Ce înseamnă pentru UE revenirea lui Donald Tusk în funcția de premier al Poloniei. Liderul de la Varșovia, un prieten „dur” pentru Bruxelles
De săptămâna viitoare, fostul premier polonez Donald Tusk își va relua, cel mai probabil, funcția din fruntea guvernului de la Varșovia și va avea o întâlnire cu Consiliul European din Bruxelles, pentru ceea ce se anunță a fi o întâlnire dificilă a liderilor UE, scrie Politico .
Liderul polonez va avea o misiune dificilă după guvernarea populiștilor FOTO Profimedia
Pentru mulți europeni, revenirea lui Tusk la masa de discuții a UE promite să aducă înapoi vremurile bune de dinainte de 2015, atunci când administrația naționalistă și conservatoare a Poloniei, sub conducerea partidului Lege și Justiție (PiS), a venit la putere și a condus timp de 8 ani în antiteză cu UE.
Dar noul Tusk ar putea fi destul de diferit față de cel vechi , arată Politico. În loc să conducă o țară încrezătoare care se afla în plin avânt ca o putere europeană în creștere rapidă, el va gestiona o națiune profund divizată după opt ani de guvernare populistă, care a transformat Polonia în omul cel rău al politicii europene.
Într-o schimbare majoră a peisajului politic european, PiS nu a reușit să câștige un al treilea mandat și a pierdut alegerile generale din 15 octombrie din Polonia, o victorie care a adus speranță în întregul continent că partidele populiste pot fi învinse.
Se preconizează ca Tusk să fie învestit ca prim-ministru de președintele Andrzej Duda, la 13 decembrie.
Tusk va trebui să gestioneze o coaliție formată din patru partide , care variază de la socialiști la liberali marile orașe și agrarieni conservatori și va întâmpina o opoziție puternică din partea PiS. Duda, un loialist al PiS, va avea în continuare o capacitate semnificativă de a bloca obiectivele politice ale lui Tusk, datorită puterii sale de veto.
Tusk va trebui să reconstruiască un sistem judiciar distrus, să curețe guvernul, media și corporațiile de stat de loialiștii PiS și să coordoneze comisii menite să scoată la iveală abuzurile administrației în curs de schimbare.
Una dintre cele mai grave probleme pentru Bruxelles în timpul guvernării PiS în Polonia a fost că una dintre cele mai importante țări ale blocului a creat în mod constant probleme privind statul de drept, de la independența judecătorilor la libertățile presei și drepturile LGBTQ+.
Marea speranță este că Tusk poate ajuta la realinierea Varșoviei cu mainstream-ul UE, împiedicându-l pe Viktor Orbán din Ungaria să beneficieze de un aliat cheie în propriile sale încercări de a submina prioritățile strategice de bază ale UE.
Totodată, UE pregătește terenul pentru un proces istoric de extindere, deschizând ușa pentru mai multe țări membre, dintre care Ucraina ar fi atât cea mai mare, dar și cea mai semnificativă. Este crucial să se asigure că Polonia este de acord cu acest proces, dar asta nu va fi neapărat ușor. În timp ce Polonia are o simpatie istorică profundă pentru lupta Ucrainei împotriva Rusiei, a primit milioane de refugiați și a furnizat arme și muniții, țara este și frontiera care va face foarte dificilă integrarea Kievului în piața unică.
Fermierii și șoferii polonezi au reacționat cu furie împotriva ucrainenilor pe care îi acuză că le subminează afacerile.
Se așteaptă calmarea relațiilor cu Germania
Experiența lui Tusk în calitate de președinte al Consiliului European a aprins speranța că va putea naviga în aceste provocări și va reuși să producă un restart, aducând Varșovia înapoi, în acord cu Parisul și Berlinul.
„Știe cum funcționează mașinăria, cunoaște mulți oameni, este ca și cum ai primi un vechi prieten”, a spus un oficial UE.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, l-a primit pe Tusk, care provine din aceeași familie politică de centru-dreapta a Partidului Popular European, puțin după alegerile poloneze din octombrie, cu o conferință de presă formală comună, chiar dacă Tusk nu fusese încă numit în funcția de lider al noului guvern.
