Ce l-a scăpat pe Victor Ponta pe termen scurt
Presedintele Klaus Iohannis nu a pronuntat nici o secunda cuvantul demisie in scurta sa interventie de joi pe tema trimiterii in judecata a premierului Victor Ponta, chestiune abordata la capatul unor consideratii pe un subiect mult mai grav: criza refugiatilor. In mod normal, acum, la trimiterea in judecata, ar fi fost cu atat mai justificat sa-i ceara imperativ demisa, cu cat o facuse deja in iunie, intr-o faza cand dosarul era abia in faza de cercetare. Acum, presedintele s-a limitat sa spuna ca parerea sa nu s-a schimbat si a spus, atentie mare la formulare "cea mai simplă soluţie ar fi, cu siguranţă, cea pe care am propus-o şi în iunie".
*Klaus Iohannis: "(...) În fine, în timpul CSAT-ului pe media a apărut o ştire pe care vreau să o comentez doar foarte pe scurt. Mă refer la trimiterea în judecată a Primului-ministru în dosarul în care este acuzat de anumite fapte penale. Situaţia, după părerea mea, este din ce în ce mai problematică pentru primul ministru, este din ce în ce mai problematică pentru guvern şi din ce în ce mai problematică pentru PSD. Dar, trebuie să recunoaştem că imaginea României are foarte mult de suferit de pe urma acestei chestiuni. Sper să se analizeze situaţia cu toată răspunderea şi cei care pot veni cu soluţii, să vină cu soluţii. Părerea mea nu s-a schimbat, soluţia ar fi cu siguranţă, cea mai simplă soluţie ar fi, cu siguranţă, cea pe care am propus-o şi în iunie."
Pe langa faptul ca Iohannis a evitat sa pronunte cuvantul demisie, desi era indreptatit cum spuneam sa o ceara chiar mai apasat decat in iunie, de notat ca presedintele s-a referit la "cea mai simpla solutie". Asta inseamna ca exista deja si variante mai complicate de extragere a premierului insurubat pe scaunul din Palatul Victoria. Le vom analiza catre sfarsitul textului.
Deocamdata ne ocupam de prudenta presedintelui. Ce a determinat-o? In mod evident, in mare masura contextul extern. Presedintele va pleca miercuri, 23 septembrie, in Statele Unite pentru cel putin sapte zile. Va participa la sesiunea adunarii generale ONU. Aici este de asteptat sa aiba diverse intalniri, inclusiv la varful administratiei americane. Ar fi cel putin stupid ca Iohannis sa se intalneasca cu investitori, inalti oficiali, sefi de stat si de guverne in calitate de presedinte al unei tari scufundate intr-o criza politica generata de un premier trimis in judecata imposibil de miscat din functie. Nu ca acest lucru n-ar fi cunoscut afara, dar o tensionare acum a situatiei interne n-ar folosi la nimic. O eventuala reconfigurare guvernamentala nu va putea avea loc decat dupa revenirea presedintelui in tara, adica dupa 30 septembrie.
Apoi, evident ca si criza refugiatilor l-a salvat pe Victor Ponta, cum bine observa unii comentatori. Raluca Boboc noteaza pe Facebook faptul ca Romania nu-si permite acum, in buza unui Consiliu European cu miza mare, un premier interimar. "Liderii PNL sunt irelevanți când îi cer demisia lui Ponta, iar Johannis joacă rolul liderului responsabil care nu pronunță cuvântul DEMISIE într-un context politic extern atât de delicat. Aproape o situație win-win pentru Johannis și Ponta. Astfel, criza refugiaților îl salvează pe Ponta. Cel putin pentru moment", noteaza Raluca Boboc.
Ar merita adugat la toate aceste observatii ca numele cel mai vehiculat la sefia Guvernului pe post de interimar ramane Gabriel Oprea. A inlocui un premier penal, care s-a dovedit complet iresponsabil prin declaratiile facute in plina criza a refugiatilor impotriva Ungariei, cu un premier fie si interimar dovedit plagiator si coordonator a numeroase alte plagiate ar insemna o tara complet lipsita de seriozitate in momente grave pentru Europa.
