Ce spuneau conspiraţioniştii care se temeau de introducerea reţelei electrice în Timişoara, în urmă cu 140 de ani
Începuse prin 1880 în întrega monarhie Austro-Ungară o campanie a celor care se temeau de introducerea reţelelor electrice. Iată cum ilustrau ei dezastrul ce va fi produs de „5G-ul” de atunci.
În anul 1884, Timişoara – pe atunci parte a impreiului Austro-Ungar, devenea primul oraş de pe continent cu lumină stradală electrică.
“O lumină alb-gălbuie inundase instantaneu străzile din urbea de pe Bega şi colora clădirile elegant decorate cu arabescuri şi motive ale barocului târziu. Lumea rămăsese surprinsă de absenţa lampagiilor care, cu suliţa, aprindeau felinar după felinar. Dacă aveai răbdare suficientă, puteai vedea cum lumina se întindea în lungul străzilor, ca un val ce avea să spargă misterele nopţii”, scria la vremea respectivă cotidianul “Luminatorul”.
Totul începuse însă în 15 decembrie 1882, când primăria condusă de Török Janos (1843 - 1892), a încheiat un contract de concesionare cu Societatea Anglo-Austriacă „Bruch Electrical Companz Ltd., pentru construirea unei uzine de producere a energiei elecrice.
Fiind o noutate absolută, unii locuitori se temeau de efectele negative ale introducerii reţelelor electrice. Au existat şi pe atunci conspiraţionişti, la fel ca acum, în era 5G.
„Începuse prin 1880 în întrega monarhie Austro-Ungară o campanie a celor care se temeau de introducerea reţelelor electrice. Iată cum ilustrau ei dezastrul ce va fi produs de 5G-ul de atunci. La Timişoara, primarul Török şi consilierii lui au râs de această imagine - tocmai anulaseră contractul de iluminat stradal al firmei de gaz şi au inaugurat, în toamna lui 1884, în premieră europeană, iluminatul public cu electricitate. Aparent, scene ca şi cele din imagine nu s-au consemnat”, susţine Sergiu Galiş, realizatorul rubricii „Călător în timp”, de la Radio Timişoara.
În octombrie 1884, începeau testele, iar pe 12 noiembrie să fie puse în funcţiune 731 de lămpi incandescente cu filament de cărbune, într-o reţea de 59 de kilometri.
“Timişoara nu a fost chiar primul oraş unde a existat iluminat electric stradal. Au fost înainte localităţi mici din Germania sau Italia, însă în acele cazuri era vorba de doar o stradă sau două. Erau mai mult ca nişte sate. În Timişoara au fost 731 de lămpi, pe 59 de kilometri. Astfel că se poate spune cu adevărat că este vorba de un oraş mare”, a declarat arhitectul Mihai Opriş, relatează Adevărul.