CCR: Legea de înfiinţare a Fondului Suveran încalcă principiul separaţiei puterilor în stat şi rolul Parlamentului
Curtea Constituţională a României (CCR) susţine că Legea de înfiinţare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) a fost adoptată cu încălcarea principiului separaţiei puterilor în stat şi a rolului Parlamentului, deoarece FSDI trebuia înfiinţat printr-o hotărâre a Guvernului şi nu printr-o lege.
CCR a dezbătut miercuri trei obiecţii de neconstituţionalitate formulate separat de 51 de deputaţi aparţinând USR şi PMP, 66 de deputaţi aparţinând PNL, respectiv de preşedintele Klaus Iohannis.
Constatând identitatea de obiect al acestor trei sesizări, Curtea Constituţională a dispus conexarea acestora.
În urma deliberărilor, CCR, cu majoritate de voturi, a admis obiecţiile de neconstituţionalitate şi a constatat că Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii SA şi pentru modificarea unor acte normative este neconstituţională, în ansamblul său.
Potrivit unui comunicat de presă, în motivarea soluţiei pronunţate, Curtea a reţinut că înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii SA dă expresie unei operaţiuni juridice cu caracter individual, aplicabile, prin definiţie, numai unui singur caz expres determinat, creând o societate cu un singur acţionar supusă regulilor prevăzute de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1066 din 17 noiembrie 2004, şi art. 17 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora "unităţile economice de interes republican se organizează ca societăţi comerciale prin hotărâre a Guvernului".
Prin urmare, Curtea a constatat că actul normativ criticat a fost adoptat cu încălcarea principiului separaţiei puterilor în stat, prevăzut de art.1 alin. (4) din Constituţie, şi a rolului Parlamentului, prevăzut de art. 61 alin. (1) din legea fundamentală.
În sesizarea transmisă Curţii, preşedintele Iohannis spunea că legea încalcă mai multe articole din Constituţie şi cerea să fie declarată neconstituţională în ansamblul său.
"Instituind prin lege înfiinţarea FSDI, Parlamentul a nesocotit dispoziţiile art. 1 alin. (4) din Constituţie în componenta sa referitoare la separaţia puterilor în stat, reglementând într-un domeniu ce ţine de competenţa de reglementare a autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, viciu de natură să antreneze - conform jurisprudenţei instanţei constituţionale - neconstituţionalitatea legii în ansamblul său", afirma şeful statului.
El sublinia că referirea din titlul legii criticate şi la 'modificarea unor acte normative' nu schimbă această stare de lucruri, întrucât modificările aduse OUG 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale 'Loteria Română' SA, respectiv OUG 199/2000 privind înfiinţarea Companiei Naţionale 'Imprimeria Naţională' SA sunt simple modificări de corelare legislativă devenite necesare ca urmare a înfiinţării Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii.
"În jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a stabilit că exercitarea arbitrară de către Parlament a competenţei sale de legiferare, prin adoptarea de legi în domenii ce revin în exclusivitate în competenţa decizională a autorităţilor administrative, concretizată în acte normative cu caracter infralegal (administrativ), încalcă şi dispoziţiile art. 61 alin. (1) din Constituţie, cu riscul de a transforma legiuitorul în autoritate publică executivă", adăuga şeful statului, amintind de decizia CCR nr. 777/2017. AGERPRES