Un diplomat francez senior a declarat că viitorul guvern „extrem de pro-european” oferă oportunități pentru noi cooperări, atât bilateral, cât și în cadrul formatului Weimar.
Se așteaptă ca un guvern Tusk să calmeze, de asemenea, relațiile polono-germane după ce sentimentul anti-german a alimentat campania electorală a PiS, inclusiv cereri de despăgubiri de război, aluzii naziste și acuzații regulate că Tusk ar fi fost un „agent german”.
„Relația cu Germania se va îmbunătăți pentru că a fost atât de proastă încât este dificil să nu se îmbunătățească”, a spus Piotr Buras de la Consiliul European pentru Relații Externe.
Dar asta nu înseamnă automat un Triunghi de la Weimar de succes, a subliniat Buras, deoarece bunele relații franco-germane sunt o condiție prealabilă pentru acesta.
„Adăugarea Poloniei la această discuție nu va face lucrurile mai ușoare”, a spus el. „Să fim sinceri, așteptările cu privire la Triunghiul de la Weimar au fost întotdeauna exagerate.”
Politica internă poloneză ar putea, de asemenea, să declanșeze sfârșitul rapid al lunii de miere dintre Bruxelles și Varșovia. Problema cea mai urgentă este când, dacă și cum Polonia va putea accesa cele 35 de miliarde de euro în granturi și împrumuturi ale UE pentru recuperarea de la pandemia de coronavirus, precum și cei 76,5 miliarde de euro din fondurile obișnuite de dezvoltare ale UE, înghețate de Bruxelles din cauza regresului Poloniei în privința statului de drept.
Tusk a făcut campanie pentru deblocarea fluxului de fonduri UE
Media poloneză a arătat că Tusk va încerca să-și folosească poziția sa anterioară în cadrul UE pentru a cere Comisiei să elibereze 6,9 miliarde de euro din fondul de redresare post-pandemie al blocului, imediat ce preia oficial funcția, chiar fără ca Polonia să îndeplinească formal vreunul dintre deziderate.
Cu toate acestea, Polonia va trebui în cele din urmă să îndeplinească acele condiții legate de statul de drept pentru a debloca restul banilor. În timp ce Tusk a promis că va face exact asta imediat după preluarea funcției, se va confrunta totuși cu o perioadă dificilă din partea lui Duda sau a Curții Constituționale a țării, controlată de loialiștii PiS.
Orice legislație pentru anularea reformelor sistemului judiciar trebuie să treacă de Duda, care poate să o respingă prin veto sau să ceară tribunalului să o analizeze.
Problema este că în campania dinaintea alegerilor din octombrie, Tusk a adoptat o retorică similară cu cea a PiS, în special în privința migrației din țările musulmane.
Doar pentru că Tusk conduce din nou la Varșovia, nu va transforma Polonia într-un partener tandru pentru restul UE. Au existat tensiuni pe probleme precum cărbunele, agricultura și Rusia și atunci când a mai fost premier, iar multe dintre aceste probleme nu s-au schimbat.
Polonia rămâne printre susținătorii cei mai puternici din UE pentru Ucraina, va fi mai lentă decât alte țări în adoptarea energiei verzi, este un aliat foarte apropiat al SUA cu angajamente de a cumpăra cantități imense de arme americane și sud-coreene și are un sector agricol politic puternic.
Tusk este, de asemenea, rezervat în ceea ce privește eforturile de a stimula integrarea UE.
„Printre altele, de aceea am căutat victoria în aceste alegeri, astfel încât Polonia să influențeze din nou deciziile Europei, și nu invers. Noi suntem cei care vor decide care vor fi direcțiile de schimbare în Uniunea Europeană”, a spus el săptămâna trecută în parlamentul polonez.
Polonia se pregătește să intre în doi ani de campanie aproape permanentă, cu alegeri locale în aprilie, urmate de alegerile europene în iunie și, în cele din urmă, de alegerile prezidențiale în 2025.
Sursa: adevarul.ro