Ce cred, de fapt, adolescenții despre pornografie - studiu realizat în patru țări

Ce cred, de fapt, adolescenții despre pornografie - studiu realizat în patru țări

Deși solicitările de a interzice „pornografia dăunătoare” sunt tot mai frecvente, tinerii recunosc că aceasta poate servi ca o sursă de informare, mai ales în contextul lipsei educației sexuale în școli, dar și în familie.

tânăr care se uită la materiale porno

Pornografia, unul dintre subiectele preferate ale adolescenților Foto Arhiva Adevărul

Pornografia a fost un subiect important și bine mediatizat și în acest an, atât în contextul violenței împotriva femeilor, cât și al pornografiei deepfake.

În Australia, spre exemplu, Guvernul din New South Wales a anunțat prima anchetă condusă de stat cu privire la „impactul pornografiei dăunătoare”.

Dar cum o mare parte din această dezbatere s-a concentrat pe potențialul negativ adus adolescenților, deși ei nu prea au fost intervievați pe această temă, un studiu realizat în patru țări (Australia, Grecia, Irlanda și Norvegia) a urmărit să afle despre experiențele adolescenților legate de pornografie, ocazie cu care s-a constatat că mulți au o înțelegere nuanțată a riscurilor, dar și a beneficiilor, în lipsa unor altor surse de informare, după cum se menționează în „The Conversation” . .

Părinți și adolescenți (cu vârste cuprinse între 11 și 17 ani) au fost întrebați ce părere au despre conținutul sexual online, inclusiv cel explicit. Adolescenții, spre exemplu, au scos în evidență că simt disconfortul, atât al profesorilor cât și al părinților, când discută despre subiecte precum „sex” și „porno”.

Pe de altă parte, ei au demonstrat că au păreri foarte variate despre sexting - termenul se referă la trimiterea, primirea sau schimbul de mesaje text, imagini sau videoclipuri de natură sexuală, de obicei, prin intermediul telefonului mobil sau al altor dispozitive electronice - ori pornografie, unele dintre aceste opinii fiind pozitive.

„Mulți oameni nu știu multe despre sex. În lipsa unei educații sexuale reale...”

Tinerii cred că accesarea pornografiei poate fi utilă în contextul lipsei altor surse de informare adecvate și atrăgătoare: „Mulți oameni nu știu multe despre sex . De aceea cred că este bună din cauza lipsei de educație sexuală reală pe care o primim”. Sau au menționat: „Să vorbesc cu alți oameni despre sex ar părea destul de ciudat, dar, dacă văd despre ce este vorba, învăț mai bine”.

Adolescenții au recunoscut și că pornografia poate oferi reprezentări mai accesibile și mai explicite ale sexului și ale corpului, pe care școlile nu le pot face, și consideră că aceasta ar putea fi instructivă pentru a afla despre „plăcere” și „plăcere de sine”, printre altele: „Cred că te poate ajuta să-ți dai seama ce ți-ar plăcea sau nu, de preferințele tale...”.

Efectele nocive

Unii adolescenți au recunoscut și efectele potențial dăunătoare ale pornografiei, cum ar fi faptul că alții ar putea imita ceea ce văd în materialele porno, lipsa folosirii prezervativului , despre importanța consimțământului, despre legalitate, ori că realitatea este cu totul diferită de ceea ce văd.

pornografie

Pornografia - subiect de interes pentru adolescenți Foto Shutterstock

Poate fi șocant la început, arată partea proastă, oarecum, așa că ar fi mai bine să înveți despre aceste lucruri în clasă sau acasă. Ar fi mai benefic să afli despre aceste lucruri la școală ori în familie, decât să le descoperi online și să trăiești un adevărat șoc, pentru că măcar așa ai fi cât de cât pregătit”, a explicat un adolescent.

