Ce semnifică broasca de pe ambalajele unor produse. Puțini clienți știu adevărul din spatele etichetei
Micul logo al broaștei verzi este peste tot: pe ambalajele batoanelor de ciocolată, pe partea laterală a cutiilor de ceai sau chiar pe etichete ale bananelor. În ultima vreme, acest simbol a creat panică în rândul românilor, întrucât oamenii au crezut că este vorba despre produse cu adaos de făină sau pudră proteică din insecte.
Certificatul Rainforest Alliance, simbol al sustenabilității FOTO Shutterstock
Până în prezent, Comisia Europeană a aprobat spre consum patru insecte . Acestea sunt: viermele galben uscat/viermele de făină, lăcusta călătoare, greierele și larva gândacului de bălegar. Noile reglementări au generat o serie de informații false, în special în mediul online.
Dezinformarea legată de logo-ul broaștei de pădure
Românii au început să se întrebe când vor găsi astfel de produse în supermarket-uri, iar ulterior, să speculeze că ele există deja. Cei care resping întru totul ideea consumului de insecte sunt conștienți de faptul un astfel de conținut al unui produs trebuie specificat în mod clar pe etichetă , dar nu și de felul în care ar trebui să arate respectiva etichetă sau simbol.
De aici, pe internet s-a răspândit zvonul conform căruia indicatorul pentru adaosul de făină sau pudră proteică din insecte ar fi un mic desen, de culoare verde, ce ilustrează o broască de pădure.
Programul de certificare Rainforest Alliance
Amfibianul este, în realitate, certificatul Rainforest Alliance, un semnal pentru consumatori conform căruia produsul este prietenos cu planeta și cu muncitorii agricoli.
Programul de certificare Rainforest Alliance operează în 74 de țări și spune că promovează sustenabilitatea în varii domenii: de la silvicultură la turism. Întreprinderile alimentare pot purta logo-ul broaștei prin aprovizionarea de la ferme certificate, care se angajează să respecte standardele specifice de mediu și de muncă. Deși programul de certificare Rainforest Alliance este finanțat, în principal, din donații și filantropie, unele companii plătesc o mică taxă pentru dreptul de a purta sigla.
De ce broasca?
Broaștele sunt ceea ce oamenii de știință numesc bioindicatori, ceea ce înseamnă că o populație sănătoasă de broaște indică un mediu sănătos (și invers). Rainforest Alliance a ales drept mascotă o broască cu ochi roșii, în urmă cu mai bine de 35 de ani. Amfibianul cu ochi strălucitori se găsește în mod obișnuit în neotropice, unde fondatorii programului au început să lucreze pentru a proteja pădurile tropicale. De atunci, logo-ul a devenit un simbol internațional al durabilității, potrivit informațiilor de pe site-ul organizației.
Probleme ale procesului de certificare
Chiar și fermele au ajuns să dea bani pentru a fi certificate. Pentru a se asigura că acestea nu încalcă regulile, reprezentani ai programului de certificare efectuează controale de rutină.
În 2015, o investigație a BBC a constatat însă că lucrătorii de pe terenurile indiene de ceai aprobate de Rainforest Alliance trăiau în locuințe proaste și primeau salarii inacceptabil de mici. De asemenea, reporterii au găsit dovezi ale copiilor care lucrează în plantații. Organizația a recunoscut că procesul său de audit a fost imperfect și a răspuns prin decertificarea unei proprietăți de ceai, reducând acei factori care duc la exploatarea copiilor prin muncă și îmbunătățind condițiile de locuit.
Cercetările recente se concentrează asupra fermelor care se aprovizionează cu produse precum ceaiurile Lipton și ananasul Dole. Mărci precum Taco Bell, Clif Bar și Naked Juices poartă, de asemenea, simbolul broscuței.
Sursa: adevarul.ro