Cel mai lung tunel de autostradă din România. Construcția sa ar putea fi finalizată după anul 2030

Cel mai lung tunel de autostradă din România. Construcția sa ar putea fi finalizată după anul 2030

Până în 2031 vor trebui finalizate lucrările la un tronson de autostradă de 41 de kilometri, în județul Sălaj, care va cuprinde cel mai lung tunel rutier proiectat în prezent în România. Tunelul Meseș de lângă Zalău va costa peste un miliard de lei.

Tunel de autostradă. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Tunel de autostradă. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Cel mai lung tunel rutier din România a fost proiectat pe un tronson de 41 de kilometri al Autostrăzii Transilvania (A3) Brașov - Cluj Napoca - Borș, a cărei construcție a început la mijlocul anilor 2000, în urma contractului semnat între statul român și compania Bechtel, dar a fost suspendată un deceniu mai târziu.

Licitațiile pentru realizarea tronsoanelor nefinalizate au fost reluate în ultimii ani, iar unele proiecte au trebuit refăcute.

În nord-vestul României, au fost semnate noi contracte de realizare a unor secțiuni din Autostrada Gilău (Cluj - Napoca vest) - Borș, de 166,5 kilometri, cuprinsă în Autostrada Transilvaniei, care traversează județele Cluj, Sălaj și Bihor, până la frontiera României cu Ungaria.

Contractul, atribuit unei asocieri conduse de turci

Cea mai mare parte din autostrada Gilău - Borș se află în prezent în șantier, în timp ce două secțiuni cu o lungime totală de circa 20 de kilometri au fost finalizate. În noiembrie 2024, în urma licitației publice, Compania Națională de Administrate a infrastructurii Rutiere a desemnat câștigătorul secțiunilor Poiana Sălajului - Zalău - Nușfalău (41 de kilometri).

Câștigătoarea licitației a fost desemnată o asociere condusă de compania Makyol din Turcia.

„Cu o valoare de 6,62 miliarde de lei (fără TVA), acest contract prevede și construcția tunelului Meseș (2,89 km), care va fi cel mai lung tunel de pe o autostradă din România. Asocierea de firme turcești care a câștigat contractul are la dispoziție 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție) pentru construcția celor 41 de km ai secțiunilor Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău (Autostrada Transilvania). Pe traseul acestui sector al Autostrăzii A3 vor fi construite inclusiv 65 de viaducte, poduri și pasaje, în lungime totală de aproximativ 13 kilometri”, informa atunci ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Rezultatul licitației publice a fost contestat de două dintre companiile care au participat la ea, însă la sfârșitul lunii februarie, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins solicitările acestora, astfel că în următoarele zile ar putea fi semnat contractul pentru acest tronson, potrivit economedia.ro.

Proiectarea și construcția celor 41 de kilometri de autostradă din județul Sălaj, finanțată prin programul Transport, reprezintă cel mai mare contract pentru infrastructură rutieră lansat în ultimii ani în România, însă ceea ce îl face cu totul deosebit este tunelul de aproape trei kilometri, care va fi construit lână Zalău, prin Munții Meseș.

De ce a fost aleasă varianta tunelului

Construcția tunelului Meseș nu a făcut parte din proiectul inițial al autostrăzii, lansat la începutul anilor 2000. Proiectul a fost refăcut, iar un deceniu mai târziu a fost propusă noua soluție, de construire a unui tunel, menită să reducă impactul pe care autostrada l-ar fi avut asupra mediului și să fie evitate săpăturile făcute sub nivelul terenului natural, adânci de peste 43 de metri și late de 120 de metri.

„Prin avizul CTE-CNADNR nr. 3260 din 18.02.2009 a fost avizată înlocuirea soluţiei de traversare a Munţilor Meseş prevăzută a fi un debleu adânc în Studiul de Fezabilitate iniţial, cu un tunel având lungimea medie de 2.800 m, având prevăzute galerii independente pentru fiecare cale/sens a autostrăzii. Prin avizul CTE-CNAIR nr. 4606 din 7.02.2017 a fost stabilită varianta de traseu a tunelului rutier cu profil de autostradă în zona Meseş, pe Subsecţiunea 3B3. Prin avizul CTE-CNAIR nr. 4817 din 13.02.2019 a fost avizat Studiul de Fezabilitate al Tunelului Meseş”, arăta Guvernul României, într-o hotâre de Guvern din 2019, privind Autostrada Transilvania.

Astfel, pentru traversarea Munţilor Meseş s-a adoptat soluţia tehnică de tunel pentru înlocuirea debleelor adânci de aproximativ 42 de metri și 120 metri lăţime la altitudine de peste 504 metri prevăzute în Studiul de Fezabilitate din anul 2003, având în vedere impactul deosebit asupra mediului, calitatea proastă a solului şi măsurile ample de consolidare şi stabilizare ale soluţiei iniţale, arăta aceeași hotărâre, nr. 739/2019.

În 2023, CNAIR a scos la licitație proiectul de infrastructură, iar valoarea construcției tunelului a fost estimată la peste un miliard de lei, fără TVA.

Tunelul amplasat pe autostrada A3 la sud-vestul localității Zalău, între localitățile Ciumărna și Crasna din Sălaj, este numit astfel de la masivul Meseș, pe care îl va străpunge. Va avea o lungime de 2,8 kilometri și două tuburi cu câte două benzi pe sensul de circulație.

Viteza de proiectare este de 120 km/h. Primul portal al tunelului va fi la km 34+260 cu o platformă betonată și asfaltată până la intrarea în tunel care va continua cu cele două tuburi până la km 37+146,50 unde se termină cu portalul 2, de unde se va continua cu platforma betonată.

În plan orizontal, traseul tunelului se compune dintr-o curbă la stânga, un aliniament, încă o curbă la stânga, tunelul având o declivitate constantă de 1,03 la mie.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 „Era un informator foarte sârguincios” / „Nu aveți idee cât e de diabolic” / Noi dezvăluiri despre Călin Georgescu făcute de foști colegi de facultate

2 Pe asta cu vila de 650.000 de euro a lui Grindeanu, care miroase a Nordis, ați citit-o?

3 VIDEO Ce aveți în imagine câștigă 14.300 de euro pe lună de la statul român

4 Avangarde, sondaj ciudat aruncat pe piață... / Cine i-o fi întors cheița lui Pieleanu?

5 Priviți, așa era structurată Geția, „noua Românie” pe care Rusia o punea la cale cu trădătorii reținuți de DIICOT / Sfat al înțelepților, Consiliu al bă…