Studiul a mai scos la iveală și necesitatea ca factorii de decizie și cercetătorii să-i asculte pe adolescenți, acordând mai multă importanță experiențelor lor directe decât declarațiilor la mâna a doua, care de obicei tind să repete avertismentele pe care tinerii le aud de la alții. Pentru că experiențele lor reale pot fi total diferite.

Violența sexuală

În plus, s-a constatat și că în timp ce pornografia este adesea considerată dăunătoare, amploarea reală a prejudiciului cauzat de pornografie este neclară. Unele analize sistematice afirmă că conexiunile între pornografie și violență sexuală sunt neclare și nu demonstrează relații cauzale evidente.

Chiar și cercetările privind relația dintre pornografie și acceptarea miturilor despre viol au fost contradictorii. Studiul a mai scos la iveală și că adolescenții cred, în cea mai mare parte, că adulții din viața lor exagerează daunele și consideră că totul este ok cât timp nu este vorba despre trafic sexual, iar protagoniștii sunt plătiți.

Tinerii din studiu au menționat: „Cred că cea mai bună măsură de protecție pentru noi ar fi educația . Nu este predată foarte bine și nici suficient. Cantitatea și calitatea acesteia nu sunt adecvate”.

Acest lucru este cu atât mai necesar cu cât nici în familie nu se discută despre astfel de subiecte: „Din anumite motive, nu toată lumea primește învățătură de la părinți. Cred că fiecare ar trebui să aibă acces la cunoștințe”.

Educația sexuală

Deși inițiativele de a include educația despre consimțământ în curriculumul despre sexualitate și relații sunt binevenite, tinerii au nevoie de informații mai cuprinzătoare despre sex decât cele disponibile în prezent, au mai constatat autorii studiului. Aceștia au menționat și faptul că într-un sondaj realizat în Queensland - SUA, elevii au evaluat educația sexuală primită la școală cu nota 3,5 .

Autorii studiului au menționat și că este nevoie de o așa numită educație pornografică care să completeze alfabetizarea media și să nu se rezume doar la a eticheta pornografiei drept „sex nerealist”. Aceasta ar trebui să ajute tinerii să ia decizii în cunoștință de cauză despre ceea ce au căutat sau le-a fost prezentat de către colegii lor. În mod ideal, dezvoltarea acestui tip de educație ar trebui să facă parte din discuțiile despre sex, prezentate într-un mod mai echilibrat care să răspundă experiențelor reale ale adolescenților. Acest lucru este deosebit de important deoarece tinerii par să caute reprezentări și informații mai explicite despre sex și nu pot găsi aceste informații în altă parte.

În timpul studiului, adolescenții chiar au menționat că pentru ei educația ar fi mai utilă decât restricționările de orice tip. Iar oportunitățile de a discuta deschis despre sex și de a explora subiectele care-i frământă, cu oameni în care au încredere, sunt cruciale pentru adolescenți.

Prin urmare și suportul și pregătirea educatorilor și părinților sunt la fel de importante pentru a aborda eficient aceste probleme.

Doar în acest mod, discuțiile despre pornografie care încep înainte de adolescență, pot ajuta tinerii să analizeze critic ceea ce văd în online, mai susțin autorii studiului, menționând că astfel adolescenții vor fi mai pregătiți și mai capabili să evalueze critic, putând astfel să facă alegeri înțelepte când vine vorba despre ceea ce pot vedea în spațiul virtual.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Priviți ce e pe litoral / Mașini răsturnate, plaje devastate și sute de pompieri mobilizați

2 De la București la Brașov, pe autostradă. Când ar putea fi gata drumul de mare viteză

3 „Profită că nu înțelegem alfabetul lor” / Pățania unor români care și-au petrecut vacanța în Grecia

4 O expertă româncă din SUA propune o soluție care i-ar opri pe ruși să mai atace Ucraina. „Mă tem că mulți vor să-i pună pe masă viitorul”

5 Găștile criminale au aruncat vestul Europei în haos: cocaină, răpiri, tortură și asasinate la comandă