezultate stabilesc că implicarea pe rețelele sociale respectă niște principii de bază, care traversează speciile, ale învățării recompensate”, spune coautorul David Amodio, profesor la Universitatea din New York și la Universitatea din Amsterdam, într-un comunicat.

„Descoperirile ne pot ajuta să înțelegem de ce rețelele sociale ajung să domine viața de zi cu zi pentru mulți oameni și ofere indicii despre modul în care poate fi abordată implicarea online disfuncțională.”

„Cercetarea noastră ne dă speranța că un comportament excesiv online poate fi corectat, astfel încât oamenii să revină la viața reală... Vom vedea ce „recompense” va trebui să acordăm în acest scop”, a subliniat dr. Björn Lindström, de la Universitatea din Amsterdam, coautor al studiului.


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”