Apoi, acuzatiile de plagiat la adresa lui Gabriel Oprea au temperat putin graba de a-l instala repede premier. Victor Ponta a profitat, culmea, de acest nou scandal de plagiat. Pana si lui Oprea i-a inhibat intr-o prima faza dorinta de putere. Acum doua zile declara ferm ca nu este bun de premier, insa miercuri seara a schimbat radical perspectiva intr-un interviu la Antena 3 afirmand: "Poate as fi o solutie de premier". De notat ca Oprea a lasat sa se inteleaga ca ar putea ocupa functia de prim-ministru intr-un delicat context de securitate cu o zi inainte ca Victor Ponta sa fie trimis in judecata. Ce a determinat, totusi, razgandirea lui Oprea?
In fine, pe Victor Ponta il salveaza frica, o groaza crescanda de noi dosare care a pus stapanire pe el. Din acest motiv refuza sa demisioneze si se agata de functie cu o energie iesita din comun. A vazut cum, in toate cazurile de marimi politice cazute din turnul puterii, denuntatorii au inceput sa curga, in mod firesc, dupa parasirea functiei. Oricine se teme de un premier sau ministru aflat in functie, dar prinde curaj dupa, de cele mai multe ori sa-si scape lui pielea, desigur. Or, Ponta stie ca sunt mari sanse sa se intample la fel si in cazul lui, in cazul in care a comis si alte infractiuni (in sulfuroasa afacere Kazmunaigaz, de pilda).
In mod evident, pe Victor Ponta il salveaza Constitutia. Nu prea exista parghii prin care sa fie scos repede din guvern chiar si in situatia aparent fara iesire in care se afla acum. Totusi, presedintele nu poate suspenda un ministru sau premier decat la trimiterea in judecata pentru fapte comise in exercitarea functiei, or Ponta este inculpat pentru fapte comise in calitate de avocat, inainte de a deveni premier. Iohannis nu poate forta o suspendare fara sa riste un conflict de natura institutionala cu premierul si sa piarda un eventual litigiu la Curtea Constitutionala, ceea ce l-ar victimiza pe Victor Ponta, care si asa se prezinta tinta unui procuror avid de publicitate.
Cum poate Romania scapa de rusinea de a avea singurul premier din UE care, cu exceptia lui Berlusconi, a rezistat in scaun dupa trimiterea in judecata pentru fapte de coruptie absolut jenante (falsificari de acte, complicitate la evaziune fiscala si spalare de bani, pe scurt comportament de mic borfas).
Am scris intr-un text publicat pe 9 septembrie, ca "daca Ponta nu demisioneaza, planul B ar avea in vedere retragerea unor ministri din guvern. Inca nu stim exact daca vor fi de la UNPR sau si de la PSD. Cu retragerea ministrilor, adversarii lui Ponta spera sa-l aduca in situatia de a merge din nou in Parlament pentru un nou vot de investitura. Aici ar putea aparea insa mici probleme de interpretare a legii.
UNPR se afla intr-o alianta inscrisa la tribunal cu PSD, care n-a fost desfiintata oficial. Prin urmare, este discutabil daca retragerea ministrilor UNPR din guvern inseamna automat schimbarea componentei politice a guvernului. Doar in aceasta situatie Ponta se vede obligat sa ceara un nou vot de investitura. Altfel, simpla demisie unor ministri poate trece drept o simpla remaniere. In cazul unei remanieri, premierul nu are nevoie de votul Parlamentului."
Nu stiu sa se fi schimbat ceva intre timp.
In fine, mai exista desigur varianta ca presedintele interimar, Liviu Dragnea, sa anunte retragerea sprijinului politic pentru premierul Victor Ponta. Aceasta varianta este putin probabila, deoarece insusi Dragnea a beneficiat din plin de sprijin politic chiar si dupa o prima sentinta de condamnare in propriul proces, care are un nou termen pe sfarsit de septembrie.
Una peste alta, cheia rezolvarii problemei Ponta pare sa fie tot la liderul UNPR, tot mai influent, ultima achizitie fiind primaria Capitalei. Odata rezolvat cazul Ponta se va naste alta problema cel putin la fel de mare: Gabriel Oprea.